سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : 37890
منبع : خبرگزاری فارس
فارس گزارش می‌دهد

صدا و سیمای قم و نگاهی به پخش 24 ساعته

قم نيوز : قم نیوز: با نگاهی به نقاط ضعف و قوت عملکرد سیمای استانی قم، می‌توان بیان کرد که این شبکه استانی هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب خود فاصله‌ داشته و باید سیر تغییر و تحول در برنامه‌های این رسانه فراگیر با جدیت بیشتری دنبال شود.
صدا و سیمای قم و نگاهی به پخش 24 ساعته
به گزارش قم نیوز، رادیو و تلویزیون یا همان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مشکلات فراوان مالی مواجه است. به صورت کلی کشور و دولت در وضعیت مالی مناسبی نیست و رکود در کنار تحریم‌ها بر کاهش درآمدهای دولت افزوده است. در این شرایط تغییر دولت و تغییر مدیریتی در سازمان صدا و سیما که شدیدترین شدن زاویه این سازمان با دولت را منجر شد بر افزایش مشکلات مالی آن افزوده است به گونه‌ای که دولت در لایحه بودجه سال جاری تنها یک درصد رشد برای هزینه‌های سازمان صدا و سیما پیش‌بینی کرده است.

در حالی که در مدیریت گذشته سازمان صدا و سیما با رشد روزافزون تعداد شبکه‌های سراسری، شبکه‌های استانی در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شد و با برگزاری مراسم‌هایی ریز و درشت، این شبکه‌ها پخش 24 ساعته برنامه‌های خود را اعلام کردند، اکنون برخی از شبکه‌های سراسری در یکدیگر ادغام می‌شوند و شبکه‌های استانی مانند سیمای مرکز نور برای پر کردن آنتن حتی با برنامه‌های تکراری با مشکل مواجه هستند.

در همین زمینه علی‌ صالحی از فعالان فرهنگی می‌گوید: عملکرد اداره‌کل صدا و سیمای مرکز قم از دو حیث قابل بررسی است؛ به لحاظ کیفیت برنامه‌های تولیدی این مرکز و به لحاظ نحوه پر کردن آنتن در 24 ساعت شبانه روز.

وی ادامه می‌دهد: شکی نیست که تولید برنامه باکیفیت اعم از برنامه خبری و گفت‌وگومحور و برنامه تفریحی و سرگرمی علاوه بر مدیریت مناسب نیازمند بودجه است که صدا و سیمای مرکز قم در این زمینه با مشکلات اساسی مواجه است.

صالحی ضمن استقبال از تغییر نسبی نوع نگاه به برنامه‌های خبری در صدا و سیمای مرکز قم ادامه می‌دهد: بخشی از مشکلات موجود در سازمان صدا و سیما به ساختار بیمار و پریشان آن باز می‌گردد که بر اساس تشکیلات یک مجموعه اداری دولتی فربه، کند و تنبل رشد کرده است. اکثر قسمت‌های این مجموعه از 7:30 تا 14:30 فعالیت می‌کند و پس از آن تعطیل می‌شود تا صبح روز بعد. از چنین ساختاری نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

وی اضافه می‌کند: در چنین وضعیتی نباید تعجب کرد که در سحرهای ماه مبارک رمضان، تلویزیون مذهبی‌ترین استان کشور فاقد برنامه ویژه‌ای باشد.

یکی دیگر از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به وضعیت سایر رسانه‌های فعال در استان قم می‌گوید: با مقایسه بودجه صدا و سیمای مرکز قم و مخاطبان و تاثیر آن و بودجه و خروجی برخی دیگر از رسانه‌های فعال در استان قم به این نتیجه می‌رسیم که بازدهی صدا و سیمای مرکز قم در جذب مخاطب و تاثیرگذاری، بازدهی مطلوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما یک سازمان حکومتی با بودجه دولتی محسوب می‌شود اضافه می‌کند: این سازمان در استان قم بر اساس قراردادهای نانوشته از مجموعه‌هایی است که موظف به همکاری با استانداری و نهادهای دولتی است و این تعارضی برای حفظ بی‌طرفی است.

همچنین سید محمود نادری از کارشناسان فضای مجازی با اشاره به اینکه بخش زیادی از ساعت‌های پخش زنده برنامه‌های صدا و سیمای مرکز قم به پخش زنده برنامه‌های حرم حضرت معصومه اختصاص دارد که البته این برنامه‌ها هم کمتر به صورت مستقیم روی آنت می‌رود، می‌گوید: برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی بسیار مفید هستند، اما نباید فراموش کرد که مخاطب به تنوع نیاز دارد حتی در ایام مناسبتی در عوض پر کردن کامل آنتن با دوربین‌های ثابت مستقر در حرم حضرت معصومه(س)، می‌توان گزارش‌هایی از مساجد و تکایا یا سایر نقاط و محافل مذهبی به کار برد یا سخنرانی‌های شخصیت‌های فرهنگی را ضبط و در ساعت‌های دیگری آنها را پخش کرد.

وی این مسئله را ناشی از ضعف در تولید می‌داند و خاطرنشان می‌کند: البته برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی حرم حضرت معصومه(س) بسیار بهتر و مفیدتر از برنامه‌های تکراری سیمای سایر استان‌ها هستند که اکنون از طریق برخی گیرنده‌ها برای مخاطبان سراسر کشور قابل دریافت هستند. در هر صورت صدا و سیمای مرکز قم لازم است به دنبال تنوع در شیوه‌های تولید برنامه باشد.

روح‌الله کرم‌رضایی کارشناس ارتباطات هم با بیان اینکه چند وقتی است سیمای مرکز قم در بخشی از ساعت‌های شبانه‌روز به صورت کامل، در کانال خود شبکه قرآن را روانه گیرنده‌های مخاطبان استان قم می‌کند، می‌گوید: این امر پس‌رفت آشکار در پخش 24 ساعته برنامه‌های سیمای مرکز نور است.

وی می‌افزاید: در شرایطی که صدا و سیمای مرکز قم در تولید برنامه‌های باکیفیت در وضعیت قبل از 24 ساعته شدن با مشکل مواجه بود، تغییر وضعیت آن به پخش 24 ساعته تصمیم منطقی به نظر نمی‌آید.

کرم‌رضایی با طرح این سئوال که تغییر وضعیت پخش به پخش 24 ساعته باید به بهایی انجام شود، اظهار می‌کند: پاسخ به این سئوال را در شب‌های ماه مبارک رمضان که با فصل گرم سال مصادف شده است و بسیاری از مردم تا سحر بیدار هستند می‌توان یافت. اگر پخش برنامه‌های صدا و سیمای مرکز به پخش 24 ساعته تبدیل می‌شود باید فعالیت آن نیز 24 ساعته باشد و نباید به فعالیت در ساعت‌های اداری محدود شود.

همچنین زهرا محبی کارشناس ارشد ارتباطات به لزوم نظارت و ارزیابی درون‌سازمانی در صدا و سیمای مرکز قم اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از مشکلاتی که در برنامه‌های تولیدی و خبری صدا و سیمای مرکز قم مشاهده می‌شود، حتی از نگاه یک مخاطب عادی مشهود است و با دقت و ریزبینی می‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد. از تنظیم نبودن نور دوربین تصویربردار یا حرکات نابه‌جای دوربین.

وی با اشاره به لزوم ارزیابی اداره‌کل صدا و سیمای مرکز قم نسبت به برنامه‌های خود و همچنین میزان جذب مخاطب و تاثیرگذاری می‌گوید: در دنیای رسانه‌ای متکثر امروز که کمتر خبر مهمی از دید مردم پنهان می‌ماند، پرداختن به تکنیک‌های پوشش خبری همان گونه که رسانه‌های بیگانه از آن به نحو مطلوبی بهره می‌برند اهمیت بسیاری دارد. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و ارزیابی برنامه‌ها در صدا و سیمای مرکز قم در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، علاوه بر این مسئولان این نهاد باید نیم‌نگاهی به اخباری که در شهر می‌گذرد و در گوشی‌های موبایل خبر آنها منعکس می‌شود اما در اخبار صدا و سیمای مرکز قم خبری از آنها نیست نیز داشته باشند.

مسعود لاجوردی کارشناس ارشد ارتباطات نیز معتقد است سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی برای صدا و سیمای مرکز قم ضروری است تا مخاطب فعلی برنامه‌های خود را از دست ندهد.

وی می‌گوید: بخشی از مسائل سازمان صدا و سیما، مسائل سراسری است اما بخشی دیگر را با تدبیر و جذب نیروهای متخصص یا آموزش و ارتقای نیروهای فعلی می‌توان حل کرد. صدا و سیمای مرکز مرکز قم حتی‌الامکان باید تلاش کند تا از مشکلات موجود در ادارات دولتی که منجر به کاهش بهره‌وری و تبدیل برخی از ادارات دولتی به محلی که صرفا به مشکلات مالی کارکنانشان پاسخگو هستند، جلوگیری کند.

لاجوردی اضافه می‌کند: با وجود تلاش کارکنان صدا و سیمای مرکز قم استفاده از ایده‌ها و افکار جدید و بارور ساختن و استفاده از استعدادهای قمی که هر از گاهی در صدا و سیمای تهران دیده می‌شوند، ضروری است.

البته در کنار انتقادات وارد شده به عملکرد سیمای نور، این مرکز دارای محاسن بسیاری نیز هست که از جمله آنها می‌توان تامین برنامه‌های معارفی برای شبکه‌های استانی و سراسری، انعکاس مشکلات مردم و پیگیری آنها از سوی مسئولان، برگزاری مسابقات و ویژه برنامه‌های کودک و... اشاره کرد اما نکته قابل ذکر این است که انتظار از صداوسیما در شهری مانند قم بسیار بیشتر از اینها است و با توجه به تغییرات صورت گرفته در مدیریت ارشد این سازمان در قم، به نظر می‌رسد باید تغییر و تحول با وجود همه تنگناها با سرعت بیشتر و به شکل محسوس‌تری دنبال شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgz79w.ak9uy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما