يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 48131
منبع : خبرگزاری فارس

نقاط تاریک در بیکاری فارغ التحصیلان

قم نيوز : قم نیوز: بی‌گمان در مقطع حساس کنونی یکی از معضلات رو به تزاید کشور، بالا بودن نرخ بیکاری است و این معضل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی، اوضاع اسف‌بارتر است.
نقاط تاریک در بیکاری فارغ التحصیلان
 به گزارش قم نیوز، چندی است که در این شب‌هایِ انتخاباتی، نظاره‌گر برنامه ای با عنوان" منطقه آزاد" در شبکه سوم سیما هستیم که در آن دانشجویانِ دانشگاه‌های مختلف کشور با قرارگرفتن در پشت تریبون آزاد دانشجویی به بیان نظرات خویش درباره مسائل روز کشور به خصوص انتخابات و انتظاراتشان از کاندیداها می‌پردازند.

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که چیزی در حدود 80 درصد نظرات و دغدغه‌های دانشجویی به مساله شغل برمی‌گردد و اینکه دانشجویان امروزی به دلایل متعددی، چندان اُمیدواری و اطمینان خاطری از آینده شغلی خود پس از دوران فراغت از تحصیل ندارند.

بی‌گمان در مقطع حساس کنونی یکی از معضلات رو به تزاید کشور، بالا بودن نرخ بیکاری است و این معضل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی، اوضاع اسف‌بارتر است.

در حال حاضر بنا بر اعلام مرکز آمار، چیزی در حدود 3 میلیون نفر در جستجوی کار هستند که بخش قابل توجهی از آن‌ها را کسانی تشکیل می‌دهد که سالیانی را در محیط‌های علمی به درس خواندن پرداخته و اینک پس از فراغت از تحصیل، به درِ بسته بیکاری خورده‌اند.

البته از یک نکته مهم نیز نباید غافل شد و آن هم این که با وجود 14برابر شدن جمعیت دارای تحصیلات عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که خود این مساله به یقین مایه افتخار است، اما با این حال از حدود 11میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی، حدود نیمی از آن‌ها نقش چندانی در تولید کشور نداشته و ندارند، به این معنی که می‌توان مدعی شد 5.5 میلیون دانشجو فقط درس خوانده‌اند تا مدرکی بگیرند اما رشته تحصیلی آنها دخالتی در اشتغال و اقتصاد کشور نداشته است.

در واقع تب مدرک گرایی موجب شده که اینک با تاسفی فراوان از چنین وضعی سخن بگوییم و این آمار خیره کننده را ناشی از همین وضع نابه سامان بدانیم.

این مساله از آن حیث مهم است که بدانیم در زمانه فعلی که بیش و پیش از هر چیز، دانش و نیروی انسانی متخصص، محوریت و ارجحیت یافته و به اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در خلق ارزش اقتصادی مبدل شده، وجود جوانان تحصیل‌کرده و با نشاط و نوآور برای کشور ما ،‌ بهترین مزیت است چه آن که به تعبیر اساتید دانشگاهی، دانش سرمایه‌ای پایان‌ناپذیر و متکی به انسان، اصلی‌ترین و پایدارترین دارایی هر جامعه‌ای است.

در واقع پایه‌های اقتصاد دانش بنیان و رویش و زایش آن بر محوریت همین جوانان درس خوانده و آماده به‌کاری است که در صورت بهادادن مسئولان به آن‌ها، می‌توانند سرداران جبهه اقتصاد مقاومتی لقب گیرند.

آنچه در این میان مایه تاسف است اینکه نگاه معطوف به خارج از سوی دولت فعلی و عدم باور لازم از سوی دولتمردان دولت یازدهم به توان و نیروی داخل، موجب شده که در مقطع حساس کنونی قشر دانشجو، به جای اُمید به آینده، نااُمیدی را در درون خود احساس کند.

نه فقط در بین اقشار تحصیل‌کرده که در میان اقشار دیگر نسل جوان این وضع وجود دارد و دقیقاً به همین خاطر است که مقام معظم رهبری فرمودند که دولت آینده باید اشتغال را اولویت خود قرار داده و حتی یک روز هم در ایجاد شغل و رفع معضل بیکاری، تاخیر نداشته باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgqq9t.ak97w4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما