پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 20005
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم:

دیوان حقوق بشر اسلامی باید راه‌اندازی شود

قم نيوز : قم نيوز: عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم گفت: باید کشورهای اسلامی نسبت به راه‌اندازی سازوکاری با عنوان دیوان عدل اسلامی یا دیوان حقوق بشر اسلامی اهتمام داشته باشد تا به حقوق مسلمانان رسیدگی کند.
دیوان حقوق بشر اسلامی باید راه‌اندازی شود
به گزارش قم نيوز، ناصر قربان‌نیا پیش از ظهر امروز در همایش حج و حقوق بشر که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد با اشاره به اینکه دو دیدگاه نسبت به مقوله حج و حقوق بشر وجود دارد اظهار کرد: دیدگاه نخست نگاه حج به حقوق بشر و دیدگاه دوم نگاه حقوق بشر به حج است.

وی ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین المللی در راستای حمایت از حجاج را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: حج تجلی آزادی مذهب است و می‌توان این مقوله را از دیدگاه حقوق بشر مورد بررسی قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم ضرورت انجام مطالعات گسترده درباره ابعاد مختلف حج را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: حج عظیم‌ترین حرکت سیاسی عبادی مسلمین عالم است و این حرکت دارای کارکردی حقوق بشری است.

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که مغفول مانده حقوق حجاج و تعهدات دولت‌های خارجی است؛ حقوق حجاج فقط از سوی دولت عربستان نقض نمی‌شود بلکه شاهد نقض حقوق بشر از سوی دولت‌هایی که زائران را به سرزمین وحی فرستاده‌اند نیز هستیم. قربان نیا به مسئله سهمیه بندی اعزام حجاج اشاره کرد و افزود: این مسئله نیز از جمله نکاتی است که موجب نقض حقوق بشر و مسائل شرعی است و دولت‌ها باید شرایط را برای انجام مناسک دینی مهیا کنند.

وی وظیفه مهم دولت‌ها را مهیا کردن شرایط برای اعزام حجاج و انجام اعمال عبادی حج دانست و تاکید کرد: باید در انجام مناسک حج ارزش و کرامت انسانی حجاج مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم از جمله کارکردهای حج را عدم خشونت، آزادی بیان، زندگی مسالمت‌آمیز و... عنوان کرد و گفت: باید کشورهای اسلامی نسبت به راه اندازی سازوکاری با عنوان دیوان عدل اسلامی یا دیوان حقوق بشر اسلامی اهتمام داشته باشد تا به حقوق مسلمانان رسیدگی کند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgnz9x.ak9zz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما