چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 44333
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله العظمی مکارم در پیامی به همایش اسلام وحقوق بشر:

اسلام استفاده از سلاح های کشتارجمعی را منع کرده است/ جنگ افروزی به نفع هیچکس نیست

قم نيوز : قم نیوز: حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: به اعتقاد اینجانب مشکل اصلی، فرهنگی است که گروه هایی گمان می کنند منافع شخصی آنها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ کس نیست به دنبال آن نمی روند.
اسلام استفاده از سلاح های کشتارجمعی را منع کرده است/ جنگ افروزی به نفع هیچکس نیست
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی ظهر امروز در پیامی به همایش اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی که در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشتند: ضرورت این همایش هنگامی آشکارتر می شود که مشاهده می کنیم، تمام حقوق انسان ها در بسیاری از مناطق دنیا زیر پا گذاشته شده است.

ایشان تصریح کردند: البته در دنیای امروز قوانین خوبی برای حفظ حرمت انسان، صلح و آرامش و سعادت او داریم اما متاسفانه زمانی که این قوانین برای منافع شخصی گروهی از دولت ها و سیاستمداران دنیا مزاحم می شود، همه آنها را به فراموشی می سپارند، در حالی که منافع شخصی ما در این است که به این قوانین احترام بگذاریم.

این مرجع تقلید افزودند: جنگ جهانی اول و دوم چه بلایی بر سر دنیا آورد؟ چه ویرانی ها، کشتارها و ناقص العضوها برجای گذاشت و چه ثروت های عظیمی در این راه برباد رفت که اگر صرف عمران و آبادانی دنیا می شد، دنیای دیگری داشتیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: اکنون هم همین ماجرا در کشورهای متعددی جریان دارد وجز ویرانی، ناتوانی و از دست دادن عزیزان نتیجه ای نداشته است، ویرانه هایی که شاید پنجاه سال برای جبران آن طول بکشد.

ایشان افزودند: قرآن مجید با صراحت در آیه 15 و 16 سوره مائده می فرمایند: خداوند قرانی بر شما فرستاده که همگان را به راه صلح و صفا دعوت می کند و از ظلمت اختلاف به نور وحدت فرامی خواند و راه مستقیم زندگی را به آنها نشان می دهد.

معظم له تصریح کردند: قرآن همچنین در آیه دیگری می فرماید صلح بهترین گزینه برای بشر است و حتی دستور می دهد که اگر بین برادران دینی اختلافی واقع شد باید بقیه ساکت نباشند و برخیزند و آنها را به صلح و آشتی دعوت کنند.

این مرجع تقلید افزودند: در آیات دیگر قرآن اشاره شده تا زمانی که به شما حمله نکنند هرگز دست به اسلحه نبرید؛ حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در عهدنامه مالک اشتر هنگامی که به فرمانروایی مصر فرستاده می شود، می گوید: به تمام مردم مصر محبت کن، چرا که آنها دو گروه هستند یا برادر دینی تو هستند و یا هم نوع تو و به این ترتیب نسبت به مسلمانان و غیرمسلمانان یکسان توصیه می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: اهتمام اسلام نسبت به حقوق بشر دوستانه تا آنجاست که در روایات اسلامی می خوانیم هر زمان مسلمانان گرفتار دشمنان مسلحی می شدند پیش از آنکه لشکریان به میدان جنگ بروند پیامبر اسلام آنها را فرامی خواند و می فرمود شما هرگز شروع به جنگ نکنید و اگر دشمنی حمله کرد در مقام دفاع برآیید.

ایشان افزودند: پیامبر خطاب به لشکریانش می فرمود درختان را قطع نکنید، حیوانات را آزار ندهید، زنان و مردان پیر و کودکان را آزار نرسانید و کسانی که از میدان جنگ برکنارند، مزاحم آنها نشوید، به مجروحان لشکر دشمن کمک کنید و آنها را به قتل نرسانید.

معظم له تصریح کردند: بدیهی است وقتی اسلام اجازه کشتن حیوانات و ازبین بردن درختان را در اطراف میدان جنگ نمی دهد به یقین سلاح کشتار جمعی را که بی گناه و باگناه را از بین می برد هرگز اجازه نخواهد داد.

این مرجع تقلید یادآور شدند: در دروان زندگی پیامبر اسلام (ص) بیش از 80 جنگ از سوی دشمنان به آن حضرت تحمیل شد ولی چون مسلمانان از کشتن دیگران پرهیز داشتند، در تمام آنها بیش از هزار نفر به قتل نرسید، اینها تعالیمی است که 1400 سال قبل از سوی پیامبر اسلام داده شده و بعد از14 قرن باید دنیا در یک سطح بسیار بالایی از صلح طلبی قرار داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: به اعتقاد اینجانب مشکل اصلی، فرهنگی است که گروه هایی گمان می کنند منافع شخصی آنها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ کس نیست به دنبال آن نمی روند.

ایشان تصریح کردند: دامنه حقوق بشر دوستانه در اسلام علاوه بر انسان ها شامل محیط زیست هم می شود و اسلام هرگز اجازه نمی دهد کسانی محیط زیست را ویران می کنند و نباید کسانی چنین کنند که حتی نسل های آینده هم زیان ببینند.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: امید است صدای شما عزیزان به گوش همه مردم دنیا برسد و در آن بیندیشند و راه صلح و صفا را بهترین راه برای زندگی خود بدانند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgww9t.ak9tw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما