شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 49365
منبع : خبرگزاری فارس

آیت‌الله مصباح یزدی: دولت اسلامی باید منافع مادی مردم را تامین کند

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: دولت اسلامی باید منافع مادی و منافع معنوی مردم همچون دینداری آن‌ها را تامین کند.
آیت‌الله مصباح یزدی: دولت اسلامی باید منافع مادی مردم را تامین کند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه جمعه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به ضرورت کمک به نیازمندان اظهار کرد: برخی از مکاتب نه تنها اعتقادی به کمک به این گروه ندارند، بلکه آرزوی مرگ هر چه زودتر نیازمندان را دارند.

وی ادامه داد: دلیل کمک به نیازمندان این است که خداوند دستور داده است، ما بندگان خدا هستیم و تکلیف داریم که به دستورات خداوند عمل کنیم، البته این یک توجیه عقلانی نیست که مادی گرایان آن را با مبانی خودشان بپذیرند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از مباحث اساسی فلسفه، حقوق است، برخی می‌گویند حق آن چیزی است که همه آن را قبول دارند، اما چنین تعریفی به راحتی مورد نقض قرار می‌گیرد، اگر کسی آن حق را قبول نداشته باشد، نمی‌توان او را به پذیرفتن حق قانع کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مصالح و مفاسد اظهار کرد: زمانی مصالح و مفاسد مشخص می‌شود که هدف اصلی آفرینش جهان توسط خداوند را بشناسیم، هدف خدا از خلق جهان آفرینش این بود که موجودی با اختیار خودش راه هدایت را انتخاب کند و به کمال برسد.

وی ادامه داد: برای انسان‌های معلول هم امکان تکامل وجود دارد، براساس هدف آفرینش دنیا، انسان‌های معلول هم حق دارند که به تکامل برسند، هر انسانی امکان تکامل اختیاری را دارند، حتی اگر توان حرکت و سخن گفتن را نداشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: حضرت عیسی یکی از پیامبرانی بود که از خداوند خواست هم نشینش در بهشت را در همین دنیا به او نشان بدهد، همنشین حضرت عیسی در بهشت زن فلجی بود که خداوند را به خاطر نعمت‌هایش شکر می‌کرد، ایمان و معرفت و رضایت این زن به تقدیر الهی موجب شد که به آن مقام بالا برسد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به‌ضرورت شکر خداوند اظهار کرد: انسان باید در هر حالی شکرگذار باشد، خداوند خواسته است که برای هر انسانی زمینه رشد فراهم شود، خدا ثروت را به ثروتمندان داده است تا آن‌ها بخشی از ثروت خود را به نیازمندان بدهند.

وی ادامه داد: انسان هر چه که دارد، خداوند به او داده است، اگر خدا چیزی را به انسان داده است، مالکیت از خداوند سلب نشده، چون انسان هم مخلوق خدا است، خدا به انسان مالکیت داده، اما خود انسان‌ و اموال او برای خدا است، خداوند حق دارد که دستور بدهد این اموال چگونه هزینه شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دولت اسلامی باید منافع مادی و منافع معنوی مردم همچون دینداری آن‌ها را تامین کند، اما این سوال پیش می‌آید که آیا دولت اسلامی وظیفه ای در قبال شهروندان دولت‌های دیگر دارد یا خیر، برخی در فتنه 88 شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را دادند و گفتند که کشورمان نباید برای کشورهای دیگر هزینه کند.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان با اشاره به ضرورت کمک به مستضعفین جهان خاطرنشان کرد: اگر ملاک حق، خدمات متقابل باشد، تنها در قبال دریافت خدماتی از کشور، خدماتی به آن کشور داده شود، این مساله در مورد فعالیت جمعیت هلال احمر مطرح است، اما زمانی که کشوری به ما کمک نکند، ولی ما به آن کشور کمک کنیم، این مساله با معیارهای مادی توجیه پذیر نیست، ولی منشا حق در اسلام رحمت الهی است و براساس این نکته ما باید به مستضعفین در جهان کمک کنیم.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgnw9t.ak9y34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما