چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : 30211
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

انتقاد شدید مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم از صدور حکم اعدام شیخ نمر

قم نيوز : قم نیوز: در پی خبر صدور حکم اعدام شیخ نمر عالم شیعی در عربستان و اجرای آن در آینده‌ نزدیک مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم حمایت خود را از این عالم شیعی اعلام و صادرکنندگان این حکم را محکوم کردند.
انتقاد شدید مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم از صدور حکم اعدام شیخ نمر
به گزارش قم نیوز، در پی خبر صدور حکم اعدام شیخ نمر عالم شیعی در عربستان و اجرای آن در آینده نزدیک مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم حمایت خود را از این عالم شیعی اعلام و صادرکنندگان این حکم را محکوم کردند.

در همین راستا مراجع عظام تقلید در درس خارج خود که صبح امروز در مسجد اعظم قم برگزار شدحمایت مسلمانان را از این عالم مجاهد اعلام کردند و اظهارداشتند: جهان اسلام در برابر این اقدام سکوت نخواهند کرد و حکم اعدام شیخ نمر باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

آیت‌الله سبحانی: حکم اعدام شیخ نمر باید تجدیدنظر شود
آیت الله جعفر سبحانی با اشاره به اینکه اخیراً در خبر اعدام عالم شیعی و مجاهد عربستان شیخ نمر اعلام شده است، اظهار داشت: حکم اعدام حجت الاسلام محمدباقر نمر درحالی اعلام شده که در این حکم مدعی و قاضی و مجری حکم یک نفر است و ما چنین چیزی در اسلام نداریم و باید در این حکم تجدیدنظر شود.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در عربستان حقوق شیعیان رعایت نمی‌شود، افزود: جرم شیخ نمر این است که بالای منبر خواستار احقاق حقوق شیعیان شده است چرا که در مدارس و دانشگاه‌ها و بسیاری از فعالیت‌ها در عربستان شیعیان از این حقوق محروم شده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: مسلمانان جهان در برابر اعدام شیخ نمر سکوت نمی‌کنند
آیت الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به اعلام خبر صدور حکم اعدام آیت الله نمر اظهار داشت: واقعیت این است که دولتمردان عربستان یا غافل هستند یا خود را به غفلت می‌زنند، جمعیت زیادی در منطقه شرقی عربستان از شیعیان خالص، مؤمن، محکم و قوی هستند و این‌ها را نادیده گرفته‌اند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه شیعیان عربستان با دو مشکل اساسی مواجه هستند، عنوان کرد: یکی اینکه برای مراسمات مذهبی و برنامه‌های دینی در فشار هستند و برای عزاداری و تشکیل حوزه‌ها مشکل دارند، مورد دوم اینکه از بسیاری از حقوق اجتماعی خود به‌عنوان شهروندان آن کشور محروم هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: آن‌ها شهروند عربستان هستند و می‌خواهند به مذهب خود عمل کنند، آن‌ها در عربستان با اهل سنت حق برابر ندارند و از بسیاری از امکانات در کشورشان محروم هستند برای همین این‌ها حقشان را می‌خواهند و مسالمت آمیز هم این حق را می‌خواهند.

وی با بیان اینکه میان شیعیان عربستان یک نفر از این‌ها به‌نام آیت الله نمر جدی‌تر این حق را مطالبه کرده است، گفت: این صراحت و جدی‌تر مطالبه کردن حقوق شیعیان سبب شده ایشان را محکوم به اعدام کرده‌اند و از او خواسته‌اند توبه کند.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه کدام قانون اسلام اجازه می‌دهد برای این فرد حکم اعدام صادر کنند، خطاب به صادر کنندگان این حکم، اظهار داشت: بدانید اگر این حکم اجرا شود چه آثار سوئی برای این جمعیت قاتلان دارد چرا که تمام شیعیان دنیا کینه و بغض شدیدی نسبت به همه شما پیدا خواهند کرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه صادرکنندگان حکم اعدام شیخ نمر اگر بر این تصورند که با اعدام شیخ نمر بقیه می‌ترسند اشتباه است، افزود: با اجرای این حکم بقیه نیز جسور‌تر می‌شوند، در زمان انقلاب اسلامی ایران هرچه بیشتر علما را به شهادت رساندند مردم بیشتر به انقلاب گرایش پیدا کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر اینکه آثار اعدام شیخ نمر دامن آن‌ها را می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با اجرای اعدام آیت الله نمر نه تنها اهالی کشورشان جسور‌تر و کینه‌توز‌تر می‌شوند بلکه همه مسلمانان معتدل دنیا در برابر این مسئله سکوت نمی‌کنند واین اقدام سبب انتقاد همه می‌شود.

آیت الله نوری همدانی: علمای جهان اسلام نسبت به صدور حکم اعدام شیخ نمر بی تفاوت نخواهند بود
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به خبر اجرای حکم اعدام آیت الله نمر عالم شیعی عربستان گفت: ما نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع): دولت آل‌سعود با اعدام آیت‌الله شیخ نمر به سرنگونی نزدیک‌تر می‌شود
آیت الله محسن غرویان با اشاره به خبر رسانه‌های سعودی مبنی بر قصد رژیم آل سعود بر اعدام آیت‌الله نمر از علمای برجسته شیعه عربستان اظهار داشت: صدور حکم اعدام آیت الله نمر در شرایط حساسی که عربستان در حال کشتار و بمباران زنان و کودکان یمنی است در جهت ایجاد فشار سیاسی بیشتر علیه شیعیان یمن است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) العالمیه افزود: صدور حکم اعدام آیت الله نمر مبنای شرعی و فقهی ندارد و صرفاً حکمی سیاسی جهت ترساندن علما و رهبران شیعه در یمن است که یک تهدید سیاسی و فیزیکی است.

آیت الله غرویان با اشاره به پیامدهای حکم اعدام آیت الله شیخ نمر بیان کرد: اگر این حکم اجرا شود احساسات شیعیان کشورهای اسلامی ایران، افغانستان، عربستان و پاکستان تحریک می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم بازنگری حکم اعدام شیخ نمر توسط دولت آل سعود عنوان کرد: انقلاب کشور‌ها از همین اقدامات آغاز می‌شود و ممکن است اعدام عالم شیعی منشأ حرکت فراگیر در عربستان شود و بنیاد آل سعود را براندازد و امیدواریم هرچه زود‌تر فتنه آل سعود از سر مسلمانان برداشته شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی اظهار داشت: این‌گونه حوادث منشأ انقلاب‌های بزرگ‌تر می‌شود و آل سعود این موضوع را بداند که با اعدام آیت الله نمر ریشه خود را کنده و بنیاد حکومت آل سعود با این اعدام متزلزل می‌شود.

آیت الله غرویان با تأکید بر لزوم اعتراض همگانی علیه صدور حکم اعدام آیت الله نمر بیان کرد: ملت ما باید به ابراز تنفر نسبت به آل سعود بپردازد و علما در درس‌ها و بیانات خود نسبت به اقدامات دولت آل سعود ابراز انزجار کنند.

آیت الله نوری همدانی: اعدام شیخ نمر نشانه ممانعت دولت سعودی از آزادی بیان است
آیت‌الله حسین نوری همدانی با اشاره به اینکه دستگیری، شکنجه و حکم اعدام شیخ نمر مورد انتقاد ما قرار دارد افزود: شیخ نمر فقیهی است که به دلیل مبارزاتی که علیه آل سعود داشته است مدت‌های زیادی است که تحت شکنجه و اسارت قرار دارد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حکم اعدام شیخ نمر اخیرا اعلام شده است خاطر نشان کرد: دولت سعودی قبیله‌ای است و هیچگاه به خواست مردم اهمیت نداده است اما باید بدانند که این کار آن‌ها تبعات زیادی برای عربستان در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه آل سعود تحت نفوذ مفتی‌های وهابی قرار دارند گفت: این مفتی‌ها به شدت با تشیع مخالفت دارند و از طرفی آل سعود تحت سیطره غرب و استکبار جهانی به ویژه آمریکا قرار دارد.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه عربستان در مواجه با شیعیان سابقه تاریکی دارد افزود: این اقدامات هنوز هم ادامه دارد و نمونه‌ای از آن را در اعلام حکم اعدام شیخ نمر می‌بینیم.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه حکومت آل سعود باید بداند که ملت ایران و حوزه‌های علمیه در مقابل این جنایت سکوت نمی‌کنند گفت: مردم ایران هیچگاه در برابر ظلم ساکت نبوده‌اند و تصمیم عربستان را مبنی بر اعدام شیخ نمر به شدت محکوم می‌کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه با حصر، شکنجه و اعدام شیخ نمر مخالفیم عنوان کرد: این نشان از ممانعت با آزادی بیان در جهان است و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: علمای اهل سنت و الازهر خواستار عدم اجرای حکم اعدام آیت الله نمر شوند
آیت الله محسن فقیهی با اشاره به خبر رسانه‌های سعودی مبنی بر قصد رژیم آل سعود بر اعدام آیت‌الله نمر از علمای برجسته شیعه عربستان اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه همه مسلمانان وعلمای شیعه و سنی قرار بگیرداین است که در رابطه با صدور حکم اعدام آیت الله نمر توسط آل سعود احساس مسئویت کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه علما در اسلام افزود: هر اتفاقی که برای یک عالم شیعه و سنی بیفتد برای مسلمانان یک مصیبت بزرگ است و ممکن است این رخداد برای هریک از علما اتفاق بیفتد.

فقیهی با اشاره به شجاعت آیت الله نمر در بیان حق بیان کرد: آیت الله شیخ نمر احساس مسئولیت کرد تا مطالبی را بیان کند و در راه اسلام قدم بردارد که این حرکت باید از سوی علمای اسلام مورد توجه قرار بگیرد وآیت الله نمر را مورد حمایت خویش قرار دهند و اگر بی‌اعتنایی کنند امکان دارد این مصیبت برای بقیه نیز اتفاق بیفتد.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: یک روحانی و عالم مطالب اسلامی را بیان کرده و مطلبی خلاف اسلام نگفته و به دلیل ابراز سخن حق حکومت ظالم آل سعود برای وی حکم اعدام صادر کرده است.

وی با اشاره به پیامدهای اجرای حکم آیت الله نمر تصریح کرد: اگر علمای اسلام همت کنند و نسبت به صدور حکم اعدام آیت الله نمر اعتراض کنند اقدام آن‌ها اثر خواهد کرد، حکومت آل سعود این موضوع را بداند اگر حکم اعدام آیت الله نمر را اجرایی کند قطعا نابود خواهد شد و مردم این کشور علیه حکومت آل سعود شورش خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حملات دولت آل سعود علیه ملت یمن اظهارداشت: با توجه به حمله عربستان به یمن خاندان آل سعود در کشور عربستان منفور واقع شده است، آل سعود این موضوع را بداند که سلطنت پایدار نیست بلکه باید حکومت مردمی در عربستان حاکم شود چون دوران موروثی بودن حکومت گذشته است.

فقیهی با اشاره به حملات آل سعود علیه غیرنظامیان یمنی بیان کرد: کشتار کودکان و زنان و زندانی کردن بی‌گناهان سبب نابود شدن حکومت آل سعود می‌شود.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: علمای اسلام و به خصوص علمای اهل سنت و الازهردر رابطه با صدور حکم آیت الله نمر اقدام جدی انجام دهند واز دولت آل سعود بخواهند تا این حکم را اجرا نکند چون اعدام آیت الله نمر که از عالمان این کشور است یک بدعت بزرگ است.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: آیت‌الله نمر شخصیت متعلق به جهان اسلام را بدون قید و شرط آزاد کنید
حجت‌الاسلام احمد فرخ‌فال با اشاره به خبر رسانه‌های سعودی مبنی بر قصد رژیم سعودی بر اعدام آیت‌الله شیخ نمر از علمای برجسته شیعه عربستان اظهار داشت: شخصیت مذهبی و حوزوی و علمی آیت‌الله شیخ نمر شخصیتی است که متعلق به یک شهر و یک مکان خاص از عربستان نیست، این عالم وابسته به تشکیلات دینی و حوزوی شیعیان است.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: آیت‌الله شیخ نمر به‌عنوان یک عالم دینی و شیعی مورد حمایت همه روحانیت و حوزه‌ها و مراکز حوزوی و ملت‌ها و نظام‌های شیعی جهان اسلام است.

وی با اشاره به برنامه‌های اشتباه از سوی آل‌سعود در عرصه دینی و سیاسی عنوان کرد: آنچه حکومت جدید عربستان در تصمیم‌های نسنجیده در ابعاد مختلف داشته در این مدت، حکایت از عدم تدبیر کسانی است که مسئولیت‌های مهم حکومتی و پادشاهی عربستان را به‌عهده گرفتند. همچنین در نسنجیده عمل کردن آنها می‌توان به نسل‌کشی مسلمین یمنی در ماه حرام اشاره کرد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: امت اسلامی به‌عنوان امت واحده، همه شخصیت‌ها، آحاد و ملت‌هایش باید مورد احترام قرار گیرد و صدق اسلام در ارتباط با حفظ دماء مسلمین وظیفه سنگینی به‌عهده مسلمانان گذاشته است.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام که می‌فرمایند: "«ابذل لأخیک دمک و مالک و لعدوّک عدلک و انصافک» شما نسبت به برادران دینی‌تان موظفید حتی خونتان و مالتان را بدهید و جان مسلمانان را حفظ کنید"، گفت: نظام عربستان خلاف آئین خلفا که امام علی(ع) را از خلفای قابل احترام خود می‌دانند، باید طبق گفته علی علیه السلام جان و مال و خون مردم یمن را حفظ می‌کردند، نه اینکه مانند صهیونیست‌ها به جان و مال و ملت یمن حمله کنند.

فرخ‌فال تصریح کرد: حال کنار این جنایت‌ها شخصیت وارسته‌ای همچون آیت‌الله نمر را که تعلق به همه مراکز دینی تشیع و اسلام دارند به‌خلاف اساس قضاوت و احکام اسلام و اصول دین به اعدام محکوم و بر آن سماجت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان حوزه علمیه به تشکیلات قضائی عربستان و نظام حاکم آن توصیه می‌کنیم و تذکر می‌دهیم که هرگز دست خود و قوه قضائیه خود را با کاری که ننگی بر نظام و دستگاه قضائی این کشور است، آلوده نکنند و هرچه زود‌تر خبر را تکذیب و این شخصیت بزرگ و مؤثر دینی را بدون قید و شرط آزاد کنند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران: صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر نشان‌گر حاکمیت اندیشه وهابی بر آل‌سعود است
حجت الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی با اشاره به خبر رسانه‌های سعودی مبنی بر قصد رژیم آل سعود بر اعدام آیت‌الله نمر از علمای برجسته شیعه عربستان اظهار داشت: اقدام صدور حکم اعدام آیت الله نمر تیر خلاصی به حکومت آل‌سعود است و نشان دهنده جنایات این دولت ظالم است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه حکومت آل سعود با هرگونه بیداری و تفکر آزاد اندیشی مخالفت می‌کند، افزود: حمله به یمن و صدور حکم اعدام آیت الله نمر نشان‌گر حاکمیت اندیشه وهابی بر آل‌سعود است.

حاجی‌صادقی با اشاره به اهداف حکومت آل‌سعود از صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر، بیان کرد: حکومت آل‌سعود تلاش می‌کند با اجرای این حکم حرکت شیعی را متوقف کند اما آن‌ها این موضوع را بدانند که شهادت تحرک آفرین است و آل‌سعود با این گونه اقدامات سبب بیداری و حرکت انقلابی ملت‌های مسلمان می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسلمانان وظیفه دارند که به حمایت از اقدامات انقلابی و جهادی دولت‌های مبارز اسلامی بپردازند، متذکر شد: مسلمانان باید توجه داشته باشند تا توسط دشمنان بازی نخورند چون وحدت امروز مهم‌ترین نیاز جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: کشورهای اسلامی با محکوم کردن جنایات آل‌سعود جلوی این حکم را بگیرند و نگذارند دولت جنایتکار سعودی دست به این اقدام جاهلانه بزند چون هیچ دادگاهی در رابطه با اقدامات آیت الله نمر چنین حکمی را صادر نمی‌کند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت: دولت آل‌سعود به دنبال بهانه‌ای است تا جنگ در یمن را متوقف کند که صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر در همین راستا انجام شده و به این وسیله می‌خواهند با قتل عام این آتش بس را ایجاد کنند چون به دنبال رهایی از این جنگ و گرفتاری که برایشان ایجاد شده است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: اعدام شیخ نمر، پرونده آل سعود را در هم می‌پیچد
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به حکم ظالمانه علیه شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز عربستانی در بیانیه‌ای رسمی که به زبان عربی منتشر شده اظهارداشت: در سایه جنایات تکفیری‌ها در کشورهای اسلامی، شاهد محکومیت علمایی هستیم که خواستار اجرای عدالت در کشورهای خود هستند در حالی که مطالبه عدالت، حق مشروع تمام شهروندان است و حاکمان موظفند که در برابر شریعت خاضع باشند و به خواست مردم مسلمان توجه کنند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به محدودیت‌ها و ظلم خاندان سعودی علیه شهروندانش به ویژه پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام از حاکمان سعودی خواست به خواسته‌های بر حق مردم خود توجه نماید و از راه‌های غیرشرعی مانند اتهام زنی به علمایی که تنها حقوق مردم را مطالبه می‌کنند پرهیز کند.

این نهاد حوزوی با محکومیت شدید نسبت به حکم ظالمانهٔ اعدام علیه شیخ نمر باقر النمر تصریح کرد: قدرت حاکمه در سرزمین حجاز، باید با مردم خود به خوبی رفتار نماید و قدر علمای این کشور را بداند زیرا علما، نماد عزت و عظمت مردم هستند و توجه تمام علما در تمام کشورهای اسلامی را به این قضیه جلب می‌نماییم تا این روش ظالمانه، تبدیل به یک روند از سوی حاکمان و نظام‌های ظالم که به دنبال خفه کردن صدای حق هستند نشود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن دعوت حاکمان عربستان به تعقل و بصیرت، لغو فوری حکم اعدام علیه شیخ نمر را خواستار شد و هشدار داد: در صورت هرگونه تعرض به شیخ نمر باقر النمر، ملت‌های مسلمان ساکت نخواهند نشست و چنین اقدامی، پرونده آل سعود را درهم خواهد پیچید.

تجمع اعتراض‌آمیز طلاب و علمای حوزه علمیه قم در محکومیت صدور حکم اعدام شیخ نمر
در راستای حمایت از عالم مجاهد شیعیان عربستان تجمع اعتراض آمیز طلاب حوزه علمیه قم در محکومیت صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر عالم برجسته شیعه عربستان در قم برگزار شد.

این تجمع با حضور گسترده علما و طلاب در مدرسه فیضیه قم برگزار شد که طلاب و روحانیون در این تجمع اقدام عربستان در صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را محکوم کردند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgqx9w.ak9zq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما