چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 47402
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله جوادی آملی:

حوزه وقتي انقلابي است كه بتواند مرجع علمي تعيين كند/حوزه بايد مستقل باشد

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه وقتي انقلابي است كه بتواند مرجع علمي تعيين كندو حيف است كه طلبه مستعد به اموری غیر از درس و بحث بپردازد.
حوزه وقتي انقلابي است كه بتواند مرجع علمي تعيين كند/حوزه بايد مستقل باشد
به گزارش قم نیوز، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت تولید علم در حوزه به تبیین وظایف طلاب و اساتید حوزوی پرداخت و  بیان داشت: ما یک فقیه و مجتهد داریم و یک دلاّل داریم! نگاه کنید که الآن مشکل ما چیست؟ یک عده کشاورز میوه تولید می‌کنند و یک عده هم دلاّل میوه هستند، آن کشاورز تولید کرده و این شخصی که رشته کشاورزی ندارد دلاّل میوه است. ما فقه و اصول داریم، فلسفه و کلام داریم شیخ انصاری تولید کرده، فلان فقیه تولید کرده، اگر ما بیاییم حرف‌های این‌ها را جابه‌جا کنیم می‌شویم دلاّل فقه، نه مبتکر. ما هرگز به این فکر نباشیم که درس خارج را مجموع چندتا سطح بدانیم. ما دلاّل فقه نباشیم! البته این کار، کار خوبی است بهشت هم به ما می‌دهند اما این برای ما کم است مگر این‌ها که دلاّل می‌دانند کار بدی می‌کنند؟ مشکلات مردم را حل می‌کنند، اما این، آن کار کشاورز را نمی‌کند. هرگز به این بسنده نکنید که حرف دیگران را منتقل کنید این مقدمه کار شماست باید به فکر تولید باشید. مهم‌ترین چیزی که کمر حوزه را می‌شکند این نهال‌فروشی است اگر کسی استعداد راقی دارد باید بکوشد که فقیه نام‌آور شود و یا استاد حوزه شود این حیف است که حوزه را رها کند البته هم مسوولین باید مواظب باشند.

وی  ابراز داشت: حوزه وقتی انقلابی است که بتواند مرجع علمی تعیین کند. حیف است که طلبه مستعد به اموری غیر از درس و بحث بپردازد، حوزه باید مستقل باشد یعنی در بودجه مستقل باشد دستش جلوی این و آن دراز نشود خود مردم مستقیماً این‌ها را اداره کنند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgxt9t.ak9uz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما