شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : 14732
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم عنوان کرد:

مرمت سد 700 ساله کبار با 5 میلیارد تومان اعتبار

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم از مرمت و رسوب‌برداری سد 700 ساله کبار در قم با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان خبر داد.
مرمت سد 700 ساله کبار با 5 میلیارد تومان اعتبار
به گزارش قم نیوز،  سید حسن رضوی اظهار داشت: هم‌اکنون ذائقه مردم قم بسیار حساس شده و با توجه به این‌که 80 درصد خانواده‌ها از آب شیرین‌کن استفاده کرده‌اند اگر یک روز کار انتقال آب صورت نگیرد تغییر کیفیت آب عکس العمل مردم را در پی خواهد داشت با این حال طی شش ماه گذشته هیچ یک از صورت‌حساب‌های شرکت آب منطقه‌ای قم پرداخت نشده است به همین دلیل بارها از شرکت‌ها و نهادهای مربوطه خواسته‌ایم همکاری لازم را داشته باشند.
 
وی در ادامه به پروژه توسعه تصفیه‌خانه آب قم اشاره کرد و گفت: این تصفیه‌خانه با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی در حال ساخت است و کلنگ احداث آن نیز توسط رئیس جمهور زده شده است و با تکمیل سد کوچری و این تصفیه‌خانه کیفیت آب در تمام مناطق قم یکسان خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: پروژه دومی که این شرکت در سال‌جاری نسبت به آن اهتمام ورزیده ترمیم و رسوب‌برداری سد کبار است که دارای قدمتی 700 ساله بوده و بزرگ‌ترین سد وزنی دنیا محسوب می‌شود که مورد توجه بسیاری از دانشگاه‌های جهان قرار دارد و جزو میراث ملی ایران به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: سد کبار نیازمند مرمت در بدنه اصلی بوده و قرار است این کار با همان شیوه 700 سال قبل صورت گیرد ضمن این‌که رسوب‌برداری آن نیز انجام خواهد شد؛ این طرح حدود پنج میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت و اگر تمام این مبلغ تأمین شود تا پایان سال‌جاری به اتمام خواهد رسید.
 
رضوی طرح انتقال آب‌های سطحی مازاد و پسآب استان تهران به دشت مسیله قم را مورد توجه قرار داد و گفت: این طرح جزو مصوبات سفر رهبری به قم محسوب می‌شود و هم اکنون با احداث یک سد پنج میلیون متر مکعبی، حذف دو ایستگاه پمپاژ و تبدیل آن به یک ایستگاه، اسناد مناقصه آماده شده و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار داریم؛ نمایندگان قم در مجلس وعده داده‌اند در سال‌جاری 30 میلیارد تومان به این طرح تزریق کنند و در صورت تحقق این موضوع، پروژه مذکور در سال‌جاری 30 درصد پیشرفت خواهد داشت ضمن این‌که امکان فنی برای به اتمام رساندن آن طی 18 ماه وجود دارد و هزینه مجموع طرح نیز 100 میلیارد تومان خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با اشاره به اجرای طرح داناب با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قم اظهار داشت: در این طرح دانش‌آموزان با طرح‌های بزرگ انتقال آب و مشکلات توزیع آن آشنا می‌شوند؛ همچنین سمینارهایی نیز با حضور اساتید بزرگ ایران در این حوزه ویژه معلمان و مربیان برگزار شده است.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcgxu9q.ak9tw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما