سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : 31670
قم نیوز گزارش می‏‌‏دهد

آب تنی به قیمت جان / استخرهایی صرفا برای مرفهین!

قم نيوز : قم نیوز: متاسفانه در سطح شهر و روستاهای قم سدها و کانال‌هایی وجود دارند که روزانه جان و تن کودکان و جوانان را شست‌وشو می‌دهند سدهایی که بیش از آنکه تن را خنک کنند دل ها را داغدار می کنند!
آب تنی به قیمت جان / استخرهایی صرفا برای مرفهین!
به گزارش قم نیوز، این روزها گرمای هوا بهانه‌ای شده برای آب تنی و رفتن در میان آب برای خنک شدن بدن، این روزها اوقات فراغت دلیلی شده برای خیلی از بچه‏‌‏ها که دائم از پدران سراغ پول تو جیبی می‌گیرند برای رفتن به استخر شاید هم برای رفتن به پارک و انداختن خودشان در دل حوض‏‌‏ها و استخرهایی که وسط میدان با آبشارهای رنگی چشمک می‌زنند؛ گرمی هوا هم که دیگر حرفی برای گفتن نگذاشته است.

با قرار گرفتن در فصل گرما بازار استخرها داغ داغ است و محال است به استخری سر بزنیم و خالی از جمعیت باشد. استخرهایی که در گوشه و کنار قم جا خوش کرده‌اند و روزانه صدها نفر را پذیرا هستند. اما ای کاش تنها این استخرها بودند که مقدممان را خوش آمد می‌گفتند؛ متاسفانه در سطح شهر و روستاهای استان سدها و استخرهای کشاورزی وجود دارند که روزانه جان و تن کودکان و جوانان را شست‌وشو می‌دهند. سدهایی که بیش از آنکه تن را خنک کنند دل‏‌‏ها را داغدار می‌کنند و بدون هیچ واهمه‌ای همچنان در انتظار کودکانمان نشسته‌اند.

متاسفانه در شهر قم تاسیسات آبی و بسیاری از سدها محلی برای جولان و گردش برخی از همشهریان به ویژه جوانان شده است که از گرمای سوزان قم به این مناطق پناه برده‌اند. هرچند که خشکسالی‌های اخیر موجب شده است که میزان و تعداد این سدها و رودخانه‌ها کاهش یابد اما آمارها همچنان نشان می‌دهد که با وجود هشدارها و ممنوعیت‏‌‏ها باز هم برخی بی‌توجهی‏‌‏ها ممکن است اتفاقاتی ناگوار را به بار آورد.

چندی پیش بود که جوانی در درون یکی از سدهای استان به نام سد سنجگان غرق شد و حتی دیده شده که حوض‌های بعضی از پارک‏‌‏های شهر قاتل جان کودکان شده است.

اما وقتی به دنبال علت می‌رویم و از خود می‌پرسیم چه عاملی سبب می‌شود که کودکان و جوانان به این کار دست زنند و سدها و حوض‌های ناامن را برای آب تنی انتخاب کنند چیزی به ذهن نمی‌رسد جز اینکه یا در محل زندگی آنها مکانی به نام استخر وجود ندارد و محرومیت سبب اقدام به این عمل می‌شود و یا بهای گزاف بلیط‌های استخر آنها را به دامن سدها کشانده است!

متاسفانه در شهر قم برخی مناطق از جمله مناطق ۲ و ۶ از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و محرومیت‌ها و عدم امکانات رفاهی و همچنین عدم تمکن مالی موجب شده که بسیاری از اهالی این مناطق آب تنی در حوض‌ها را بر رفتن به استخر ترجیح داده و لذت شنا را اینگونه تجربه کنند. تجربه‌ای که ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود.

محمد میرفتاحی یکی از اهالی منطقه دو قم در این خصوص گفت: متاسفانه در محل زندگی ما نبود استخر سبب شده که هرروز فرزندانم با دوستان خود برای آب تنی به پارک نزدیک منزل بروند و با وجود اعتراض‏‌‏های من و مادرش نمی‌توانند شور و حرارت کودکیشان را کنترل کنند و دست به این کار نزند.

وی گفت‌: تمامی مناطق در شهر از وضعیتی مطلوب برخوردارند و در تمام حوزه‌ها امکان دسترسی مطلوبی برایشان فراهم است اما متاسفانه نبود استخر مناسب در این منطقه یکی از مشکلات جدی ما است.

وی ادامه داد: البته دو استخر در منطقه نیروگاه وجود دارد اما آیا این دو استخر جوابگوی جمعیت چند هزار نفری این منطقه نیست.

این شهروند قمی از مسئولان خواستار توجه ویژه به این منطقه از شهر شد و گفت: امیدواریم مشکلات این منطقه نیز به چشم مسئولان بیاید و طبق وعده وعیدها رفاه را برای ساکنان این گوشه شهر فراهم آورند.

همچنین احمد عباسی کارشناس ارشد تربیت بدنی در خصوص وضعیت استخرهای استان گفت: در شهر قم استخرها به صورت مناسب جایگزینی نشده است و برخی از مناطق شهر خالی از وجود استخر است.

وی با اشاره به وضعیت بهداشتی استخرها گفت: استخرهای استان در پی تشدید نظارت‌ها تا حدودی از وضعیت مناسب برخوردارند اما هنوز جای کار بسیار است و باید با حضور دائم مربیان بهداشت سطح بهداشتی را ارتقا داد و در زمینه کلر زنی و نظافت استخرها نیز توجه بیشتری شود.

عباسی با بیان اینکه هزینه ورودی برخی استخرها مناسب همه اقشار نیست ادامه داد: این مسئله مانع حضور همه مردم شده و البته این میزان هزینه برای استخرهایی است که مجهز هستند و از بهداشت مناسب برخوردارند و مابقی که از قیمت کمتری برخوردار هستند، وضعیت بهداشتی چندان قابل توجهی ندارند.

وی ادامه داد: مسئولان و متولیان نباید برای رسیدن به سود بیشتر در ارائه خدمات کوتاهی کنند و کمیت را بر کیفیت ترجیح داده و با شلوغی استخرها بهداشت و سلامتی مردم را دچار خدشه کنند.

این کارشناس تربیت بدنی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‏‌‏های پوستی و قارچی در استخرها شیوع می‌یابد گفت: از مسئولان بهداشت خواستاریم برای جلوگیری از این بیماری‏‌‏ها به طور مکرر و دقیق بر مقدار کلر آب استخرها نظارت داشته باشند.

عباسی میزان کلر مورد نیاز در هر لیتر آب را دو ونیم تا سه و نیم میلی گرم ذکر کرد و گفت: برخی از استخرها نیز مختص مراکز دولتی است که لازم است امکان بهره‌بری همه اقشار از آن فراهم شود و در اختیار عموم مردم قرار گیرند.

حسن عابدی مدیرکل ورزش و جوانان استان قم نیز در خصوص خدمت رسانی به علاقه مندان شنا گفت: در فصل تابستان بر استقبال مردم در استفاده از استخرها افزوده می‌شود بنابر این نیازمند برنامه ریزی جدی در این خصوص هستیم.

وی گفت: قیمت بلیط‏‌‏ها باید طبق نرخ مصوب شده توسط اداره کل ورزش عرضه شود و برای جلوگیری از سودجویی در استخرها نظارت از سوی سازمان ضروری است.

وی بر بهداشت عمومی استخرها تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به قرار داشتن در فصل تابستان شرایط بهداشتی استخرها بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم برای افزایش کیفیت کار استخرها خواستار همکاری مدیران و مسئولان استخرها با هیئت‏‌‏های شنا و نجات غریق شد.

بر این اساس لازم به ذکر است که تعداد استخرها در استان مناسب نیست و نمی‌تواند نیاز جمعیت میلیونی قم را برطرف کند لازم است امکانات و زیرساخت‏‌‏های لازم برای توسعه و گسترش فضاهای ورزشی فراهم شود و تمام سازمان‏‌‏ها از جمله شهرداری و سازمان ورزش و جوانان در این امر فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.

از سوی دیگر ضروری به نظر می‌رسد تا نسبت به اطلاع رسانی در خصوص آب تنی در سدها ، کانال‏‌‏ها و اقدامات جدی صورت بگیرد چرا که این آب تنی هم می‌تواند تهدیدات جانی و غرق شدگی داشته باشد هم می‌تواند سلامت مردم به ویژه کودکان را به خطر بیندازد.

از این رو امید است با اقدامات مسئولان امر دیگر هیچ کودکی به دلیل نبود استخر در حوض‏‌‏های میادین و سدها آب تنی نکند و جانش قربانی ضعف زیرساخت‏‌‏های شهری نشود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgz39w.ak9qu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما