سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : 25532

خرید و فروش و انتقال بین شهری برخی دام‌ها در قم ممنوع شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی قم گفت: به دلیل گزارش شیوع یک بیماری دامی در قم، خرید و فروش و انتقال بین شهری برخی دام‌ها در قم تا زمان بازگشت وضعیت دامی استان به شرایط عادی ممنوع است.
خرید و فروش و انتقال بین شهری برخی دام‌ها در قم ممنوع شد
به گزارش قم نیوز، محمد مهدی رفیعی در نشست خبری اداره کل دامپزشکی استان قم اظهار کرد: بیماری لمپی اسکین در خرداد ماه گزارش شد و پس از آن اقدامات لازم در مورد انجام شده شامل شناسایی ۱۴ کانون بیماری و ۱۸ راس دام مبتلا بود که تعدادی از آن‌ها کشتار شد و ۴ راس منتظر آزمایشات هستند.

وی گفت: این بیماری شامل تورم غده‌ای زیر پوست قطر یک تا دو سانتی متر و ویروسی است از طریق گزش حشرات منتقل می‌شود و پیش از این در ایران وجود نداشته و از کشورهای همسایه نظریر ترکیه و عراق وارد ایران شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم ابراز کرد: فرم دهانی یا تنفسی درون مخاط بینی بیماری لمپی اسکین سبب تلفات دام می‌شود و تورم غدد لنفاوی، تب و ریزش اشک از نشانه‌های بیماری لمپی اسکین است.

رفیعی افزود: سیاست کلی سازمان نظام پزشکی در مورد این بیماری غیر بومی، تلاش برای ریشه کن کردن آن است و واکسن هم دارد اما با توجه به ضرورت پیشگیری سریع از این بیماری، از واکسن آبله استفاده کردیم و اقدامات قرنطینه‌ای، مبارزه با حشرات و واکسیناسیون نیز انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم بیان کرد: ۵ تیم کار بررسی دامپزشکی در نواحی دامشهر، قلعه صدری، جمکران و کمرکوه را انجام داد و در مجموع جمعیت دامی بالای ۱۴۵ هزار راس دام مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در شعاع ۱۰ کیلومتری دامداری‌های استان قم نیز بازدید مستمر انجام شد به طوری که مناطق دامشهر، قلعه صدری، جمکران، انجیرلی، محود آباد، عصمتیه، والیجرد، ابتدای جاده مومن آباد، باقر آباد وکمر کوه و یکی دو ناحیه دیگر که بیماری از آن‌ها گزارش شده است مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

رفیعی تصریح کرد: در راستای مقابله با اشاع این بیماری دامی، سمپاشی در اطراف این محدوده به صورت رایگان در ۵۰ هزار متر مربع و بیش از ۲ هزار لیتر سم در ۷۴۰ دامداری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم در جهت مقابله با بیماری‌های دامی اطلاع رسانی دامداران در مورد این بیماری است که تلاش گسترده‌ای در این زمینه انجام دادیم و حتی کلاس‌های آموزشی در روستاهای دارای دامداری‌های دارای تراکم بالا برگزار شد.

وی در مورد نحوه رسیدگی به موارد مشکوک دامپزشکی عنوان کرد: نمونه‌ها به موسسه رازی فرستاده می‌شود و پس از تایید آزمایشگاهی، اقدامات لازم در مورد معدوم سازی و کشتار انجام می‌شود که تاکنون حدود ۱۴ نمونه برای موسسه رازی ارسالی شده است.

رفیعی گفت: آخرین گزارش بیماری مربوط به روز گذشته بوده که گزارش قبل از آن مربوط به یک هفته قبل است و نشان می‌دهد اقدامات مقابله با بیماری لمپی اسکین موفقیت آمیز بوده و بیماری در حال حاضر تحت کنترل است و حدود ۳ هفته طول می‌کشد تا ایمنی در برابر این بیماری ایجاد شود.

مدیرکل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: به دلیل گزارش شیوع این بیماری، خرید و فروش و انتقال بین شهری برخی دام‌ها در قم تا زمان بازگشت وضعیت دامی استان به شرایط عادی ممنوع است و این ممنوعیت زمانی لغو می‌شود که تا ۳ هفته گزارشی از این بیماری نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: این بیماری نه تنها به انسان سرایت پیدا نمی‌کند بلکه به دام‌های دیگر هم منتقل نمی‌شود و تنها مربوط به گاو و گوساله است.

رفیعی تصریح کرد: از دامداران استان قم درخواست می‌کنیم با توجه به ممنوعیت اعلام شده، به هیچ عنوان نسبت به خرید و فروش و یا انتقال دام به نقاط دیگر کشور اقدام نکرده و موارد مشکوک را به سرعت گزارش کنند و نیز در صورت اضطرار به انتقال یا خرید و فروش، درخواست خود را به کمیته فنی دامپزشکی ارائه دهند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgxn9x.ak9nw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما