دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 30149
مشروح / در همایش علمی تاثیر مذاکرات هسته‌ای عنوان شد:

فواد ایزدی: ایران خواستار رفع همه جانبه تحریم‌هاست

قم نيوز : قم نیوز: فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران خواستار لغو همه جانبه تحریم‌های اقتصادی در مذاکرات هسته‌ای است و در مقابل امتیازات زیادی که داده است، تنها به رفع تحریم‌ها می‌اندیشد.
دکتر فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
دکتر فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
به گزارش قم نیوز، فؤاد ایزدی عصر یکشنبه در همایش علمی تأثیر مذاکرات هسته‌ای بر روابط بین الملل که در سالن همایش‌های موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد اظهارداشت: ماابتدا باید این موضوع را بدانیم که به واسطه مذاکرات به دنبال چه اهدافی هستیم که پاسخ این سؤال را داده‌ایم چون پس از اتمام نفت باید جایگزینی همانند انرژی هسته ای داشته باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر لزوم رفع همه جانبه تحریم‌های ایران افزود: ملت ما از مذاکرات رفع تحریم‌های اقتصادی را می‌خواهد، ما در مذاکرات هسته ای امتیازات زیادی را داده‌ایم که بر این اساس تنها به رفع تحریم‌ها می‌اندیشیم.

ایزدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته ای بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که هدف ما از مذاکرات رفع همه تحریم‌ها است و این نشان دهنده اهمیت رفع تحریم‌های کشورمان است.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان عنوان کرد: اگر ما نظر عموم مردم و چهره‌های شاخص نظام را قبول کنیم این است که مذاکرات تنها در جهت رفع تحریم‌ها است و اگر امتیازی را داده‌ایم در مقابل امتیازی را بگیریم و هدف اصلی ملت ما از مذاکرات برداشته شدن کامل تحریم‌ها است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: کنگره آمریکا در سنا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت آمریکا هرپیمانی که با ایران امضا می‌کند باید به کنگره بدهد.

ایزدی اظهارداشت: در صفحه 18 فکت شیت آمریکایی آمده که دولت آمریکا می‌تواند هرتوافقی را با ایران داشته باشد اما در این توافق تحریم‌های مرتبط با تروریسم و حقوق بشر باقی خواهد ماند.

وی با بیان این که تحریم‌های نفتی فروش نفت را با مشکل مواجه کرده است گفت: تحریم‌های اصلی که کشورمارا با مشکل مواجه کرده تحریم‌های نفتی و بانکی است چون ما برای فروش نفت با مشکل مواجه هستیم و نمی‌توانیم پول فروش نفت را به صورت کامل در اختیار بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان بیان کرد: تحریم اصلی بانکی کشور در سال 2010 اتخاذ شده که ابعاد هسته ای و حقوق بشر درآن مشخص شده و کنگره آمریکا به دولت آمریکا تائید کرده که شما با ایران مذاکره کنید ولی تحریم‌های اصلی از بین نمی‌رود.

ایزدی عنوان کرد: در زمینه تحریم‌های نفتی و بانکی اتفاقی که پس از امضای توافق نامه هسته ای می‌افتد این است که تحریم‌های اصلی آمریکا علیه ملت ما وجود دارد، برداشته شدن تحریم‌های اروپایی ساده تر است که صورت می‌گیرد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که رفع تحریم‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا ساده تر است تصریح کرد: احتمال برداشته شدن تحریم‌های اروپایی زیاد است و اگر صورت بگیرد شرکت‌های اروپایی و آسیایی در عمل وارد تعامل اقتصادی با کشور ما نمی‌شوند.

وی با اشاره به طرح آمریکا برای باقی ماندن تحریم‌های اصلی علیه کشورمان اظهار داشت: قطعنامه‌های سازمان ملل علیه کشور ما تجمیع می‌شوند و در یک قطعنامه جدید آورده می‌شود و تحریمی از میان نمی‌رود.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: ما در شورای امنیت شهروند درجه دوم محسوب می‌شویم و به همین دلیل ما را به اصل هفت برده‌اند یعنی اول باید مشخص کنیم که یک کشور برای جهان خطر محسوب ومی شود و سپس می‌توانیم با آن کشور برخورد کنیم.

ایزدی عنوان کرد: ما امروز به مدت 12 سال با طرف مذاکره کننده غربی درگیر هستیم که آن‌ها راضی شوند که فعالیت‌های هسته ای ما صلح آمیز است و سر این موضوع آن‌ها به دور از منطق تلاش می‌کنند ما را از داشتن حق هسته ای دور کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: برای ما سؤال برانگیز است که افرادی که در گذشته ودر سال 82 کشور را با تعلیق روبرو کردند امروز هم همان روش‌ها را دنبال می‌کنند و اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند.

وی اظهار داشت: تیم هسته ای بر این موضوع اذعان کرد که برای رفع تحریم‌ها مذاکره نمی‌کنیم، سؤال ما این است که اگر برای رفع تحریم‌ها مذاکره نمی‌کنید علت مذاکرات با غرب چه علتی است.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcgyq9w.ak9zt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما