يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب : 48843
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
با حضور اساتید و فرهیختگان حوزه ودانشگاه؛

نشست علمی سهولت یا صعوبت در دین برگزار شد

قم نيوز : قم نيوز: نشست علمی سهولت یا صعوبت در دین همراه با بررسی کتاب « اسلام دین آسان » به همت موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان و با حضور اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه و فرهیختگان دانشگاهی برگزار شد.
نشست علمی سهولت یا صعوبت در دین همراه با بررسی کتاب « اسلام دین آسان » به همت موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان و با حضور اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه و فرهیختگان دانشگاهی برگزار شد.
نشست علمی سهولت یا صعوبت در دین همراه با بررسی کتاب « اسلام دین آسان » به همت موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان و با حضور اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه و فرهیختگان دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش قم نيوز،‌ در این نشست علمی که با بررسی کتاب اسلام دین آسان همراه بود، حجج الاسلام و المسلمین شمس (فعال حوزه کتاب و رییس اسبق بوستان کتاب) مردانی پور (استاد سطوح عالی حوزه) و محمد جواد صابریان (مدیر مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان)، ضمن طرح مباحثی فقهی و تفسیری در مورد سهولت در دین اسلام به بررسی ابعاد مختلف این کتاب پرداختند.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد صابریان ضمن معرفی این اثر جدید اظهارداشت: کتاب‌هایی که در موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان منتشر می‌شود، ناظر به مسائل روز جامعه است، در جامعه امروز، اصل دینداری مورد تهاجم قرار گرفته و شبهات به اسلام و جامعه آسیب بسیار می‌رسانند.


محقق و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: برخی از این شبهات خطرات بیشتری داشته و در زیر لایه‌های جامعه باقی می‌ مانند و خطر آنها از قرآن‌ سوزی هم بالاتر است، امروز در بسیاری از فرقه‌ها از جمله داعش، بوکوحرام، گروههای سلفی و وهابیت تکفیری،  اسلام بسیار خشن و سخت‌ گیرانه نشان داده شده و هدف آن‌ها زیر سوال بردن دین است، در کتاب «اسلام دین آسان» بسیاری از شبهات و دغدغه ها در این زمینه پاسخ داده شده و نشان می‌دهد، اسلام دین سختی نیست.


 وی افزود: در قرن‌های 13 و 14 میراث فرهنگی وجود دارد که اسلام را سخت نشان داده، ولی وقتی از گذرگاه قرن سیزدهم عبور می‌کنیم، می‌بینیم  این گونه نیست و اسلام در مقایسه با بسیاری از آیین‌ها، نحله های فکری، مکاتب و فرقه‌ها با سخت‌گیری‌های افراطی مخالف است.


مدیر موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان ادامه داد: در حوزه آموزش و فهم قرآن و روابط اجتماعی در بسیاری از آیین‌ها، رسوم‌ سخت‌ گیرانه‌ ای وجود دارد که مورد پذیرش اسلام نبوده و نخواهد بود، اسلام در حوزه اجتماعی به ‌دنبال راحتی امور است و در زمینه انجام تکالیف دینی هم وضع به‌ همین منوال است.


 مبلغ حوزه علمیه قم بیان داشت: بخش دوم این کتاب به موضوع « بی‌تفاوتی » اشاره دارد به طوریکه اسلام مشخص کرده که در چه مواقعی باید بی‌ تفاوت بود و در چه زمان ‌هایی بی‌تفاوتی آسیب‌رسان است، به ‌عنوان مثال بی‌ تفاوتی در مواجهه با خطای کودک سفارش شده است. در بسیاری موارد نیز بی‌تفاوتی آسیب‌های جدی وارد می‌کنند؛ اگر بزرگانی چون ابن‌ سینا و خواجه‌ نصیر در مسیر حرکت تاریخ بی ‌تفاوت بودند، این میراث ارزشمند از آن‌ها باقی نمی‌ماند.


 حجت الاسلام و المسلمین صابریان با اشاره به فرایند تالیف این کتاب اظهارداشت: در هنگام تدوین این کتاب هیچ پیشینه‌ای برای تحقیق وجود نداشت و جای این کتاب در جامعه بسیار خالی بود، از موضوع‌های مورد تاکید در موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان روان‌ بودن متن آثار است و این کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست.


 وی با معرفی بخشی از فعالیت‌های موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان ادامه داد: عرفان از جمله موضوع‌های مهمی است که در موسسه به‌ آن پرداخته می‌شود و یافتن زوایای عرفان در تاریخ همواره مورد تاکید بوده است، یکی دیگر از موضوع‌ هایی که در این موسسه درباره آن تحقیق و پژوهش صورت گرفته و در آینده نیز بیش‌تر به آن پرداخته خواهد شد، موضوع مواجهه بین انسانیت و عبودیت است، زیرا عرفان‌های اومانیستی دنبال این هستند که جوهر عبودیت را بگیرند. در عرفان اهل‌بیت (ع) به عبودیت توجه ویژه شده است.


 این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: در موسسه دارالعرفان، بحث ترجمه یکی از محورهای اساسی و در کار ترجمه نیز روان ‌بودن متن ترجمه از اصول مورد تاکید بوده است، از جمله آثار فاخری که تاکنون ترجمه شده و با ادبیاتی روان راهی بازار نشر شده است می‌توان به کتاب ارزشمند «اصول کافی» اشاره کرد. باید به این نکته نیز توجه داشت که ترجمه یک اثر باید با متن اصلی آن تفاوت داشته باشد، بسیاری از آثار از جمله ترجمه‌های مختلف قرآن با متن اصلی تفاوت چندانی ندارند و خواندن آن بسیار دشوار است. سعی کرده‌ایم ترجمه‌هایی روان از آثار فاخر ارائه کنیم، از آن‌ جمله می‌توان به ترجمه «نهج‌البلاغه» و ترجمه «صحیفه سجادیه» اشاره کرد. همچنین از ترجمه قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تاکنون 10 میلیون نسخه به چاپ رسیده است.


در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد کاظم شمس و حجت الاسلام و المسلمین مردانی پور به ایراد سخن پرداختند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgw79t.ak97t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما