جمعه ۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 49941
منبع : روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم
مدیرعامل آبفای استان در جمع خبرنگاران عنوان کرد؛

صرفه‌جویی از مهم‌ترین الزامات اقتصاد مقاومتی است / وضعیت نامطلوب مصرف آب در کشور

قم نيوز : به گزارش قم نیوز: رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وضعیت نامطلوب مصرف آب در کشور و لزوم اصلاح الگوی مصرف آب گفت: صرفه جویی از مهمترین الزامات اقتصاد مقاومتی است.
صرفه‌جویی از مهم‌ترین الزامات اقتصاد مقاومتی است / وضعیت نامطلوب مصرف آب در کشور
به گزارش قم نیوز، دکتر علی جان صادق پور امروز در آستانه هفته صرفه جویی در مصرف آب(یکم تا هفتم تیرماه) در جمع خبرنگاران استان قم به ارائه گزارشی از وضعیت تأسیسات آب‌رسانی و اقدام انجام شده آبفای قم پرداخت و گفت: در حال حاضر آب شهر قم گفت: در حال حاضر آب شهر قم از 76 حلقه چاه در منطقه علی‌آباد و چاه‌های داخل شهر و سدهای کوچری و 15 خرداد تأمین می‌شود.

وی میزان آب تولیدی را در سال گذشته 110 میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: از این میزان بیش از 88 میلیون و 700 هزار مترمکعب آن به فروش رسیده و حدود 19.45 درصد نیز هدر رفت آب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه آب تولیدی با حدود 2 هزار و 200 کیلومتر خطوط اصلی و فرعی در شهر توزیع می‌شود، ابراز داشت: در حال حاضر دارای حدود 315 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در شهر قم هستیم که به زودی 70 هزار مترمکعب دیگر به این حجم اضافه خواهد شد.

وی تعداد انشعابات موجود آب تا پایان سال گذشته را305 هزار فقره و از نظر آحاد 473000 فقره اعلام و خاطرنشان کرد: از این تعداد 7 هزار و 388 فقره در سال 95 و هزار 300 فقره در دو ماهه اول سال جاری به تعداد انشعابات افزوده شده است.

دکتر صادق پور در ادامه طول شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب قم را 880 کیلومتر عنوان کرد و گفت:  از این مقدار حدود 40 کیلومتر آن در سال 95 احداث شده و در سال جاری نیز حدود 60  کیلومتر دیگر به این میزان اضافه خواهد شد.

وی همچنین افزود: تعداد انشعابات فاضلاب تا پایان سال گذشته78 هزار  فقره بوده که بیش از 7 هزار فقره آن در سال 95 واگذار شده و 400 فقره نیز در دو ماه  نخست سال جاری به انشعابات فاضلاب افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: در سال گذشته حدود 21 میلیون مترمکعب فاضلاب از سطح شهر جمع‌آوری و توسط دو واحد تصفیه‌خانه فاضلاب تصفیه و به طبیعت بازگردانده شده است.

وی در ادامه سرانه مصرف آب تولیدی را در قم روزانه 244 لیتر  اعلام کرد و اظهار داشت: سرانه آب مصرفی در قم به ازای هر نفر 151 لیتر در روز است که این میزان بالاتر از حد استاندارد است.

دکتر صادق پور در پایان این بخش از سخنان خود ابراز داشت: در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری استان قم تحت پوشش آب و حدود 35 درصد جمعیت شهری نیز تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند.

وی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه پردیسان، اجرای اصلاح شبکه آب، اصلاح فشار آب در شهرهای تابعه، اجرای تأسیسات جمع‌آوری فاضلاب شهر قم، اجرای شبکه فرعی فاضلاب تا درب منازل و تکمیل فاضلاب شهر را از جمله پروژه‌های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب استان برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه احداث نیروگاه کوچک برق‌آبی با اعتبار 170 میلیارد ریال دارای با 95 درصد پیشرفت، توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب با اعتبارات بانک توسعه اسلامی به میزان 41 کیلومتر و 6600 فقره انشعاب اصلی و نصب شیرآلات کم‌مصرف به تعداد 447 فقره اقدام را از جمله اقدامات مهم شرکت آب و فاضلاب در سال گذشته برشمرد و این پروژه‌ها را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.

وی امضا تفاهم‌نامه‌های با دانشگاه‌های استان، اجرای 7 مورد قرار پژوهشی در سال 95 و تصویب 10 اولویت تحقیقاتی برای سال 96، حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی 9 مورد در سال 95 و یک مورد در سال 96، حمایت از چاپ کتاب، برگزاری 8 کارگاه علمی استانی در سال 1395 و حمایت از اختراعات و ابتکارات تجهیزات فشار سنجی شبکه بدون حفاری را از جمله طرح‌های تحقیقاتی در حال اجرا شرکت آب و فاضلاب برشمرد.

دکتر صادق پور در ادامه از رسیدگی به بیش از 15 هزار مورد حادثه در انشعابات و شبکه‌های آب و بیش از 2 هزار حادثه در انشعابات و شبکه فاضلاب خبر داد و گفت: در زمینه نگهداری از تأسیسات و راهبری آن با استفاده از سامانه تله‌متری و با داشتن چندین اکیپ مجهز و پیمانکاران تخصصی اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهیم که زمینه تأمین آب سالم و بهداشتی و دائمی در محل مصرف برای مردم باشد.

وی همچنین از رسیدگی به 2 هزار و 400 حادثه در تأسیسات آب و فاضلاب در سال 96 خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر توانستیم با مدیریت فشار با استفاده از رینگ در حال تکمیل و سامانه تله‌متری اثرات بسیار خوبی در کاهش حوادث داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم کنترل هوشمند فشار شبکه در نقاط کلیدی، نظارت لحظه‌ای و مستمر بر وضعیت بهره‌برداری، جمع‌آوری ، ذخیره و تجزیه و تحلیل نرم‌افزاری اطلاعات، پایش و کنترل کیفیت آب در نقاط حساس شبکه توزیع و نیز خروجی مخازن با استفاده از تجهیزات آنلاین، پایش و کنترل دبی ورودی از منابع مختلف شبکه و مدیریت بحران ، حوادث و اتفاقات ، کاهش هزینه‌های برق در تأسیسات با کنترل فشار و تنظیمات توزیع آب را از مهم‌ترین اقدامات مرکز پایش و راهبری تأسیسات آب و فاضلاب قم برشمرد.

دکتر صادق پور وب‌سایت شرکت آب و فاضلاب به آدرس WWW.ABFA-QOM.COM، 9 دفتر فعال پیشخوان دولت، شماره پیامکی 30001229 و مرکز تلفنی 122 را از جمله راه‌های ارتباطی مردم و مشترکین با شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 4 هزار و 490 اطلاع‌رسانی از طریق سامانه تلفنی 122 به مردم داشتیم.

وی همچنین ثبت و پیگیری 7000 مورد خدمات مشترکین ، ثبت و پیگیری 960 مورد شکایات ، 3100 مورد نظرسنجی از مشترکین و 169 هزار مورد پاسخگویی را از جمله فعالیت‌های سامانه تلفنی 122 قم عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید اسلام بر پرهیز از اسراف، صرفه‌جویی در مصرف آب را ترویج یک فریضه دینی دانست و ابراز داشت: نه تنها در منظر دستورات عالیه اسلام ، بلکه سیره و شیوه بزرگان و مشاهیر ملی هم به امر صرفه‌جویی و مصرف صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر امر شدیم و متون غنی ایرانی به خوبی در این باب سخن به میان آمده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با وجود همه تأکیدات در حال وضعیت مطلوبی در خصوص مصرف صحیح در کشور نداریم و شاهد اسراف در همه زمینه‌ها هستیم، ابراز داشت: علت اصلی این امر ترویج فرهنگ غلط مصرف‌گرایی و عدم آموزش نسل‌ها در زمان مناسب بوده است.

دکتر صادق پور با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن فرهنگ استفاده صحیح از منابع را باید از سنین پایین شروع کنیم، تاکید کرد: باید با آموزش‌های لازم در بین کودکان صرفه‌جویی و مصرف صحیح را به عنوان یک ارزش فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید این آموزش‌ها منجر به تغییر رفتار و عادات اشتباه شود گفت: در این عرصه همه جریانات فرهنگی اعم از رسانه‌ها و صاحبان تربین های عمومی می‌توانند نقش به سزایی ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، مصرف درست و صرفه‌جویی را یکی از مهم‌ترین الزامات اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: با این نگاه شرکت آب و فاضلاب به عنوان یک دستگاه خدمات رسان که مهم‌ترین نیازمندی جامعه را تأمین می‌کند اقدامات متعددی در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه در طی سال‌های اخیر انجام داده و در آینده نیز این اقدامات را توسعه خواهد داد.

وی اجرای طرح حامیان آب و انتخاب 4400 حامی آب در 520 مدرسه ابتدایی استان، اجرای 750 نمایش آموزشی و ترویجی معادل 120 هزار نفر ساعت آموزش به دانش آموزان ابتدایی، انعقاد قرارداد مشارکت با شبکه سراسری رادیو جوان و تولید و پخش 90 برنامه تحت عنوان صدای پای آب با رویکرد مدیریت مصرف، برگزاری جشنواره سراسری مشارکت مردمی استفاده بهینه از آب شرب و تبلیغات محیطی به متراژ بیش از 1000 متر مربع با موضوع فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب و مزایای دفع اصولی   فاضلاب در شهر قم و سایر شهرهای استان را از جمله این اقدامات برشمرد.

دکتر صادق پور در پایان اقدامات قانونی و کنترلی، اصلاحات ابزاری، اصلاح تأسیسات و تجهیزات بهداشتی و اصلاحات رفتاری را راه‌کارهای اصلی مدیریت مصرف آب ذکر کرد و تاکید کرد: باید بهره‌گیری از این روش‌ها به سمتی حرکت کنیم که از منابعی که داریم به بهترین نحو ممکن و با کمترین اسراف و بیشترین کارآمدی استفاده کنیم.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgqy9t.ak9yt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما