سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : 13904

وقتی مدیرکل ارشاد قم به خبرنگاران صدقه می‌دهد!

قم نيوز : قم نیوز: در حالی که بار سنگین اطلاع رسانی فعالیت‌های دولت در ماه‌های آخر و رفت و آمدهای انتخاباتی در قم به دوش خبرنگاران قمی است، مدیر کل ارشاد قم، در اقدامی تعجب برانگیز، سهمیه محدودی را برای اعزام به نمایشگاه کتاب برای خبرنگاران اختصاص داده است.
مدیر کل ارشاد قم، اسماعیلی طبا، عکس از: آژانس عکس قم، محسن قائمی.
مدیر کل ارشاد قم، اسماعیلی طبا، عکس از: آژانس عکس قم، محسن قائمی.
به گزارش قم نیوز، صبح امروز، بالاخره نمابر معاونت مطبوعاتی ارشاد قم درباره برنامه اعزام خبرنگاران قمی به نمایشگاه کتاب، به دفتر نشریات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری واصل شد. نمابری که اگر چه دیر ارسال شده است و تنها تا روز بعد، مهلت ارسال اسامی را تعیین کرده است، اما به هر حال نشان از توجه این معاونت به خبرنگاران قم دارد.

با این حال محتوای نمابر، به خلاف مواقع دیگر، نشان از کم لطفی مدیرکل ارشاد قم به خبرنگاران قمی دارد. سهمیه تعیین شده برای خبرگزاری ها و مطبوعات تنها ۲ نفر، یکی مدیر و دیگری خبرنگار، و سهمیه تعین شده برای پایگاه‌های خبری تنها یک نفر است.

فارغ از تعداد سهمیه برای رفتن به نمایشگاه، میزان هزینه‌ای که مدیر کل ارشاد قم برای چنین کاری در نظر گرفته است، در مقابل بودجه‌های سنگینی که این اداره کل در اختیار دارد و برای موارد دیگر هزینه می کند، خنده دار است. بیایید با هم متوسط هزینه هر خبرنگار را محاسبه کنیم تا بفهمیم میزان مبلغی که جناب آقای اسماعیلی طبا به عنوان صدقه برای اصحاب رسانه قمی کنار گذاشته است چقدر است!

اجاره یک دستگاه اتوبوس برای یک روز، حداکثر ۴۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد. اگر ظرفیت این اتوبوس را ۴۰ نفر برآورد کنیم، هزینه ناهار و پذیرایی و صبح و عصر و هزینه بیمه برای هر نفر، بیشتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد شد که ضرب در تعداد افراد، مبلغ ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. البته مدیر کل ارشاد استان قم محبت کرده و احتمالا نفری ۵۰ هزار تومان بن کتاب نیز به خبرنگاران می دهند که البته این از بودجه اداره کل قم نیست و بن‌های کتاب اهدایی، قبلا از سوی وزارتخانه به این اداره کل داده شده است و حتی در سنوات قبل تا سقف یک میلیون تومان به یک رسانه نیز داده شده است، پس هزینه بن کتاب جزو هزینه سفر نخواهد بود.

ملاحظه می کنید که مدیر کل محترم ارشاد استان قم، برای اعزام اصحاب رسانه به بزرگترین رویداد فرهنگی سال جمهوری اسلامی، حداکثر یک میلیون و دویست هزار تومان هزینه می کند این در حالی است که هزینه پذیرایی جلسات این اداره کل در شش ماه هم احتمالا از این مبلغ بیشتر است و ارزش صدقه‌ای که مدیر کل به خبرنگاران می‌دهد، در حد هزینه پذیرایی شش ماهه این اداره هم نیست.

جالب این است که همین صدقه مختصر، شامل حال عکاسان خبری که به حق نقش مهمی در انتشار عکس‌های به روز در رسانه‌های کشوری دارند، نمی‌شود!

این در حالی است که قم به عنوان دومین شهر پرتردد سیاسی کشور و نخستین شهر خبری جهان تشیع، اهمیت ویژه‌ای دارد و سطح حمایت‌های انجام شده از سوی مدیرکل ارشاد باید بسیار بیشتر از این باشد، کما اینکه شهرهای دیگر که داعیه پایتختی جهان تشیع را ندارند، به پایگاه های خبری و رسانه‌ها، بسیار بیشتر کمک می کنند زیرا می دانند که رسانه‌ها، چشمان بیدار اجتماع هستند و حمایت از آنها، جزو وظایف اداره کل ارشاد هر استانی است.

در تعیین زمان این سفر نیز، مدیر کل محترم، اگر اندکی دقت می کردند، به جای پنج شنبه که اوج ترافیک خبری در قم است، روز دیگری را در نظر می گرفتند و این نشان کم لطفی ایشان به خبر قم یا بی اطلاعی ایشان دارد.

در نهایت سوال آخر این است که چرا چنین کاری به خانه مطبوعات استان قم که با نظر مثبت خود ایشان و معاونت مطبوعاتی استان، سر و شکلی گرفته است، واگذار نمی شود تا این خانه، خود راسا به خبرنگاران خدمات ارائه دهد؟ مانند بحث رسیدگی به پرونده‌های خبرنگاران در سامانه سمان که کاری بسیار خوب و شایسته تحسین بود که با همکاری معاونت مطبوعاتی ارشاد قم و خانه مطبوعات استان قم صورت گرفت.

به نظر می رسد آقای مدیرکل به جای شرکت منظم در دیدارها و جلسهها و مصاحبه‌هایی با حضور خبرنگاران گزینش شده، بهتر است در اتاق خود را به روی خبرنگاران بگشاید و از بودجه های تخصیص یافته برای خبرنگاران، اندکی هم خرج خود ایشان کند زیرا چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است!

انتهای پیام /۱۰۵/
https://qomnews.ir/vdcgty9q.ak9wz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرنگار
آقای پورطباطبایی مگه غیر از انتظار دارید؟؟؟!!
مقصیر مدیرکل و یا معاون وی نیست، مقصر خود خبرنگاران هستن، وقتی که بعضی (اکثریت) از خبرنگاران به خاطر 10000 تومان رسالت خبری خودشونو می فروشن، و دست به چه کارهایی می زنن، انتظار دارید که متولی آنها چه برخوردی داشته باشد؟؟ از ماست که بر ماست
سیدحسین کبابی
سلام.در این باره شما کاملا راست می گویید.من در این باره هم ارشاد وهم خانه مطبوعات را مقصر می دانم که دائما از خبرنگاران مایه می گذارد اما در عمل هیچ کاری برای آنان انجام نمی دهد.مگر ما اتفاق بزرگتر از نمایشگاه کتاب ونمایشگاه مطبوعات برای اهالی وصحابه خبر ومطبوعات داریم که آقایان اینگونه با این مسئله برخورد می کنند؟
خیلی از خبرنگاران قم بابت این مسئله اعتراض کردند.
نظری
صحبتهای شما کاملا صحیح است. ولی مهمترین مساله این است که چرا باید وظیفه اعزام خبرنگاران به نمایشگاه با کسی باشد که مسوولیتی در خانه مطبوعات ندارد در حالی که وظیفه این اقدام با معاون مطبوعاتی ارشاد است.
به نظر بنده این معاونت به جای تمرکز بر روی حروف انگلیسی و شکلکهای تابلوها و محصولات کانون ها کمی بر روی وضعیت خبرنگاران متمرکز شوند . شاید این مورد خیر دنیا و آخرت را داشته باشد و بجای نفرین شامل حال دعای این قشر آسیب پذیر شوند.
صدر
خوب نوشته بودی ولی باید به این مطلب هم اشاره می کردی که بعضی ها هستن همین رو غنیمت میدونن و میرن با جون و دل استقبال می کنن و همین باعث میشه مدیرکل یا هر شخص دیگه ای بگه به به، عجب کار قشنگی کردم و استقبال هم شد.
به علاوه وقتی میگی خانه مطبوعات بهتره یه نگاهی هم به سابقه دو دوره اخیر این خانه به اصطلاح مطبوعات بندازیم که عملا هیچ کاری نکردن اعضاش جز دعوا، جز تهمت و آخرش هم هیچی
یک خبرنگار!
خیلی جالبه که خبرنگار سایت های خبری توی سامانه سمان خبرنگار نیستند وبه قول شما(جناب آقای پورطباطبایی)فقط هم باید یکی از خبرنگاراشون توی برنامه های ارشادحضور پیدا کنه اما آقای روشن چراغ ودوستانشون از این قاعده مستثنی هستند و توی همه برنامه ها علیرغم اینکه هیچکدوم از ما خبرنگاران ایشون رو به عنوان خبرنگار قبول نداریم حضور دارند اونهم به این دلیل که....!!!!بیخیال!!! به امید آنکه آقای خامه یار یادشان بیاید که روزی خود خبرنگار بوده اند تا با مسائل جور دیگری برخورد کنند.