پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 49617
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم شیرازی:

گنجینه نهج‌البلاغه باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد/ ترجمه و توجه به فنون امام علی(ع) در مباحث کشورداری در سازمان ملل

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: نهج‌البلاغه گنجینه باعظمتی است که باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد چرا که مفاهیم گوناگون و غنی دارد که استفاده از آن‌ها در زندگی مفید است.
گنجینه نهج‌البلاغه باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد/ ترجمه و توجه به فنون امام علی(ع) در مباحث کشورداری در سازمان ملل
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که چهارشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد اظهار کرد: این ایام فرصت خوبی برای آشنایی با امام علی(ع) و نزدیکی بیشتر با ایشان است.

وی مطالعه نهج‌الباغه را یکی از راه‌های آشنایی بیشتر با امام علی(ع) دانست و گفت: نهج‌البلاغه سه قسمت داره که شامل 241 خطبه، 79 نامه که به استانداران، حاکمان و یاران خود در آن زمان نوشته است و 480 کلام کوتاه است که به کلمات قصار معروف است.

این مرجع تقلید ادامه داد: نهج‌البلاغه گنجینه‌ای باعظمت است که هر چه انسان بیشتر به آن نزدیک شود بیشتر به عظمت امام علی(ع) پی‌می‌برد، بعد از پیامبر(ص) هیچ کسی کلماتی چون امام علی(ع) ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: کسی نمی‌تواند چندین تخصص در حد اعلی داشته باشد چرا که کسب تخصص عالی در یک رشته او را از کسب تخصص عالی در سایر رشته‌ها باز می‌دارد، امروزه که کسانی‌ را با چند تخصص می‌بینیم این‌ها تخصص‌هایی در حد اعلی نیست ولی امیرمؤمنان(ع) در همه رشته‌ها تخصص اعلی داشت، وقتی وارد مباحث عرفانی و توحیدی می‌شد در حد اعلی سخن می‌گفت.

وی افزود: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر در بحث کشورداری همچنان نو و قابل استفاده است، ترجمه این نامه به زبان‌های مختلف صورت گرفته و در نقاط مختلف دنیا از محتوای آن استفاده می‌کنند، حتی در سازمان ملل نیز این نامه وجود دارد.

این مرجع تقلید اذعان کرد: امام علی(ع) در مقام فرمانده طی نامه‌ای فنون جنگی را کامل یاد می‌دهد، در خطبه ای امام علی(ع) در مقام استاد اخلاق طی 110 ماده تمام فضایل اخلاقی در قالب توصیه‌هایی به پرهیزکاران بیان کرده است، وقتی این خطبه را شرح می‌کنیم می‌بینیم در اخلاق انسانی چیزی بالاتر از این نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آداب عیادت که امام علی(ع) بجا می‌آورد گفت: روزی امام علی(ع) به عیادت یکی از دوستان خود به نام علاءبن‌زیاد رفت، پس از اینکه آداب زیارت را به جا آورد خطاب به علاءبن‌زیاد گفت:« خانه‌ای به این وسعت در شهری که بسیاری از افراد بی‌جا و مکان هستند و در کوچه سپری می‌کنند به چه کار تو می‌آید؟ اگر بی‎مکان‌ها را در این خانه جای دهی و پناهگاهی برای آنان باشی ایرادی ندارد»، علاءبن بعد از اینکه این را شنید به امام گفت برادری دارم که همه زندگی و دنیا را ترک کرده و گوشه‌نشینی اختیار کرده است، امام علی دستور داد برادر او یعنی عاصم‌بن‌زیاد را بیاورند، امام خطاب به عاصم‌بن‌زیاد برادر علاء‌بن‌زیاد فرمود:« شیطان بر تو مسلط شده است، اگر به خود رحم نمی‌کنی چرا به زن و بچه خود رحم نمی‌کنی»، کار هیچکدام از این دو برادر درست نبود، نه افراط و نه تفریط، اسلام اعتدال و میانه‌روی را می‌پسندد.

وی افزود: بر اساس فرمایش امام علی(ع) اگر ثروت انسان در اختیار جامعه باشد یعنی برای دختران بی‌بضاعت جهیزیه بخرید، به نیازمندان کمک کنید، به بیماران و زندانیان کمک کنید در این صورت داشتن ثروت زیاد ایرادی ندارد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: امام علی(ع) خطاب به یکی دیگر از آشنایانش که به بیمار شده بود گفت: « اگر بیمار هستی سه امتیاز هم نصیبت شده، یک مورد اینکه بیشتر در حالت بیماری به یاد خدا می‌افتی، دوم اینکه دعا در حالت بیماری سریعتر استجابت می‌شود و سوم اینکه گناهانت به دلیل بیماری می‌ریزد».

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنانش ابراز کرد: رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های أثرگذار برجامعه اهتمام بیشتری بر ورود نهج‌البلاغه به جامعه داشته باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgu39t.ak9yq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما