شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 40193
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله اعرافی:

درس اخلاق در همه مدارس علمیه تشکیل شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: باید درس اخلاق در همه مدارس علمیه ایجاد شود و اخلاق در متن همه دروس قرار گیرد.
درس اخلاق در همه مدارس علمیه تشکیل شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر شنبه در مراسم افتتاحیه دوره ضیافت ملکوت که در مدرسه علمیه حقانی برگزار شد، گفت: در حوزه‌های علمیه باید حلقه‌های اخلاقی و تهذیبی متشکل از اساتید و طلاب ایجاد شود.

وی به سابقه درخشان حوزه و قله‌های تهذیب آن اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه دارای پشتوانه علمی و اخلاقی صدها ساله است و سنت‌های زیبایی دارد که مایه هویت طلبه است و طلاب باید به این هویت تکیه زنند و افتخار کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه باید هویت طلبگی و حوزه‌ای در میان طلاب احیاء شود، اضافه کرد: طلاب ما نباید در مقابل دانشگاه احساس کمبود و نقص کنند البته این به معنای نادیده گر فتن دانشگاه نیست زیرا دانشگاه بال دیگر علمی کشور است و ما خودمان را خادم دانشگاه می‌دانیم.

وی بر بازیابی هویت صنفی حوزه تأکید کرد و اظهار داشت: طلاب باید با پشتگرمی علمی و اخلاقی در طول سالیان دراز به تحصیل و تهذیب بپردازند و مطلقاً احساس کمبود به خود راه ندهند و این کار نیازمند شناخت گذشته و اقتضائات آینده حوزه است.

تأکید بر تربیت طلاب همتراز با انقلاب اسلامی

آیت الله اعرافی با تأکید بر تربیت طلاب همتراز با انقلاب اسلامی، اضافه کرد: زمانی طلاب می‌توانند تراز انقلاب باشند که هویت گذشته حوزه را بشناسند و با تکیه بر آن به بازسازی هویت امروز بپردازند.

وی به برخی لوازم رشد حوزه اشاره کرد و گفت: داشتن نگاه تمدنی به اسلام در حوزه علمیه امروز بسیار ضروری است و داشتن این نگاه به طلبه انگیزه لازم برای کسب علم و معرفت و اخلاق را خواهد بخشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیدگاه افراد سکولار که دین را در حاشیه زندگی انسان می‌دانند، اظهار داشت: ما معتقد هستیم که دین در متن زندگی بشر است به همین دلیل باری تبلیغ دین در دنیای کنونی داشتن اجتهاد تمدنی و نگاه تمدن ساز لازم است.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی در شرایط بسیار حساسی است و دشمنان تلاش می‌کنند از هر طریقی ایران را از پا در آورند و از طرفی رقبای معرفتی ما به خصوص دنیای غرب نیز بیکار ننشسته است بنابراین دو راه بیشتر نداریم یا باید در هاضمه معرفتی دنیای غرب هضم شویم و یا باید خودمان با تکیه بر میراث بزرگان منظومه معرفتی خود را توسعه دهیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر رفع احساس افسردگی و پژمردگی از طلاب اضافه کرد: اگر طلبه جغرافیای معرفتی دنیا را بشناسد و نگاه تمدنی و بین المللی داشته باشد دچار افسردگی و احساس کمبود نخواهد شد زیرا رقبای ما در دنیای غرب تلاش و جهد زیادی برای بسط اندیشه خود دارند.

همه باید احساس مسئولیت کنند

وی با بیان اینکه باید درس اخلاق هفتگی در همه مدارس وجود داشته باشد، اظهار داشت: شوراهای اخلاقی با حضور طلاب در همه مدارس باید تقویت و ایجاد شود و اصل کار با مشارکت طلاب صورت گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: برای رشد اخلاقی در حوزه همه باید احساس مسئولیت کنند و طوری نباشد که اخلاق و تهذیب در حاشیه علم باشد بلکه باید در آمیختگی میان این دو ایجاد شود و علاوه بر دروس رسمی اخلاق، همه استادان الگوی اخلاقی باشند.

وی داشتن ابتکار و خلاقیت را برای طلاب و حوزه ضروری دانست و افزود: برای پیشرفت باید ابتکار داشته باشیم و مدارس به برنامه‌های مدیران در قم اکتفا نکنند و منتظر این برنامه‌ها و امکانات نباشند بلکه باید خودشان امور را مدیریت کنند.

آیت الله اعرافی افزود: یک طلبه باید مدیر درون خود باشد و انگیزه شخصی خود را تقویت کند زیرا زمانی طلاب می‌توانند محیط بیرون خود را نورانی کنند که خودشان نورانی شده باشند.

وی به بحث آسیب شناسی اخلاقی و تهذیبی پرداخت و اظهار داشت: حرکت پژوهشی در مدارس باید در خدمت اخلاق باشد و هیچ مدرسه‌ای نباید بدون درس اخلاق هفتگی، هفته خود را سپری کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، کمبود استاد اخلاق را یکی از مشکلات برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه اخلاق و سیر مطالعاتی در مدارس ایجاد شود تا طلاب از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgwq9t.ak9zy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما