پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : 34677
آیت الله نوری همدانی:

مبلغان وقف باید به قرآن کریم و احادیث مسلط باشند

قم نيوز : قم نگار: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه وقف مسائل زیادی دارد، گفت: مبلغان فرهنگ وقف باید مسلط به قرآن کریم و احادیث در این باره باشند.
مبلغان وقف باید به قرآن کریم و احادیث مسلط باشند
به گزارش قم نگار، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی قبل از ظهر پنج‌شنبه در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کار وقف بسیار مقدس و مهم است، اظهار داشت: لازم است مسئولان اوقاف هر هفته یک تا دو ساعت در صدا و سیما برنامه‌ای داشته باشید و اوقاف و امور خیریه را به مردم معرفی کرده و آثاری از موقوفات را نشان دهند.

وی در این زمینه ادامه داد: گرچه صدا و سیما با ما همکاری نمی‌کند اما شما سعی کنید برنامه‌ای در سیما داشته باشید و اثرگذاری موقوفات در زندگی را نشان دهید.

استاد برجسته حوزه با اشاره به اعزام مبلغ برای ترویج فرهنگ وقف، ابراز کرد: لازم است مبلغانی که برای تبلغ وقف اعزام می‌شوند آنچنان از فرهنگ غنی باشند که پاسخگوی سئوالات متعدد وقف مردم باشند زیرا وقف مسائل زیادی دارد و فرد پاسخگو باید مسلط به قرآن کریم و احادیث در این زمینه باشد.

افرادی باید برای عملی سازی قرآن تربیت شوند
وی با بیان اینکه درباره قرآن فعالیت‌های زیای انجام شده است، افزود: افرادی نیز باید تربیت شوند تا احکام قرآن را عملی سازی کنند و لازم است در این باره نیز فکری شود.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: طی سه تا چهار سال اخیر بحث عفاف و حجاب مطرح است و هنوز برای آن کاری اساسی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: دولت باید ابلاغ کند که بانوانی که در نهادهای دولتی فعالیت می‌کنند اگر حجاب را رعایت نکنند با آنها برخورد می‌شود، اما این کار نیز انجام نشده است.

اوقاف باید قدرت اجرایی داشته باشید

این مرجع تقلید شیعیان خطاب به رئیس سازمان اوقاف عنوان کرد: شما باید قدرت اجرایی نیز داشته باشید و فعالیت در بخش اجرایی نیز جزو کارتان باشد.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: ما تفسیر مقارن نداریم و لازم است تفسیر مقارن نیز همچون فقه مقارن داشتب باشیم.

وی افزود: لازم است در برخی موارد که در گذشته نبوده موقوفاتی صورت گیرد. یکی از این موارد محیط زیست است و برای وقف در آن باید مردم را تشویق و ترغیب کرد.

بسیاری از موقوفات هنوز احیا نشده
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه بسیاری از موقوفات هنوز احیا نشده و لازم است در این باره کارهایی صورت گیرد، تصریح کرد: گفته شده که یک ثلث ایران وقف است باید درباره موقوفات در ایران تحقیق‌هایی صورت گیرد و همه آن‌ها را احیا کرد.

وی افزود: کار وقف به گونه‌ای است که می‌توان در آن بسیار ابتکار ایجاد کرد و اگر فکر کنید می‌بینید خیلی کار‌ها هنوز انجام نشده و می‌توان آن‌ها را انجام داد.

آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: در گذشته تعزیه و شبیه خوانی صورت می‌گرفت که بسیار تأثیرگذار بود. شبیه خوانی کار بسیار سختی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. گاهی یک شبیه خوانی از منبر بسیار اثرگذار‌تر است.

۲۵ درصد امکانات درمانی کشور موقوفه هستند
در ابتدای این دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نیت واقفان در زمینه‌های مختلف، ابراز کرد: ۲۵ درصد از امکانات درمانی کشور موقوفه هستند و در استان قم ۹۹ درصد بیمارستان و مراکز درمانی موقوفه هستند.

حجت الاسلام علی محمدی گفت: ازدواج در میان موقوفات کمتر دیده می‌شود به طوری که فقط ۴۲ مورد موقوفه ازدواج داریم و در این مورد به ۸۰۹ زوج مساعدت شده است.

وی تصریح کرد: آمار موقوفات از انقلاب اسلامی تا سال ۸۹، ۶ هزار و ۳۰۰ مورد بود و از سال ۹۰ تا سال جاری آمار موقوفات به ۹ هزار و ۶۸۹ مورد رسیده است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgu39w.ak9tu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما