يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 46395
منبع : خبرگزاری فارس
دبیر علمی نشست «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی»:

پیامدهای نفوذ تکنولوژی در جامعه مشهود است/حرکت هوشمندانه‌ای در استفاده از تکنولوژی‌های نوین

قم نيوز : قم نیوز: دبیر علمی نشست «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی» با تاکید بر اینکه تکنولوژی با نفوذ در جامعه قابل تغییر نیست، گفت: پیامدهای این نفوذ به خوبی در سطح جامعه قابل مشاهده است؛ اکنون گفته می‌شود برای اینکه از پیشرفت‌های جهان عقب نمانیم باید از تکنولوژی استفاده کنیم و به الزامات آن تن دهیم.
پیامدهای نفوذ تکنولوژی در جامعه مشهود است/حرکت هوشمندانه‌ای در استفاده از تکنولوژی‌های نوین
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمد محدث عصر امروز در نشست «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان انقلاب اسلامی دارای ماهیت فرهنگی است، اظهار کرد: این انقلاب از دریچه بنیان فرهنگی توانسته ساختارهای سیاسی را برهم زند و شعار نه شرقی نه غربی را مطرح کند.

وی با تاکید بر اینکه استمرار انقلاب اسلامی وابسته به بازخوانی و رجوع مستمر به ارزش‌های بنیادین امام خمینی(ره) است، اضافه کرد: فرهنگ در سطح بنیادین با محوریت معارف بنیادی و در سطح نمادین با محوریت ارزش‌ها که سبک زندگی را به دنبال دارد، تعریف می‌شود و برهم زدن توازن این دو سطح ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی را تغییر می‌دهد.

دبیر علمی نشست «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی» از نقش تکنولوژی در تغییر ماهیت انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی عرصه‌های مختلف زندگی انسان را در برگرفته است، ضرورت دارد که ماهیت تکنولوژی را بشناسیم و ادبیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه برخی افراد تکنولوژی ابزاری خنثی است که در اختیار سیاست‌گذاران جامعه قرار می‌گیرد و هدف این اشخاص در استفاده از تکنولوژی در مقایسه با اهداف دیگر هیچ توجیهی ندارد به همین علت باید سیاست‌های درست را برای استفاده از تکنولوژی انتخاب کرده و در صورتی که تکنولوژی دارای نقص فنی نباشد به سمت اهداف خود حرکت کنیم نه اینکه فقط جمله «نبود فرهنگ استفاده درست از تکنولوژی» را مطرح کنیم.

محدث با تاکید بر اینکه تکنولوژی با نفوذ در جامعه قابل تغییر نیست، عنوان کرد: پیامدهای این نفوذ به خوبی در سطح جامعه قابل مشاهده است؛ اکنون گفته می‌شود برای اینکه از پیشرفت‌های جهان عقب نمانیم باید از تکنولوژی استفاده کنیم و به الزامات آن تن دهیم به همین علت اگر کسی اعلام مخالفت کند او را به جهل متهم می‌کنند.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه ارزش‌های تکنولوژی قابل تغییر است، مطرح کرد: با استفاده از این نگاه می‌توانیم ارزش‌های موجود در ماهیت انقلاب اسلامی را در عرصه تکنولوژی مورد توجه قرار داده و به این حوزه فقط نگاه ابزارانه نداشته باشیم چرا که تکنولوژی دارای ابعاد فنی و طراحی است که طراحی آن قابل تغییر بوده و در این مسیر می‌توانیم با استفاده از طراحی‌های مجدد تاثیرگذار باشیم.

وی اضافه کرد: ادبیاتی که در حوزه فلسفه تکنولوژی وجود دارد ما را به این سمت سوق می‌دهد که برای رسیدن به تکنولوژی درون‌زا و برون‌گرا حرکت کنیم که این نگاه همسو با ارزش‌های اقتصاد مقاومتی نیز است.

محدث به برخی از ویژگی‌های تکنولوژی‌های نوین اشاره کرد و گفت: اینکه با رویکرد ابزاری بتوانیم از ابزاری دارای ارزش‌های غربی به تغییر ماهیت مورد نظر برسیم نادرست است چرا که این هدف امکان پذیر نیست اما امیدواریم تلاش‌های لازم برای تغییر نگرش‌ها و طراحی‌های اولیه به صورت گسترده دنبال شود.

وی بر استفاده از ظرفیت کارشناسان برجسته دینی برای رسیدن به طراحی‌های مجدد در حوزه تکنولوژی تاکید کرد و ادامه داد: برخی افراد از تکنولوژی‌های پیشرفته در راستای رسیدن به اهداف شخصی خود استفاده می‌کنند اما برخی دیگر از این نعمت‌های خدادادی برای احقاق حقوق مستضعفان بهره‌برداری خواهند داشت و در مسیر مخالف اهداف جوامع استکباری در راستای ترویج ارزش‌ها و حاکم شدن معارف دینی گام بر می‌دارند.

دبیر علمی نشست «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی» با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی باید یک حرکت هوشمندانه‌ای در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های نوین داشته باشد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی در راستای ایجاد تحول‌های بنیادین در این حوزه به نتایج مورد نظر برسیم.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcgnw9t.ak93y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما