چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 37214

آیا روسیه رفیق روزهای سخت محور مقاومت می‌ماند؟

قم نيوز : قم نیوز: این روزها هواپیمای روسیه دوش به دوش محور مقاومت در سوریه می جنگند و با هدایت اتاق فرمان مشترک این محور، بر علیه تکفیریها عملیات انجام می دهند اما آیا اوضاع در جبهه سیاسی و پشت جبهه نیز چنین است و روسیه در آینده نیز در روزهای سخت با محور مقاومت همراه خواهد بود؟
آیا روسیه رفیق روزهای سخت محور مقاومت می‌ماند؟
به گزارش قم نیوز، ناآرامی‌های سوریه و جنگ داخلی این کشور که با ورود تروریست های مورد حمایت عربستان، ترکیه، قطر و آمریکا و برخی دیگر از کشورها به جنگی فرا منطقه‌ای تبدیل شده است، سبب شکل گیری محور مقاومت با حضور ایران، سوریه، حزب الله لبنان و برخی دیگر از گروه های مبارز در سطح منطقه شد.

با پیوستن روسیه به این محور، جبهه ای قدرتمند برای مقابله با تغییر نقشه خاورمیانه شکل گرفت. اما حضور روسیه سبب تنش این کشور با عربستان، ترکیه و در صدر آنها ایالات متحده آمریکا گردید، امری که البته سابقه آن برای عربستان، به سیاست نفتی آن نیز باز می گردد.

از همان ابتدای همکاری روسیه با محور مقاومت این سوال مطرح شد که با توجه به رویه روسها در تغییر موضع ناگهانی که از دیرباز وجود داشته است، آیا روسها همواره در کنار محور مقاومت می مانند؟ البته سیر واقع و گذشت زمان نشان داد که عزم روسیه برای نگه داشتن سوریه به عنوان یک متحد، بسیار جدی است و اینبار، آقای پوتین قصد کنار کشیدن ندارد.

توافق روسیه و عربستان برای محروم ماندن ایران از افزایش تولید نفت

به جز سوریه، ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای اصلی محور مقاومت، با گشایشی اساسی در رابطه با روسیه مواجه شد و به ویژه پس از سفر پوتین به تهران و دیدار وی با آیت الله خامنه ای، سطح همکاری ها بسیار بالا رفت به طوری که ایران به فکر به روز کردن نیروهای هوایی خود به عنوان ستون فقرات ارتش با خرید جنگنده های سوخو 30 ام افتاد که اکنون در جریان است.

تحویل سامانه پدافند هوایی اس 300 و پیشنهاد ضمنی روسیه به ایران برای فروش کامل سامانه پدافند هوایی اس 400 که قبلا فقط بخشهای راداری آن در اختیار ایران قرار گرفته بود، از دیگر ثمرات همراهی روسیه با محور مقاومت و ایران بود اما حرکت اخیر روسیه در زمینه تحمیل سقف فروش نفت به ایران که در مذاکره با عربستان شکل گرفته است، سبب ایجاد نوعی بی اعتمادی در طرف ایرانی شده است.

در نشست اخیر دوحه که بدون ایران برگزار شده است، عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا توافق کرده اند که تولید نفت بالا نرود و ژانویه 2015 به عنوان ماه پایه برای سقف تولید اعضا قرار داده شده است.در بطن این تصمیم، منع ایران از به دست رفتن سهم از دست رفته خود از بازار نفت وجود دارد زیرا در پی تحریم ها، فروش ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید و روسیه، عربستان و ایران سهم ایران را از آن خود کردند.

به نظر نمی رسد که این حرکت روسیه، تلاشی برای خنجر زدن به ایران و محور مقاومت باشد اما اگر این مسئله با مسائل دیگری مانند تعویق تحویل سامانه پدافند هوائی اس 300 و توافق با عربستان همراه شود، می توان گفت که بار دیگر روسها به طور ناگهانی تغییر موضع داده اند و به سنت قدیمی خود برگشته اند.

انتهای پیام/ 105
https://qomnews.ir/vdcgtx9w.ak9uq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما