سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 46322
منبع : خبرگزاری فارس
سعید جلیلی در قم:

گفت‌و‌گو اگر جای انشاء خواندن نبوده جای املا نوشتن هم نیست/برجام‌خوانی در دانشگاه‌ها دنبال شود

قم نيوز : قم نیوز: نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمن به بهانه‌های مختلف به دنبال تضعیف دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: گفت‌و‌گو همانطور که جای انشاء خواندن نبوده جای املا نوشتن هم نیست.
گفت‌و‌گو اگر جای انشاء خواندن نبوده جای املا نوشتن هم نیست/برجام‌خوانی در دانشگاه‌ها دنبال شود
به گزارش قم نیوز، سعید جلیلی دیروز در نشست « راه روشن، انقلابی‌گری و آرمان‌خواهی» که در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه تغییر مناسبات سیاسی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: هر چند باید برای رفع برخی از مشکلات موجود تلاش‌های لازم دنبال شود اما در حیقیت انقلاب اسلامی آرمان‌های بلندی داشته که برای رسیدن به این آرمان‌ها حرکت خود را آغاز کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت اسلامی نباید فساد جایگاهی داشته باشد، اضافه کرد: نظام اسلامی باید نسبت به مردم خود نگاه متفاوتی داشته باشد؛ اینکه جامعه دینی آرمان جامعه مدنی را مورد توجه می‌دهد در حقیقت به آموزه‌های دینی جفا کرده است.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هر فردی در جامعه اسلامی رسالت مشخصی بر عهده دارد که باید به درستی به آن عمل کند، مسؤولان نیز در این جامعه باید به نقش خود توجه داشته باشند و از محدود کردن نقش خود پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه داشتن نگاه‌های محدود نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها جامعه را از رسیدن به اهداف والا باز می‌دارد، گفت: در نگاه برخی از افراد توانایی ما در حد آبگوشت بزباش بوده به همین علت برای تامین آب خوردن هم باید به دیگران وابسته باشیم.

جلیلی از تفاوت تفکر انقلابی نسبت به نگاه‌های لیبرالی و محافظه‌کارانه یاد کرد و افزود: در تفکر انقلابی مناسبات مختلف شکل گرفته تا بتوانیم به سمت حداکثری شدن حقوق، منافع و ارزش‌ها حرکت کنیم و داشتن تفکر انقلابی در نگاه متفاوت نسبت به ظرفیت‌ها به خوبی قابل مشاهده است.

وی وجود تفکر انقلابی را عامل اصلی امنیت کشور دانست و تصریح کرد: این تفکر توان خود را درک کرده و با تکیه بر آن اجازه نمی‌دهد کسی جرأت نگاه تهدیدآمیز به ایران داشته باشد و دیپلماسی تعامل قدرتمندانه را دنبال می‌کند اما در نقطه مقابل دیپلماسی التماسی توسط برخی دنبال شده که به گفته خودشان کاربرد هم نداشته است.

جلیلی ایمان را عنصر اصلی حرکت خواند و عنوان کرد: ترویج تفکر انقلابی وظیفه مسؤولان نظام اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی است چرا که با ظهور این تفکر در میان مردم جلوه‌های مردمی نظام به نمایش گذاشته شده و جمهوریت نظام نیز بر این مبناست.

وی از فعالیت ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای برای تخریب عقاید مردم ایران یاد کرد و گفت: پوشاندن واقعیت‌ها و بی‌توجهی نسبت به توانمندی‌ها اهدافی است که در دستور کار دشمن قرار گرفته تا ملت نتواند توانمندی خود را باور کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی باید با داشتن تفکر انقلابی به دنبال اغنای مردم باشیم اما برخی بدون تفکر انقلابی به دنبال اغوای مردم هستند و در این مسیر شعارهای نادرست و غلط را مطرح می‌کنند و بد عهدی‌ها نیز یک رفتار اقواگرایانه است.

وی با بیان اینکه برخی ایران را از داشتن نیروگاه هسته‌ای بی‌نیاز می‌دانستند، تصریح کرد: ملت ایران انقلاب کرده که بتواند خودش برای کشور تصمیم بگیرد اما در شرایط کنونی در جریان‌های هسته‌ای دیگران باید تصمیم بگیرند که سطح تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز علمی به چه میزان باشد.

جلیلی از صدور قطعنامه‌های مختلف در دوره‌های متفاوت یاد کرد و افزود: ۶ قدرت دنیا در تابستان سال ۸۷ پای میز مذاکره نشستند نه در سال ۹۱، در ابتدای این مذاکرات جلوگیری از غنی‌سازی و فعالیت سانتریفیوژها را مطرح کردند چرا که بر اساس گفته‌های اندیشمندان خودشان عقربه فعالیت هسته‌ای ایران سریع‌تر از حرکت هسته‌ای دیگر کشورها بود.

وی اضافه کرد: دشمن در شرایط کنونی با نگاه به اینکه ما از حقوق هسته‌ای خود کوتاه آمده‌ایم به دنبال صنایع مختلف دفاعی به ویژه تجهیزات موشکی است.

جلیلی با بیان اینکه در سال ۸۸ داروی مصرفی ۸۵۰ هزار بیمار از راکتور تهران تامین می‌شد، تصریح کرد: سوخت این مجموعه در حال اتمام بود به همین علت برای تامین این نیاز درمانی به خرید سوخت مورد نیاز اقدام کردیم اما آنها در مقابل با تحریم سوخت از این نیاز به عنوان اهرم فشار استفاده کردند اما با این وجود ایران با ایستادگی دولت و دفاع از تحقیقات دانشگاهی توانست نیاز داخلی خود را با تکیه بر ظرفیت افرادی همانند شهید شهریاری تامین کند.

وی از افزایش قدرت ایران اسلامی در منطقه یاد کرد و افزود: اینکه حمله نظامی جواب نمی‌دهد و ملت نسبت به تحریم‌ها بی‌توجه هستند سبب ناامیدی دشمن شده است به همین علت نباید کاری کنیم که فکر کند با اهرم تحریم توانسته هسته‌ای را تخریب کرده و در مرحله بعدی به سمت صنایع موشکی حرکت کند.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مذاکرات تجربه مطلوبی برای ملت به دنبال داشته است، تصریح کرد: برجام‌خوانی باید در دانشگاه‌ها دنبال شود تا دانشجویان و دانشگاهی‌ها متوجه شوند که نتیجه برجام به کجا رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه تهدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای جامعه بشری یک بهانه است، مطرح کرد: انقلاب اسلامی که ادعاهای بزرگی همانند رسیدن به تمدن اسلامی را دارد باید در عرصه‌های مختلف با قدرت حرکت کند به همین علت باید مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بزرگ نداشته باشد.

جلیلی با اشاره به اینکه آحاد جامعه باید از وضعیت کشور احساس رفاه کنند، گفت: فردی که در جایگاه رئیس قوه مجریه قرار می‌گیرد باید از ماشین دولت درک صحیحی داشته باشد چراکه این مجموعه بسیار عریض و طویل است و فردی که برای این جایگاه انتخاب می‌شود باید حدود دستگاه را فهمیده باشد.

وی از برگزاری انتخابات سال ۹۲ یاد کرد و ادامه داد: تا زمانی که ایرادات ماشین دولت برطرف نشود این ماشین نمی‌تواند افراد را به سمت مقصد برساند، رفع مشکلات کشور نیازمند عملکرد یک فرد نیست بلکه برای رسیدن به این هدف باید وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های مختلف آمادگی لازم را داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه هزینه دولت در سال ۹۱ نزدیک به ۸۹ هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: امسال این آمار به ۲۲۰ هزار میلیارد تمان افزایش یافته است.

وی از هزینه ۹۴ هزار میلیارد تومانی دولت طی ۶ ماه نخست سال یاد کرد و گفت: براساس آمارهای وزارت اقتصاد ۶ هزار میلیارد تومان از این هزینه‌ها به فعالیت‌های عمرانی اختصاص داشته است، در لایحه دولت برای سال آینده ۳۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته است که فقط ۵۰ هزار میلیارد تومان آن به مباحث عمرانی اختصاص دارد.

جلیلی رفع مشکلات ساختاری را از اولویت‌های مورد نیاز برای دولت دانست و عنوان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات اشتغال، صنعت و کشاورزی را رفع کنیم باید به الزامات مختلف در این عرصه‌ها توجه داشته باشیم چرا که اشتغال، تولید و اقتصاد رابطه مشخصی با یکدیگر دارند و ماشین دولت برای حرکت نیازمند سالم بودن تمام اجزاست.

وی با اشاره به ایجاد تنش میان روابط روسیه و برخی از کشورها در سال گذشته مطرح کرد: ایران می‌توانست از این فرصت استفاده کرده و با افزایش صادرات خود به دستاوردهای اقتصادی برسد؛ ماشین دولت باید شرایط را برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی فراهم آورد چرا که اگر بازار مورد نیاز مصرف را تامین کند می‌تواند به نتایج مورد نظر برسد.

جلیلی اضافه کرد: در شرایط کنونی ترکیه بدترین روابط را با عراق دارد اما صادرات این کشور به عراق دو برابر صادرات ایران است چرا که مناسبات بین‌المللی با موضوع اقتصاد نیز رابطه مشخصی دارد.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه دیدگاه‌های مختلف در انتخابات حضور دارند، تصریح کرد: آراء مردم انتخاب کننده رئیس جمهور است اما در سال ۸۸ رخدادهای نادرست خلاف موازین مردم‌سالاری، این آرا را زیر سوال برد در حالی که همگان باید در مسیر تحقق اهداف مسیر نظام اسلامی مشارکت داشته و به انتخاب مردم احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه دشمن به بهانه‌های مختلف به دنبال تضعیف دستاوردهای انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: گفت‌و‌گو همانطور که جای انشاء خواندن نبوده جای املا نوشتن هم نیست.

جلیلی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مجلس با حذف جمعیت دریافت کنندگان یارانه میزان یارانه‌های پرداختی به افراد نیازمند باید افزایش یابد اما با وجود اینکه دولت آمارهای درستی در این راستا مطرح نکرده است اما تاکنون افزایش پرداختی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه میانگین فروش نفت طی سه سال اخیر بالاتر از ۵۰ دلار بوده است، گفت: دولت معادل ریالی فروش نفت را از بانک دریافت می‌کند، طی سه سال گذشته برای هر دلار سه هزار تومان اما در دولت گذشته برای هر دلار فقط هزار تومان پرداخت شده است.

جلیلی از اقدامات اخیر ترامپ یاد کرد و افزود: امروزه بسیاری از افراد می‌گویند که رئیس جمهور آمریکا قابل اعتماد نیست اما این موضوع نباید چهره حقیقی نظام آمریکا را در حاشیه قرار دهد چرا که افرادی که با زورگیری یا کلاهبرداری در راس قرار می‌گیرند و همه یک سکه سیاست آمریکا هستند.

وی از اوباما به عنوان روی دیگر سکه ترامپ نام برد و گف: در مورد غیر قابل اعتماد بودن آمریکا بارها مباحث مختلف مطرح است و این موضوع به شخصیت‌ها ارتباطی ندارد.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcgxw9t.ak93x4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما