چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : 45044
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله العظمی جوادی آملی:

انسان سالک کسی است که عقلش را زنده نگه دارد

قم نيوز : قم نیوز: حضرت امیرالمومنین یک بیان نوراني در نهج‌البلاغه داردند «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ» عرض كرد ما پناه مي‌بريم به خدا از اينكه عقل يك جامعه تعطيل بشود، پس عقل هم بايد زنده باشد هم بيدار و يقظان باشد.
انسان سالک کسی است که عقلش را زنده نگه دارد
به گزارش قم نیوز، حضرت آيت الله  جوادي آملي امروز در درس فقه خود با تكيه بر خطبه 219 نهج‌البلاغه در تبيين اوصاف متّقين گفتند: از حضرت سوال شد، كسي كه اهل سير و سلوك است وصفش چيست؟ حضرت اوصاف سالك را كه ذكر مي‌كند مي‌فرمايد كسي است كه عقلش را زنده نگه‌داشته است.

معظم له بیان داشتند: حضرت امیرالمومنین یک بیان نوراني در نهج‌البلاغه دارد كه «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ» عرض كرد ما پناه مي‌بريم به خدا از اينكه عقل يك جامعه تعطيل بشود، پس عقل هم بايد زنده باشد هم بيدار و يقظان باشد.

ایشان سپس اظهار داشتند: آن سالك «قَدْ أَحْيَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ حَتَّي دَقَّ جَلِيلُهُ» بدن وارسته سالك در راه سیر و سلوک خيلي نحيف و لاغر شد و آن استخوان‌هاي بدن او و اندام ستبرِ او در این راه، باريك و لطيف شد آن نورانيت در قلبش پيدا شد اين پرده را گاهي امام برمي‌دارد, گاهي اگر به دستور امام عمل شود و اين سيروسلوك ادامه پيدا كند اين نورانيت براي او هست و ديگر راه براي او روشن است و با اين نور, راه را مي‌بيند ديگر ترديدي در او راه ندارد.

معظم‌له در تبيين سلامت دل گفتند: «وَ تَدَافَعَتْهُ الْأَبْوَابُ إِلَي بَابِ السَّلاَمَةِ» اين سالک مرتب اين راه را مي‌رود تا به باب‌السّلام كه از ابواب بهشت است، وارد مي‌شود. مي‌بينيد آدم كه مي‌ميرد، مريض مي‌شود و مي‌ميرد ولي در مورد حضرت يحيي و حضرت عيسي(سلام الله عليهما) فرمود: ﴿وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا﴾ و خداوند بر اينها سلام مي‌فرستد. سلامِ خدا از سلامت حكايت مي‌كند كساني هستند كه در حين مرگ هم سالم‌اند, سالم به دنيا آمدند و سالم هم مُردند ﴿وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا﴾

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgtz9t.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما