سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 52343
منبع : خبرگزاری فارس
گپ و گفت با طلبه گل‌کار

شعار دادن مسوولان درد اقتصاد را درمان نمی کند/ جهاد كشاورزي عرصه كاغذبازي اداري شده است

قم نيوز : قم نیوز: اعطای تسهیلات آن‌هم با سود بالا به تولید کنندگان حمایت نیست، چراکه دولت در حمایت از خودروسازان نشان داد می‌تواند با حمایت درست مشکلات را برطرف کند، اما این تسهیلات گران‌قیمت تنها به زیان تولیدکننده است و درواقع حمایتی صورت نمی‌گیرد.
شعار دادن مسوولان درد اقتصاد را درمان نمی کند/ جهاد كشاورزي عرصه كاغذبازي اداري شده است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام مهدی موقعی‌پور متولد بخش کهک استان قم است و بعد از گذراندن دوره دبیرستان، به تحصیلات حوزوی مشغول شده است، در سال 84 به روستا بازگشته و به اقامه نماز و انجام امور تبلیغی، مذهبی و فرهنگی اهتمام کرده است.

موقعی‌پور در روستا علاوه بر انجام امور تبلیغی به امور دهیاری و رفع مشکلات مردم و کشاورزی مبادرت کرده است.

این روحانی جوان در کنار تمام مسائل فوق خود آستین همت را بالا زده و وارد عرصه کار و تولید شده است. وی از سال 87 گلخانه‌ای را به مساحت 500 متر تأسیس کرده که در سال 92 آن را به سه هزار مترمربع توسعه‌یافته داده است.

حجت‌الاسلام موقعی پور در این گلخانه به کشت و پرورش گل لیلیوم که یکی از پرفروش‌ترین و اقتصادی‌ترین گل‌های جهان است و در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد پرداخته و در این مسیر باوجود سختی‌ها و دست‌اندازهای فراوان با جدیت مشغول فعالیت و تولید است.

با این روحانی پرتلاش گفت‌وگو کرده و در جریان جزئیات بیشتر چگونگی پرورش گل و مشکلات و موانع پیش روی کارش قرار گرفتیم.

 

*درباره ویژ‌گی‌ها و چگونگی پرورش گل لیلیوم توضیحاتی بفرمایید.

گل لیلیوم چهارمین گل پرفروش دنیا و از خانواده سوسن‌ها است که  100 نوع مختلف دارد و به صورت‌های گلدانی، باغچه‌ای و شاخه بریده استفاده می‌شود، کشت و تکثیر آن از طریق پیاز میسر بوده و تولید آن در فضای باز و گلخانه امکان‌پذیر است.

گل لیلیوم در ایران بیشتر در تهران و مازندران کشت و به سه گروه عمده تقسیم می‌شود که گروه آسیاتیک تنوع رنگ بیشتری نسبت به گروه‌های ارینتال و لونگیفلوریوم دارد.

ما در مرحله اول پیاز گل لیلیوم را به مبلغ 700 میلیون ریال از شرکت‌‌های واردکننده خریداری کرده‌ و به پرورش آن‌ پرداخته‌ایم، در حال حاضر نیز به تکثیر این پیازها روی آورده‌ایم تا برای آینده نیازی به خرید پیاز گل نداشته باشیم و بتوانیم با استفاده از برنامه‌ریزی‌های مشخص، در راستای خودکفا شدن در این زمینه گام برداریم.

 

*سرمایه شما برای این کار چه میزان بوده است؟

بنده با فروش خانه و زمینی در روستا مبلغ 250 میلیون تومان به این کار تزریق کرده‌ام و تسهیلات 300 میلیون تومانی نیز پس از یک سال پیگیری دریافت کردم، با این ‌وجود سال گذشته سال سختی بود که به دلیل مشکلات بازار و قدرت خرید پایین مردم، درآمدی نداشتیم تا اقساط سنگین را پرداخت کنیم و تاکنون توانسته‌ایم پولی را که برای خرید پیاز گل هزینه کرده‌ایم را برگردانیم.

 

*تولیدات شما در کدام نوع از گل لیلیوم است؟

ما لیلیوم معمولی و کوچک را که معطر نبوده و دوره رشد 70 روزه دارد، پرورش می‌دهیم و امیدواریم در این دوره‌ فروش مناسبی داشته باشیم تا مشکلات اقتصادی ما اندکی برطرف شود، زیرا این گل با منطقه‌مان سازگاری خوبی دارد و می‌توان از این پیاز گل‌های باکیفیتی را تولید کرد.

 

*تأسیس این گلخانه به اشتغال چند نفر کمک کرده است؟

به‌صورت دائم دو نفر در این گلخانه مشغول هستند و هنگام کاشت یا برداشت نیز تعداد نفرات افزایش پیدا می‌کند و به‌طور غیرمستقیم نیز حدود پنج نفر در این زمینه اشتغال دارند، البته حمل‌ونقل گل‌ها نیز توسط خودمان انجام می‌شود چون سرمایه‌ای برای هزینه در این امر نداریم.

 

*کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند نیز می‌توانند در این کار موفق ‌شوند؟

شرط اول برای هر کار تلاش و کوشش و تجربه نیز بزرگترین علم است که نباید مقابل تحصیلات قرار گیرد، کسانی که در این زمینه تحصیل ‌کرده‌اند نیز باید در ابتدا تمام سختی‌ها را تحمل کنند تا تجربه لازم را کسب کنند، البته تحصیلات خیلی مؤثر است و ما نیز برای پیشرفت در کار، مقالات زیادی خوانده و از کارشناسان کشاورزی استفاده کرده‌ایم. هرچند در این زمینه در استان قم کسی نبود که به ما مشاوره داده و در این خصوص راهنمایی‌های لازم را از آن دریافت کنیم.

 

*در زمینهٔ پرورش پیاز گل، چه میزان پیشرفت داشته‌اید؟

با توجه به اینکه وضعیت آب‌وخاک این منطقه خوب است و پیاز باید به‌اندازه‌ای برسد که مورد استفاده گل‌کار قرار گیرد، توانسته‌ایم به پیشرفت 50 درصدی در این زمینه دست‌یابیم.

 

*چه مشکلات برای بازار فروش این گل‌ها وجود دارد؟

رکود عمومی کشور و کاهش قدرت خرید مردم از جمله بزرگترین مشکلات بازار گل به شمار می‌رود، البته بی‌تدبیری مسئولان در زمینهٔ تولید و بی‌توجهی به تولیدکنندگان عوامل دیگری است که سبب می‌شود بازار فروش از وضع مناسبی برخوردار نباشد، در حالی‌ که اگر برنامه منسجم و مدونی برای تولید در کشور وجود داشته باید و از تولیدکنندگان حمایت شود، قطعاً مشکلات این‌چنینی به وجود نمی‌آید.

 

*تسهیلات ارائه‌شده در زمینهٔ تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اعطای تسهیلات آن‌هم با سود بالا، حمایت نیست، چرا که دولت در حمایت از خودروسازان نشان داد می‌تواند با حمایت درست مشکلات را برطرف کند، اما این تسهیلات گران‌قیمت تنها به زیان تولیدکننده است و به نظر من درواقع حمایتی صورت نمی‌گیرد.

 

*حمایت مسؤولان استانی از شما چگونه بوده است؟

سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزان هیچ حمایتی ندارد و این در حالی‌ است که متولیان این امر باید متعهد و دلسوز باشند و به رفع مشکلات کشاورزان اهتمام کنند.

طبق دستورالعملی که جهاد ترسیم کرده گرفتن پروانه گلخانه 45 روز زمان می‌برد، ولی بنده حدود 6 ماه دوندگی کردم تا موفق به اخذ پروانه شدم که در بسیاری مواقع بدون هیچ دلیلی کار معطل می‌ماند. مسؤولان جهاد هیچ انگیزه‌ای برای پیگیری کار کشاورزان ندارند.

مسؤولان باید توجه داشته باشند برای تحقق اقتصاد مقاومتی فقط شعار دردی را دوا نمی‌کند و باید به‌صورت واقعی وارد عرصه حمایت از تولید و تولیدکنندگان شوند.

جهاد کشاورزی در حال حاضر عرصه قلم و کاغذبازی اداری شده و به‌جای اینکه در روستاها و بر سرزمین‌های کشاورزی و مراکز تولیدی حاضر شوند و از نزدیک مشکلات را رصد کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنند، در یک اداره دورهم جمع شده و عملاً سد راه فعالان این عرصه نیز شده‌اند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgww9n.ak9xt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما