شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 31229
آیت الله العظمی نوری همدانی:

فرهنگ جهاد و شهادت رمز اقتدار ایران اسلامی است

قم نيوز : قم نیوز: حضرت آیت الله نوری همدانی رمز قدرت و موفقیت ایران اسلامی را عشق ملت ایران به شهادت توصیف کردند و گفتند: امروز وظیفه داریم این فرهنگ را زنده نگاه داریم و از خانواده های شهدا تکریم کنیم.
فرهنگ جهاد و شهادت رمز اقتدار ایران اسلامی است
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله نوری همدانی جمعه شب در برنامه «چشمه معرفت» ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به این که مرگ دروازه ورود به عالم آخرت است، اظهار داشتند: عمل، اخلاق و ایمان در تعیین کیفیت مرگ انسان تاثیرگذار هستند.

ایشان، «شهادت» را مصداقی از بهترین مرگ ها عنوان کردند و گفتند: شهادت در راه خداوند به مرگ جلوه خاصی می بخشد و به همین دلیل در قرآن کریم تصریح شده« (ای پیامبر) هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند بلكه آنان زنده‏اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند».

معظم له به روایاتی از علاقه مندی رسول اکرم(ص) به شهادت در راه خداوند اشاره کردند و ابراز داشتند: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «سوگند به كسى كه جانم در دست اوست هر آینه دوست دارم در راه خدا كشته شوم زنده شوم سپس كشته شوم و زنده شوم و بعد كشته شوم».

*پیامبر اکرم(ص) شهید هستند
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه پیامبراکرم(ص) از شهدا هستند، گفتند: زنی یهودی در غزوه خیبر به رسول اکرم(ص) غذای سمی داد که ایشان از همان مسمومیت و بیماری رنج می بردند تا از دنیا رفتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: در جلد۲۷ کتاب بحارالانوار تصریح شده است که ائمه معصومین(ع) و پیامبراکرم(ص) مرگ توام با شهادت دارند.

ایشان با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س)، صدیقه شهیده هستند، تصریح کردند: حضرت مهدی(عج) نیز پس از ظهور و حکومت بر جهان با شهادت از دنیا می روند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) گرامی ترین مرگ ها را شهادت در راه خداوند عنوان کرده اند، اظهار داشتند: همچنین امیرالمومنین(ع) در نامه به مالک اشتر تصریح می کنند از خداوند می خواهم مرگ من و تو با شهادت همراه باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) در خصوص هفت خصلت ثابت شهید، گفتند: با ریختن نخستین قطره خون شهید بر زمین همه گناهانش آمرزیده مى‏شود، سرش در دامن همسر او كه از حورالعین است خواهد بود، جامه بهشتى بر تن او می نمایند، نگهبانان بهشت با بوهاى خوب به او روى مى‏آورند، جایگاه خود را در بهشت مشاهده می کند، هرنقطه ای از بهشت را می تواند انتخاب کند و در آخر به نور وجه الهى مى‏نگرد .

*بالاترین اعمال ترک گناه است
ایشان در ادامه با اشاره به پرسش امیرالمومنین(ع) از پیامبراکرم(ص) در خصوص بالاترین اعمال انسان ها، گفتند: رسول اکرم می فرمایند در ماه مبارک رمضان بالاترین عمل، ترک گناه است که انسان تمرین گناه نکردن را در زندگی داشته باشد.

معظم له همچنین به اشتیاق حضرت علی(ع) نسبت به شهادت اشاره داشتند و تصریح کردند: بعد از شهادت یاران رسول خدا(ص) در جنگ احد و جراحت های بسیاری که بر بدن حضرت على‏(ع) وارد شده بود، ایشان از اینکه توفیق شهادت را کسب نکردند ناراحت بودند که پیامبر اكرم(ص)فرمودند «بر تو بشارت می دهم که سرانجام شهید خواهى شد».

*مهم ترین عامل پیروزی ملت ایران فرهنگ شهادت است
این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی بدون فرهنگ ایثار و شهادت پیروز نمی شد، گفتند: عامل شهادت موجب پیروزی مردم غزه و لبنان بر اسرائیل جنایتکار شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: فرهنگ جهاد و شهادت که برگرفته از عاشورای حسینی می باشد همواره از مهم ترین عوامل پیروزی محسوب می شود و به همین دلیل امام خمینی(ره) بر زنده نگاه داشتن این فرهنگ تاکید داشت.

*لزوم حفظ فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه
ایشان در پایان رمز قدرت و موفقیت ایران اسلامی را عشق ملت ایران به شهادت توصیف کردند و گفتند: امروز وظیفه داریم این فرهنگ را زنده نگاه داریم و از خانواده های شهدا تکریم کنیم؛ تا زمانی که فرهنگ جهاد وشهادت تداوم داشته باشد، عزت خواهیم داشت.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgyx9w.ak9qx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما