دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : 13977
بعد از فعالیت 8 مربی در 5 فصل حضور صبا در قم؛

انتخابی صحیح برای مربی گری صبای قم صورت پذیرد

قم نيوز : قم نیوز: در شرایطی که صبا لیگ دوازدهم را با ناکامی پشت سر گذاشت مدیران باشگاه صبا باید با الگو قرار دادن نحوه انتخاب سرمربی تیم فوتبال صبای قم در پنج فصل گذشته حضور صبا در قم، برای لیگ سیزدهم انتخاب صحیحی داشته باشند.
انتخابی صحیح برای مربی گری  صبای قم صورت پذیرد
به گزارش قم نیوز، از سال ۱۳۸۷ و همزمان با هشتمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور که تیم فوتبال صبا به قم منتقل شده است، دقیقا در پنج فصل حضور صبا به عنوان نماینده قم در لیگ برتر هشت مربی در راس کادر فنی این تیم قرار گرفته‌اند.

صبا در لیگ هشتم که نخستین فصل حضورش در قم و به عنوان نماینده قم در لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور را تجربه می‌کرد با فیروز کریمی به مصاف حریفان رفت و در حالی که نیمی از بازی‌های خود را مساوی کرد و رکورددار تساوی‌ها شد، به مقام ششم دست یافت.

با اینکه صبا در لیگ هشتم عملکرد نسبتا موفقی داشت اما باز هم مدیران صبا (مدیران غیر بومی) کادر فنی این تیم را دستخوش تغییرات کردند و محمد حسین ضیایی را در راس کادر فنی قرار دادند اما ضیایی که مقبولیت چندان زیادی در بین مردم، رسانه‌ها، کارشناسان و حتی بازیکنان صبا نداشت، در میانه راه به دلیل کسب نتایج ضعیف که حتی صبا را به رتبه سیزدهم جدول نیز برد، از کار برکنار شد.

تکرار عنوان ششمی صبا با ضیایی و کربکندی در لیگ نهم
بعد از برکناری ضیایی انتخاب نسبتا خوبی از سوی مدیران صبا برای جانشینی وی صورت گرفت و محمدرضا کربکندی مربی اصفهانی فوتبال کشورمان در راس هدایت تیم فوتبال صبای قم برای ادامه نهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور قرار گرفت و صبا با این مربی باز هم رتبه ششم را کسب کرد.

اما تغییر در کادر فنی صبای قم برای لیگ دهم فوتبال باشگاه‌های برتر کشور رخ داد و این بار مدیران صبا محمود یاوری را به عنوان سرمربی برای هدایت صبا انتخاب کردند در حالی که یاوری نیز به دلیل سن و سال بالا و کسوت در فوتبال کشور نتوانست ارتباط خوبی با قمی‌ها برقرار کند و خیلی زود در پایان هفته دوازدهم لیگ دهم از کار برکنار شد.

مقام دهمی صبا با یاوری و ویسی در لیگ دهم
صبا بعد از اخراج محمود یاوری، یک هفته سرمربی نداشت و از هفته چهاردهم آن فصل عبدالله ویسی، مربی جوان و گمنامی را در راس کادر فنی قرار داد که خیلی‌ها تصور می‌کردند ممکن است صبا با این مربی به لیگ دسته اول فوتبال کشور سقوط کند.

ویسی جوان و با انگیزه بود و با اعتماد مدیران وقت باشگاه صبا به کارش در این تیم ادامه داد و صبایی که از نظر بازیکن به دلیل مصدومیت و محرومیت‌های متوالی با محدودیت روبه‌رو بود و از نظر مالی در بحران به سر می برد را در پایان لیگ دهم به مقام دهم رساند.

آسیایی شدن صبا با ویسی در پایان لیگ یازدهم
لیگ یازدهم تنها فصلی بود که مدیران باشگاه صبا در انتخاب خود برای سرمربیگری تیم فوتبال صبای قم دچار تردید و اشتباه کمتری شدند و بار دیگر به مربی جوان و جویای نام خود یعنی عبدالله ویسی اعتماد کردند تا این مربی جسور با تلاش شبانه روزی صبا را به موفقیت در لیگ برتر برساند.

صبای قم در یازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در رقابت ۱۸ تیم مدعی در ۳۴ هفته هرگز از رتبه پنجم جدول رده بندی پایین‌تر نیامد و سرانجام با کسب رتبه چهارم موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های آسیا شد.

جدایی غیر منتظره ویسی از صبا بعد از صعود به آسیا
بعد از لیگ یازدهم خیلی‌ها تصور می کردند مدیران صبا ویسی را حفظ کرده و با تقویت تیم خود به لیگ قهرمانان آسیا و لیگ دوازدهم بروند اما ویسی از صبا رفت و صبای قم برای لیگ دوازدهم فوتبال کشور یک بار دیگر در کادر فنی دستخوش تغییر شد و صبایی‌ها بعد از اینکه نتوانستند با توجه به بضاعت خود مربیان مطرح را به قم بیاورند، به اجبار به یحیی گل‌محمدی اعتماد کردند اما این مربی نتوانست پاسخ اعتماد مدیران باشگاه صبا را مانند عبدالله ویسی بدهد.

انتخاب عجولانه گل‌محمدی
برای لیگ دوازدهم صبحت از حضور مربیان بزرگی همچون علی دایی، پرویز مظلومی، منصور ابراهیم‌زاده و حتی مجید جلالی در راس کادر فنی صبا بود و جلالی بیشترین شانس را برای رسیدن به این جایگاه داشت اما مذکراتش با صبا به نتیجه نرسید تا صبایی‌ها با عجله در فاصله اندک تا آغاز لیگ دست به دامان یحیی گل محمدی جوان و کم نام و نشان شدند.

گل محمدی با اکراه بسیاری از قمی‌ها به صبا آمد ولی در هفته نهم دست صبایی را در پوست گردو گذاشت و صبا را در اوج رقابت‌های لیگ برتر به هوای پول‌هایی که ممکن بود پرسپولیسی‌ها به وی بدهند رها کرد تا عبدالصمد مرفاوی جانشین وی شود.

کاش مرفاوی کمی جسور و نترس بود
در خصوص عملکرد مرفاوی در صبا نگاه‌های کارشناسی مختلفی وجود دارد که مهمترین تحلیل کارشناسی می‌گوید که اگر سرمربی خوزستانی صبا کمی جسورتر و نترس بود، صبا می‌توانست اکنون در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا باشد و یکی از نمایندگان کشورمان در فصل آینده لیگ قهرمانان نیز لقب بگیرد.

این روزها که دوازدهمین دوره لیگ برتر به پایان رسیده است، تحلیل‌های مختلفی مبنی بر اینکه سرانجام کدام مربی در راس کادر فنی صبا قرار می‌گیرد در بین فوتبال دوستان قمی وجود دارد، اما مدیران باشگاه صبا تمام توجه‌ها را به سوی خود معطوف کرده‌اند و فعلا در این خصوص تصمیمی نمی‌گیرند.

دو ماه فاصله تا آغاز لیگ سیزدهم و لزوم دقت مدیران صبا
لیگ سیزدهم دقیقا از ۶۰ روز دیگر آغاز می شود و مدیران صبا باید به این نکته آگاه باشند که با توجه به هزینه‌ای که برای این تیم در لیگ آتی در نظر می‌گیرند، شخصی را در راس کادر فنی قرار بدهند که هم بتوانند خواسته‌های وی را تامین کنند و هم اینکه در قم مقبولیت داشته باشد.

در پنج فصلی که صبا در قم حضور داشته هیچ یک از مربیان مطرح و سرشناس فوتبال کشور به سبب بودجه‌ای که باشگاه صبا در نظر می‌گیرد و دستمزدهای نجومی که آنها می‌خواهند با صبا همکاری نکرده‌اند اما مربیانی نظیر عبدالله ویسی، یحیی گل محمدی و صمد مرفاوی که چهره‌های جوان مربیگری هستند با صبا در لیگ برتر حضور یافته‌اند.

بهتر آن است که صبا با توجه به شرایط و موقعیت خود به مربی اعتماد کند که از بین گزینه‌های جوان نام برده این روزها بیشتر مورد استقبال مردم و فوتبال دوستان قمی است و بار دیگر می‌تواند صبا را به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ببرد.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcguy9q.ak9wu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما