يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : 48852
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه تفسیر قرآن کریم مطرح شد

تاکید آیت الله سبحانی بر توجه به کیفیت در انجام اعمال عبادی

قم نيوز : قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم بااشاره به اینکه در انجام اعمال عبادی باید کیفیت کارها در نظر گرفته شود، گفت: انسانی اگر نمازی بخواند که فقط خداوند در آن نماز باشد، بهتر از این است که ده‌ها رکعت نماز بدون توجه به خداوند بخواند.
تاکید آیت الله سبحانی بر توجه به کیفیت در انجام اعمال عبادی
تاکید آیت الله سبحانی بر توجه به کیفیت در انجام اعمال عبادی
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به مدبر بودن خداوند اظهار کرد: تدبیر این جهان در دست خداوند است و اگر مدبرانی در این جهان وجود دارند، همه به اذن خداوند است.

وی ادامه داد: خداوند هم مرگ و هم حیات را می‌آفریند، انسان‌های مادی تصور می‌کنند که مرگ پایان وجود است، این مساله درست نیست، باید بین موت مادی و موت الهی تفاوت قائل شویم. موت مادی نابود شدن است، اما موت الهی انتقال از این جهان به جهان دیگری است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند بیان می‌کند که دنیا برای مومنان زندان است و آن‌ها با مرگ به قصر منتقل می‌شوند، اما دنیا برای انسان‌های بدکار همچون قصر است و این انسان‌ها با مرگ از این قصر به یک خانه آتشین می‌روند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به قادر بودن خداوند اظهار کرد: یکی از مظاهر قدرت خداوند، آفرینش جهان است، تمام آیات قرآن به هم مربوط است، البته اگر انسان فهم قرآنی داشته باشد، متوجه این مساله می‌شود.

وی ادامه داد: مرگ هم مخلوق خداوند است، امتحان‌های خداوند برای آگاهی نیست، خداوند پیامبران الهی را امتحان کرد تا کمال‌های بالقوه آن‌ها به کمال‌های بالفعل تبدیل شود، امتحان همیشه یک چیز سخت است و خداوند حضرت ابراهیم را با دستور ذبح فرزندش حضرت اسماعیل امتحان کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: عمر بن سعد در دوران جوانی از شنیدن این خبر که او قاتل امام حسین(ع) است، تعجب می‌کرد، اما سال‌ها بعد در روز عاشورا به امید رسیدن به فرمانداری ری حاضر شد که امام حسین(ع) را به شهادت برساند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به لزوم توجه به کیفیت در کارها اظهار کرد: انسانی اگر نمازی بخواند که فقط خداوند در آن نماز باشد، بهتر از این است که ده‌ها رکعت نماز بدون توجه به خداوند بخواند، قرآن کریم به کیفیت کارها اهمیت می‌دهد و در این کتاب آسمانی به کمیت کارها اهمیتی داده نشده است.

وی ادامه داد: البته اگر انسان در کار علاوه بر کیفیت به کمیت هم اهمیت بدهد، اشکالی ندارد و باید در عبادت خودمان سعی کنیم که به کیفیت توجه داشته باشیم، انسان باید در یک فضای آرام نماز بخواند، قرآن بین کیفیت و کمیت به کمیت اهمیت داده و این روش بزرگان دین است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: سوره ملک یک سوره مکی است، سوره‌هایی که مسائل عقایدی در آن مطرح است، غالبا سوره‌های مکی هستند، اما سوره‌هایی که در آن به مباحث جنگ و احکام پرداخته شده، معمولا سوره‌های مدنی هستند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به سوره انسان اظهار کرد: ما شیعیان اعتقاد داریم که این سوره در مدینه نازل شده است، البته برخی ایراد می‌گیرند که مضمون سوره انسان با سوره‌های مکی سازگار است، اما ما شیعیان می‌گوییم که در سوره انسان آیه ای در وصف امام علی(ع) و اهل‌بیت(ع) وجود دارد که این آیه حتما در مدینه نازل شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته بعید نیست که برخی از آیات سوره انسان در مکه نازل شده باشد، اما مکان نزول آیات مربوط به اهل‌بیت(ع) در سوره انسان حتما شهر مدینه است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgx79t.ak97n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما