يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : 33777

کاراته قم؛ پنجه در پنجه مشکلات و حواشی

قم نيوز : قم نگار: رشته کاراته یکی از رشته‌های مدال‌آور و همیشه موفق ورزش قم بوده که این روز‌ها حواشی آن بیش از متن آن خبرساز شده است.
کاراته قم؛ پنجه در پنجه مشکلات و حواشی
به گزارش قم نگار، کسب مدال از بازی‌های آسیایی اینچئون توسط امیرمهدی‌زاده ستاره بی‌رقیب کاراته قم بار دیگر ظرفیت‌های بالای کاراته استان قم را نشان داد.

ظرفیت‌هایی که با طلوع نسل طلایی کاراته قم در دهه ۷۰ پدیدار شد و در ادامه پس از رکودی کوتاه مدت نوبت به آغاز دوران درخشش امیر مهدی‌زاده در وزن منهای ۶۰ کیلوگرم رسید.

بدون شک موفقیت‌های امیر مهدی‌زاده از مسابقات جهانی گرفته تا آسیایی، تمام ظرفیت و توانمندی کاراته قم نیست و موفقیت ورزشکاران قمی در سال‌های اخیر در مسابقات مخالف ملی و بین المللی حاکی از توان کاراته قم برای معرفی قهرمانان بیشتر به عرصه ورزش کشور بوده است.

مسیری که کاراته قم در سال‌های اخیر طی کرده بدون تردید مسیری صعودی بوده است اما سنگلاخ‌های این مسیر گاهی آزاردهنده است و مانع از شتاب گرفتن این روند رو به رشد می‌شود.

با توجه به شاخص‌های رشته کاراته و توانایی کسب مدال‌های خوشرنگ در عرصه ملی، نیاز به توجه بیشتر به ظرفیت‌های این رشته اجتناب ناپذیر است.

کاراته قم، روزهای خوش گذشته و دلخوشی امروز
تولد ستاره‌های بزرگ کاراته ایران در دهه ۷۰ و مطرح شدن نام کاراته‌کاهایی از استان قم که زمینه ساز موفقیت‌های بزرگ کاراته کشور در سطح جهان شدند سرآغاز روزهای شیرین کاراته قم بود.

در روزهایی که غلامرضا دباغیان از کاراته قم سری بین سر‌ها درآورد و به تدریج مسئولیت فنی تیم ملی را پذیرفت، کاراته گل سرسبد ورزش قم بود و افتخارات بزرگی برای ورزش قم به دست آورد.

امروز با گذشت سال‌ها از آن دوران، کاراته قم به امیر مهدی‌زاده ستاره جهانی خود می‌بالد و این کاراته‌کای با اخلاق با فاصله‌ای فاحش نسبت به رقیبان نفر اول کاراته قم است.

مهدی‌زاده با کسب مدال طلای مسابقات جهانی پاریس در سال ۲۰۱۲ چهره شد و سپس در سال ۲۰۱۴ توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون را از آن خود کند.

موفقیت وی در مسابقات قهرمانی آسیا در کاراته نیز ادامه پیدا کرد و مهدی‌زاده توانست با کسب مدال طلای این مسابقات، کلکسیون افتخارات خود را کامل کند.

حالا وی برای موفقیت تنها طلای المپیک را کم دارد و با توجه به حضور کاراته در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، بعید نیست وی بتواند در المپیک تابستانی نیز مدال کسب کند.

رشد کاتا در قم
کاراته قم به صورت سنتی در بخش مبارزه موسوم به کومیته شرایط بهتری داشته است اما در کاتا با ضعف مواجه بود.

قدرت گرفتن یک باشگاه خصوصی با نام شهید زین الدین در کاراته قم و نگاه ویژه این باشگاه به بخش کاتا، سبب شد تیم‌های کاتای این باشگاه در لیگ‌های کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

حاصل این برنامه ریزی مدون و پرتلاش دعوت کاتاروهای آینده دار قم به اردوی تیم‌های ملی بود و بدین ترتیب موتور محرک کاتای قم نیز فعال شد.

کاتای قم با قهرمانی تیم شهید زین الدین در لیگ کاتای نونهالان کشور توانست در لیگ‌های پایه خودی نشان دهد و حالا کاراته قم در سطح کشور تنها با کومیته شناخته نمی‌شود زیرا کاتاروهای قمی این ایده را تغییر داده‌اند.

مهدی‌زاده: می‌خواهم مدال طلای المپیک را به دست آورم
کاراته‌کاهای قمی تیم ملی کاراته کشورمان مهم‌ترین هدف خود را کسب مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار داده است.

امیر مهدی‌زاده اظهار کرد: کاراته قم با حضور اساتید برجسته این رشته که در سطح کشور صاحب عنوان و جایگاه والایی هستند می‌تواند پیشرفت بیشتری داشته باشد و در حال حاضر نیز نگاه خاصی به کاراته قم وجود دارد.

وی افزود: خوشحالم که در مسابقات مختلف بین المللی نماینده خوبی برای کاراته قم و مردم شریف قم بوده‌ام و می‌خواهم مدال طلای المپیک را به دست آورم تا این موفقیت‌ها را کامل کنم.

کاراته‌کای قمی تیم ملی کاراته کشورمان گفت: با توجه به مشکلات مالی موجود امکان حضور در مسابقات کاراته وان که در کشورهای مختلف جهان به عنوان لیگ جهانی کاراته برگزار می‌شود را نداشتم اما با حضور یاسین پیشرو به عنوان حامی مالی، قصد داریم در لیگ جهانی شرکت کنم.

مهدی‌زاده عنوان کرد: می‌خواهم در مسابقات جهانی بعدی ناکامی در رسیدن به فینال در مسابقات جهانی برمن آلمان را به نوعی جبران کنم اما هدف بزرگ من المپیک ۲۰۲۰ است و می‌خواهم در المپیک آینده طلا بگیرم.

وی تصریح کرد: مسئولان به دنبال حفظ معیشت ورزشکاران باشند تا ورزشکاران مدال‌آور بتوانند مسیر قهرمانی و موفقیت خود را به خوبی طی کنند.

کاراته بانوان و رکود مطلق
گلایه‌هایی که در سه ماه اخیر از سوی مسئولان فدراسیون کاراته نسبت به کاراته بانوان قم وجود داشته تمام حقایق درباره وضعیت کاراته در میان بانوان قمی را تشریح می‌کند.

پس از اینکه تیم کاراته شیر ژال از حضور در لیگ بر‌تر کاراته بانوان قم بازماند و نتوانست وارد این مسابقات شود، کاراته قم از اعزام نماینده دیگری به لیگ‌های سطح بالای ملی صرف نظر کرد.

با وجود اعتراضات اهالی کاراته نسبت به بخش بانوان به دلیل فقدان رئیس هیئت برای مدت بیش از یک سال، وضعیت کاراته بانوان قم هر سال به وخامت نهاد.

حضور تیم کاراته پارسیس قم در لیگ‌های مختلف کاتا و کومیته رده‌های سنی نوجوانان، نونهالان و جوانان تحولی موقت در وضعیت کاراته بانوان قم بود، گرچه مسئولان باشگاه پارسیس در این مسابقات با هزینه بالایی حضور یافتند و از عدم تامین برخی از این هزینه از منابع دولتی دلزده شدند.

در همین حال علیرضا سمندر رئیس فدراسیون کاراته در خلال برگزاری آخرین اردو پیش از اعزام به ژاپن به طور علنی به انتقاد از وضعیت کاراته قم پرداخت.

این موج اتنقادات در زمان برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت کاراته و انتخاب علیرضا برخورداری به عنوان رئیس هیئت کاراته نیز ادامه داشت و این بار نایب رئیس بانوان فدراسیون کاراته لب به انتقاد از وضعیت کاراته بانوان قم گشود.

علیرضا برخورداری رئیس هیئت کاراته نیز به طور جدی از تغییرات اساسی در کاراته بانوان قم خبر داده است تا شرایط برای اعزام نماینگان کاراته بانوان قم به رویدادهای کشوری تقویت شود.

انتخاب رئیس هیئت کاراته و حاشیه‌ها
هیئت کاراته استان قم پس استعفای حسن عابدی مدیرکل فعلی ورزش و جوانان از سمت ریاست این هیئت ورزشی، بیش از یک سال فاقد رئیس بود و این موضوع بر مبنای موفقیت کاراته‌کاهای قمی نیز اثر گذاشت.

پس از کش و قوس‌های فراوان در زمینه مجمع مجمع پر حرف و حدیث، در ‌‌‌نهایت این مجمع انتخاباتی در روزی که تهی از حاشیه هم نبود برگزار شد و علیرضا برخورداری رئیس این هیئت نیز به مدت چهار سال عده دار این سمت شد.

انتخاب برخورداری به سمت ریاست هیئت کاراته سبب موضع گیری مخالفان وی شد و عده‌ای این انتخاب را انتخابی نادرست و حتی انتصاب می‌دانستند.

طیف مخالف علیرضا برخورداری و غلامرضا دباغیان تلاش کرد با زیر سئوال بردن انتخاب برخورداری به سمت ریاست این هیئت ورزشی مشکلات کاراته قم را بیش از پیش به وی مربوط کند.

ادامه این حواشی به تداوم اختلافات موجود بین اهالی کاراته قم منجر شده و اتحاد و یکدلی کاراته قم از میان رفت تا چند طیف در کاراته قم فعال بوده و موفقیت‌های بالقوه کاراته قم جنبه عملی پیدا نکند.

برخورداری: کاراته قم به روزهای اوج خود باز می‌گردد
رئیس هیئت کاراته استان قم اعتقاد دارد کاراته قم به روزهای اوج خود باز می‌گردد و اینکه کاراته قم در انحصار چند نفر قرار داشته باشد ادعایی نادرست است.

علیرضا برخورداری اظهار کرد: سرمایه گذاری بر روی رده‌های سنی پایه است یکی از برنامه‌های جدی هیئت کاراته بوده و حضور تیم‌های کاراته قم در لیگ‌های مختلف کشور در دو بخش کاتا و کومیته نشان دهنده اجرای این برنامه‌ها است.

وی افزود: کاراته قم در حال حاضر چند قهرمان در تیم‌های ملی دارد اما کاراته قم به روزهای اوج خود باز می‌گردد و باید برای بهبود بخش آموزش، مسابقات و حوزه بانوان اقدامات بیشتری انجام دهیم.

رئیس هیئت کاراته استان قم درباره انحصار کاراته قم توسط عده‌ای گفت: اینکه کاراته قم در انحصار چند نفر قرار داشته باشد ادعایی نادرست است و‌‌‌ همان طور که مدیرکل ورزش و جوانان قم بر آن تاکید داشت به دنبال انحصار و مسئولیت داشتن چهره‌های خاص در هیئت کاراته نیستیم.

برخورداری بیان کرد: درهای هیئت کاراته به روی تمام اعضای خانواده کاراته قم باز است و از هر طرح و ایده‌ای استفاده می‌کنیم و نمی‌خواهیم هیئت کاراته فقط متعلق به بخش خاصی از جامعه کاراته قم باشد بلکه همه اعضای این خانواده باید برای حل مشکلات اقدام کنند.

آذرخودرو، وصله ناجور یا افتخار بزرگ؟
حضور یک تیم قمی در سطح اول کاراته ایران یعنی سوپرلیگ کاراته اتفاق مهمی بود که طی دو سال تیم‌داری حبیب آذریار مدیرعامل باشگاه آذرخودرو رخ داد.

آذرخودرو در شرایطی توانست امسال قهرمانی سوپرلیگ کاراته کشور را از آن خود کند که برای دومین سال متوالی در این رقابت‌ها حاضر بود و در بحران مالی شدید توانست بدون شکست قهرمان این مسابقات شود.

بدین ترتیب شاگردان غلامرضا دباغیان طی دو سال برای آذرخودرو یک قهرمانی و یک قهرمانی به دست آوردند اگرچه مبالغ قرارداد کاراته‌کاهای آذرخودرو هنوز پرداخت نشده است و نفرات این تیم حتی یک درصد از مبالغ قرارداد خود را هم دریافت نکرده‌اند.

حضور آذرخودرو در سوپرلیگ و قرار گرفتن بر بام کاراته ایران یک افتخار بزرگ بود اما اینکه تیمی با چنین وضعیت مالی وارد سوپر لیگ شود و توانایی عمل به تعهدات مالی خود را نداشته باشد ممکن است آذرخودرو را از عرش به فرش کشانده و این تیم را در اذهان عمومی به جای افتخارآفرین، یک وصله ناجور برای کاراته قم تلقی کند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcguu9w.ak9wu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما