جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۳
کد مطلب : 36954
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه:

نخستین کنفرانس بین‌المللی دین و رسانه در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه گفت: به‌زودی نخستین کنفرانس دین و رسانه‌ با حضور شخصیت‌های بین‌المللی برگزار می‌شود تا بستری برای معرفی زمینه فکری و تئوریک درباره مسائل رسانه‌ای و هنر فراهم شود.
نخستین کنفرانس بین‌المللی دین و رسانه در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی نهاوندی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «انقلاب اسلامی هنر آسمانی» اظهار داشت: نمایشگاه آثار هنری به‌عنوان آغازی برای غنی‌شدن محصولات هنری و فرهنگی است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه افزود: کار شایسته‌ای است که در حوزه علمیه قم به‌عنوان رکن اصلی حوزه‌های علمیه جهان تشیع چنین اتفاقی افتاده و ظرفیت‌های ناب هنری از تراوشات ذهنی شخصیت‌های حوزوی ظهور و بروز پیدا کرده که چه بسا دیر اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: به نظر من باید شبکه گفتمانی هنر متعالی را از خاستگاه اندیشه و فکر حوزویان تقویت کنیم و نه تنها حوزه قم و مشهد بلکه فرا‌تر از آن حوزه‌های علمیه سایر کشورها را هم مورد دقت و هدف قرار دهیم تا ‌بستر ظرفیت بین‌المللی ایجاد شود و افق‌های نویی ارائه دهد.

نهاوندی با اشاره به لزوم بازخوانی اسناد موجود در حوزه‌های علمیه در عرصه هنر بیان کرد: در رمان‌نویسی شخصیت‌های برجسته‌ای در حوزه داشتیم که مفاهیم عمیق را در قالب داستان ارائه می‌کردند.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر خوانش رمان و داستان به دلیل لزوم به‌کارگیری ظرفیت هنر متعالی برای انعکاس مفاهیم انقلابی است.

وی تاکید کرد: به‌نظر من باید تجربه یک سده شعر و ادبیات جهان تشیع و علمای به نامی که در زمینه شعر فعال بودند و هستند را از طریق برگزای جشنواره‌ها شناسایی و معرفی کنیم.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه با بیان اینکه لازم است در یک گفتمان گسترده فعالیت‌های هنری طلاب معرفی شود، عنوان کرد: جشنواره‌های حوزوی باید به سمت حوزه‌های تخصصی پیش برود و گستره جهان تشیع در نظر گرفته شود همانطور که در مقطعی از تاریخ مرجع زبان و گویش جهان زبان فارسی بوده اکنون نیز برای آشنایی دیگران با تشیع باید در ترویج زبان فارسی در سطح بین‌المللی تلاش کرد.

وی گفت: از بیست سال گذشته مقام معظم رهبری دستور دادند به صدا وسیما تا ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای در حوز‌ه علمیه به کار گرفته شود به همین دلیل مرکز پژوهش‌های صداوسیما تاسیس شد.

نهاوندی بیان کرد: این مرکز پیشگامی قابل افتخار در این حوزه داشته و به‌عنوان حلقه واسط رسانه و حوزه علمیه قرار گرفته و بعد از ۲۰ سال مطالعاتی بنیادین و کاربردی به‌عنوان نقطه تلاقی بین دین هنر ورسانه را ایجاد کرده است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه در رابطه با فعالیت‌های این مرکز گفت: تا کنون ۸۵۰ عنوان کتاب و بیش از۹۰۰ نشریه تولید شده و به زودی اولین کنفرانس دین و رسانه‌ با حضور شخصیت‌های بین‌المللی برگزار می‌شود تا بستری برای معرفی زمینه فکری و تئوریک در خصوص مسائل رسانه‌ای و هنر فراهم شود.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های صدا وسیما مهم‌ترین حوزه‌ای است که دانش و ادبیات دینی را تولید می‌کند، اظهار داشت: تولید نیروی انسانی آشنا با حوزه هنر و رسانه از محصولات این مرکز است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه افزود: برگزاری این مجموعه نمایشگاه‌ها در شناسایی فعالیت‌ها و آثار برای مراکزی که می‌خواهند از تولیدات هنری دینی استفاده کنند، موثر است.

وی تصریح کرد: از این فضای تراکنشی نمایشگاهی که فستیوال ارائه یک سال خدمات هنری است، باید حلقه اتصالی برقرار شود تا در قالب‌های گوناگون به مخاطبان منعکس شود و در حوزه شناسایی و بهره برداری لازم است باید کارهای مکملی صورت گیرد.

نهاوندی افزود: از آنجایی که رسانه و هنر نیاز به عقبه تئوریک دارد باید در این نمایشگاه نشست‌هایی برگزار شود تا مشخص شود از چه ابزاری برای مبانی ناب تشیع می‌توان استفاده کرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgty9w.ak93n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما