شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 36017
منبع : پایگاه اطلاع رسانی قم نگار

شاعرانه هایی برای رسول مهربانی

قم نيوز : قم نگار: سومین جشنواره بین‌المللی شعر «رسول مهربانی» ویژه تجلیل از پیشکسوتان و برترین‌های شعر نبوی شامگاه جمعه در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد قم و با حضور علماء، فرهیختگان و اهل ادب و هنر استان قم برگزار شد
شاعرانه هایی برای رسول مهربانی
به گزارش قم نگار، سالن شهید آوینی مملو از جمعیت است به طوری که خیلی‌ها در راه‌رو‌ها و کنار دیوار‌ها ایستاده‌اند. عده‌ای هم وقتی می‌آیند و از پر بودن صندلی‌ها با خبر می‌شوند از‌‌ همان راهی که آمدند بر می‌گردند. در این میان شوق و علاقه شعر گوش دادن مردم توجه من را به خودش جلب می‌کند. فرقی نمی‌کند کارمند باشی یا کارگر. تحصیل کرده باشی یا بی‌سواد. شرکت در محفل شاعرانه‌ای که به نام رسول مهربانی است به سن و سال هم ربطی ندارد.

مراسم با قرائت قرآن آغاز می‌شود. قرآنی که پر از شاعرانگی است و آیه‌هایش تا هنوز منبع الهام شعرا و هنرمندان است. احمدعلوی که خود ازشاعران آیینی قم است امشب اجرای برنامه را برعهده دارد. وی مراسم با خواندن غزل ماندگار سعدی در مدح حضرت رسول (ص) آغاز می‌کند:
ماه فرو ماند از جمال محمد
سرو نباشد به اعتدال محمد
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
مجری برنامه بدون فوت وقت از آنجایی که جلسه با تاخیر نیم ساعته هم شروع شده از اولین شاعر دعوت می‌کند تا در ثنای پیامبر اعظم (ص) عرض ارادت کند. حجت الاسلام سید بشیرحسینی از شعرای آذری زبان است که شعرهای ترکی او در محافل قم اشک هم زبان‌های خودش را جاری می‌کند. من که تا به حال از راز سوزناکی شعر ترکی باخبر نشدم اما با اینکه از شعرهای وی چیزی متوجه نمی‌شوم اما حس خوبی به من دست می‌دهد.

بعد از شعرخوانی سید بشیر حسینی مجری برنامه که همراه حضار به وجد آمده است، می‌گوید: همیشه آرزو داشتم زبان ترکی را یاد بگیرم تا از اشعار شاعران آذری زبان لذت ببرم.

درختان را دوست دارم چون به احترام تو قیام می‌کنند؛
علوی با خوانش این شعر معروف، از علی موسوی گرمارودی برای شعرخوانی دعوت می‌کند. موسوی گرمارودی که گرد پیر بر سر و صورتش کاملا مشهود است از شاعران قمی ساکن در تهران است.

وی با این مقدمه آغاز می‌کند: من خودم را فرزند خاک قم می‌دانم و در خیابان چهار مردان بزرگ شده‌ام. از دست اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم که مرا به این مراسم دعوت کردند.

موسوی گرمارودی با اشاره به جلسات شعر قم ادامه می‌دهد: در نوجوانی به همراه استاد مجاهدی به این جلسه‌ها می‌رفتم و شیرین‌ترین خاطرات من در آن دوران رقم خورد. حتی شعرهایی که به عنوان مطروحه مشخص می‌شد علی رغم سن کم می‌سرودم.

وی خاطر نشان می‌کند: برای پیامبر اسلام (ص) چند شعر در قالب مثنوی، سپید و غزل دارم که امشب می‌خواهم که شعری که در بزرگداشت دانش و دانش پژوهشی سروده‌ام را برای شما بخوانم.

موسوی گرمارودی در خصوص علت سرایش این شعر می‌گوید: اوایل دهه هفتاد کنگره‌ای برای بزرگداشت شیخ مفید در قم برگزار می‌شد که دبیر آن آیت الله استادی بود. روزی ایشان با من تماس گرفت و امر کرد که شعری برای آن کنگره بگویم. پس از یک ماه قصیده‌ای در این خصوص گفتم:
اول اردیبهشت آنک دو روزی دیگر است
روی گل از جوش مستی چون لهیب آذر است
وی در ادامه چند بیتی نیز در مدح امام هادی (ع) خواند:
سر ز سامرا برآور‌ای امام پاک من
ای تو را علم علی در سینه چون جان در بدن

شعرخوانی‌های موسوی گرمارودی بیش از بیست دقیقه به طول می‌انجامد به همین دلیل مجری برنامه با اشاره به وقت کم با این بیت شاعران را به خوانش یک شعر دعوت می‌کند که با خنده حضار همرا ه می‌شود:
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
تنها به خواندن غزلی اکتفا کنند

صفا باخانی از شاعران اهل تسنن ترکمن صحرایی است که شعری با زبان ترکمنی برای حضار می‌خواند که فکر نمی‌کنم کسی متوجه معنای آن شده باشد اما حضور چنین شعرایی در این جلسات در راستای آشناکردن اقوام ایرانی با یکدیگر تاثیرگذار است.

حجت الاسلام صادق گلزاده معاون امور فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب از لغو سخنرانی آیت الله اراکی به دلیل کسالت ایشان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: وحدت پیام مشرک همه مسلمانان است و آیات قرآن همگان را به وحدت دعوت می‌کند و جلوه‌ای از وحدت همین شعرخوانی‌های شاعران شیعه و سنی برای پیامبر اسلم (ص) است.

معاون مجمع جهانی تقریب با اشاره به مسلمان کشی در یمن و عراق و سوریه می‌گوید: افراط و تفریط خلاف خرد جمعی و دین داری است.
حجت الاسلام روشن سلیمانی شاعر لر بختیاری نیز که خود دبیر جشنواره است شعر بلندی با زبان لری می‌خواند که با تشویق و صلوات حاضرین مواجه می‌شود:
اوفتو و موه که روز و شو بیارن
به زور مخون دنگ تو ر در آرن

احمدعلوی مجری برنامه از محمد علی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور برای شعرخوان دعوت می‌کند که قبل از آن شعری را که خود برای استاد مجاهدی سروده را می‌خواند:
همیشه زمزمه شعرخوانی‌اش باقی است
در آستان کریمه نشانه‌اش باقی است

مجاهدی نیز شعری در قالب مربع ترکیب در مدح پیامبر اعظم (ص) می‌خواند که صدای احسنت‌های بلند مستمعان نشان از قوت و برجتگی اشعار وی دارد.

سیده تکتم حسینی شاعر افغانی که در سال گذشته محضر رهبر انقلاب شعرخواند و مورد توجه و تقدیر ایشان قرار گرفت، یکی از شاعران جشنواره رسول مهربانی است که سادگی زبان و کشف شاعرانه در ابیاتش موج می‌زند.

جلسه رو به پایان است و زمان قرعه کشی کمک هزینه سفر کربلا از میان حضار است. قرعه کشی بر اساس کارت‌های شماره داری که در بدو ورود به افراد داده می‌شد انجام می‌گیرد. چند شماره اول را که خواندند کسی از میان جمعیت بلند نشد. فردی که کنار من نشسته می‌گوید: از یک طرف چقدر خوش شانس بودند که قرعه به نام آن‌ها افتاده و از طرف دیگر چقدر بدشانس که زود‌تر جلسه را ترک کرده‌اند.
در پایان از شاعرانی که امشب شعر‌هایشان را شنیدیم با حضور مسئولان استان و شاعرن پیشکسوت تقدیر و تجلیل صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcguz9w.ak93q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما