شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : 20762

امامزاده علی معروف به "درب بهشت" کجاست؟

قم نيوز : قم نيوز: امامزاده علی بن جعفر، مردی عالم و پرهیزکار بوده و زمان چهار امام را درک کرده است که قبر مقدّسش در آخر خیابان چهارمردان، معروف به درب بهشت واقع شده است.
امامزاده علی معروف به "درب بهشت" کجاست؟
به گزارش قم نيوز، این امامزاده مدفن علی ابن جعفر فرزند امام صادق(ع) است که در بنایی هشت وجهی با گنبد دو پوشش هرمی شكل قرار گرفته است.

بنا به اوایل سده هشتم هـ. ق تعلق دارد كه در دوره قاجار ایوان و بیوتاتی بدان اضافه شد که این بقعه پس از آستانه مقدسه بر بقیه اماكن و مقابر استان قم از نظر تزیینات برتری دارد.

یكی از مهم ترین عناصر تزیینات این بقعه هنر گچبری به كار رفته درآن است كه در زمره ی برجسته ترین آثار هنری سده هشتم و هم طراز بناهایی همچون "گنبد علویان همدان"، "مدرسه حیدریه قزوین" و "بقعه پیربكران اصفهان" محسوب می شود.

كاشی های كوكبی زرین فام ازاره بنا بالغ بر ۹۴ پارچه با نقش های گیاهی، حیوانی وانسانی و كتیبه هایی به خط نسخ شامل آیات قرآن، روایات مذهبی و ابیات فارسی، از دیگر تزیینات منحصر به فرد این بقعه به حساب می آیند و بخش هایی از آنها، امروزه زینت بخش بسیاری از موزه های ایران وجهان است.

محراب زرین فام بنا كه در طاق نمای جنوبی بقعه قرار داشت و به دستور "یوسف بن علی بن محمد بن ابن طاهر" آخرین فرد از خاندان ابی طاهر به سال ۷۳۴ هـ. ق ساخته شده بود، یكی دیگر از آثارهنری این بقعه است. این محراب امروزه زینت بخش موزه ی دوران اسلامی درموزه ملی ایران است.

علی بن جعفر الصّادق عریضی، مردی عالم و پرهیزکار بوده و زمان چهار امام را درک کرده است، قبر مقدّسش در آخر خیابان چهارمردان، معروف به در بهشت است و دارای صحن و ضریح چوبین و بارگاه مجلل می باشد.

یکی از ویژگی های این امامزاده حضور شهیدان انقلاب و دفاع مقدس و بسیاری از عالمان و قبور شخصیت های سیاسی و اجتماعی در جوار بقعه می باشد که در این میان گلزار شهدای علی بن جعفر قم، مزین به حضور شهیدمهدی زین الدین فرمانده لشکرعلی بن ابی طالب و برادرش شهید مجید زین الدین فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ۲لشکر۱۷علی‌بن ابیطالب(ع)، شهید اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر۹بدر، شهیدجواد دل آذر، شهیدجواد عابدی فرمانده عملیات لشکر۱۷، وصدها شهید دیگرمی باشد.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgxu9x.ak9z34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

یه نفر
قبر مرحوم ، حاج حسین عباسی(شایسته) ، از شاگردان شیخ رجبعلی خیاط نیز در این امامزاده قرار دارد