شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 52190
منبع : خبرگزاری تسنیم
رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در مشهدمقدس:

نیروهای ارزشی از ظرفیت "سینما" غافل نباشند

"بمباران اطلاعاتی" سانسور جدید است/ امروز پیام‌رسان‌ها "سبک زندگی" ارائه می‌کنند
قم نيوز : قم نیوز: رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه "بمباران اطلاعاتی" امروز به‌نوعی سانسور جدید است، گفت: پیام‌رسان‌ها اکنون از قالب رسانه خارج شده و کاملاً سبک زندگی ارائه داده و نحوه رفتار و تعاملات مردم را شکل می‌دهند.
نیروهای ارزشی از ظرفیت "سینما" غافل نباشند/ "بمباران اطلاعاتی" سانسور جدید است/ امروز پیام‌رسان‌ها "سبک زندگی" ارائه می‌کنند
نیروهای ارزشی از ظرفیت "سینما" غافل نباشند/ "بمباران اطلاعاتی" سانسور جدید است/ امروز پیام‌رسان‌ها "سبک زندگی" ارائه می‌کنند
به گزارش قم نیوز، عزت‌الله ضرغامی ظهر امروز در اختتامیه چهارمین همایش ملی فصل وصل اظهار داشت: فعایت‌های این‌چنینی می‌تواند نتیجه کار ما را بهبود ببخشد. مصوبه آخر شورای عالی فضای مجازی بحث مفصلی درباره پیام‌رسان‌های فضای مجازی بود و پس از 5 جلسه چالشی و جدی سندی آماده شد که تمامی مصوبات مورد تایید مقام معظم رهبری است و به نظر من باوجود برخی کاستی‌ها کار خوبی است و می‌تواند زمینه‌ای برای کارهای بعدی قرار گیرد.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما تصریح کرد: عنوان این مصوبه «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» است که اهداف اصلی آن فراگیری پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی است.

ضرغامی با اشاره به تعهدات دولت در مصوبات گفت: اعطای تسهیلات موثر کم‌بهره برای توسعه‌دهندگان داخلی، امکان اتصال متقابل با ارائه‌دهندگان خدمات ارتباط، به‌حداقل رساندن هزینه‌های مرتبط با پهنه باند و غیره از جمله تعهدات این مصوبه است. مجموعه مصوبات تصویب شده و آئین‌نامه‌های تدوین شده حرکت خوبی است که با همکاری نهادهای متعدد مربوطه انجام شده و در این راستا بسیاری از کانال‌های مبتذل تلگرامی مسدود شد. ‌ 

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: شما فعالان فضای مجازی باید پیشگام در تکثیر پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی باشید و امید است که بتوانیم در مجموعه‌های شما قوی‌تر و با سیستم‌های بهتر عمل کنیم.

ضرغامی با بیان اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود سرویس محور است، تصریح کرد: پیام‌رسان‌ها اکنون از قالب رسانه خارج شده و کاملاً سبک زندگی ارائه داده و نحوه رفتار و تعاملات مردم را شکل می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید به‌سمت پیام‌رسان‌های داخلی با کارآیی خوب برویم، افزود: نباید بگذاریم یک پیام‌رسان خارجی تمام عرصه صوت، متن و‌غیره را در اختیار بگیرد و از جای دیگر مدیریت شود پس باید با چشم باز ببینیم و حرکت کنیم‌ و دست پیام‌رسان‌های داخلی باز باشد تا بتوانند با همتای خارجی رقابت کند.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما ادامه داد: با توجه به رشد جهشی فضای مجازی، همه چیز در فضای وب شکل  می‌گیرد. آنقدر باید توانمندی ما در پیام‌رسان‌ها و سایر برنامه‌ها افزایش یابد که اگر مردم در کنار تلویزیون بخواهند از اپلیکشین‌ها و فضای وب استفاده کنند سرویس‌های قدرتمند ما را انتخاب کنند‌.

وی با اشاره به مفهوم هم‌صحبت شناسی در فضای مجازی گفت: این هم‌نشینی‌ها و هم‌صحبتی‌ها گسترش و رنگ دیگر می‌گیرد و رفتارها با همدیگر تنظیم می‌شود و اهمیت بسیار دارد. پس از شناخت مخاطب و هم‌صحبت، نحوه انتقال پیام مهم است که ما در این زمینه در ابتدای راه هستیم که باید دید چگونه پیام را منتقل کرد که در یک دایره گسترده‌تر و پرنفوذتر انتقال یابد و موثر باشد. ارتباط موفق، ارتباطی است که فرستنده پیامش را به گیرنده برساند به‌طوری پارازیت فنی نداشته باشد، گیرنده آن را درک کند و سبب تغییر رفتار در گیرنده شود چراکه گاه گیرنده پیام را می‌گیرد اما نتیجه عکس دارد‌.

ضرغامی با بیان اینکه شبکه مستقل موضوعی مخاطب جمع می‌کند، اظهار داشت: هرچه از نگاه‌های عمومی فاصله گرفته و بتوانیم نگاه تخصصی و موضوعی داشته باشیم بهتر می‌توانیم مخاطب را در درازمدت جذب کرده و پای رسانه خود نگه داریم.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با اشاره به تجربه‌های خود در این زمینه افزود: شبکه‌های مستقل برای فیلم، مستند، خبر وغیره می‌تواند مخاطب خاص خود را جذب کرده و شما می‌توانید در آن قالب طراحی کنید که ما در این کار عقب هستیم. من در فضای مجازی، کانالی طنز دارم که برخی می‌گفتند درست نیست رئیس صدا و سیما کانال طنز داشته باشد اما من آن‌ها را به گفته شهید مطهری مبنی بر اینکه ببینید جامعه چه چیز نیاز دارد، ارجاع می‌دادم چون طنز نفوذ بسیاری دارد.

وی با تاکید براینکه سینما حرف بسیاری برای گفتن دارد خاطرنشان کرد: بچه‌های حزب‌اللهی از ظرفیت سینما غافل هستند. برخی از بچه‌های انقلابی و حزب‌اللهی فقط در فضای سیاسی و انقلابی با مخاطب خاص در ارتباط هستند که ما باید این را تغییر دهیم و در موضوعات مختلف کار کنیم.

ضرغامی با اشاره به اینکه بمباران اطلاعاتی، نوعی سانسور جدید است، گفت: در این روش آنقدر به شما اطلاعات متنوع می‌دهند که حرف اصلی را فراموش می‌کنید و سرگردانی و میل به بی‌نظمی را افزایش می‌دهد. درست است که انسان تحت بمباران اطلاعاتی است اما پس از مدتی مواردی را به‌عنوان ایستگاه انتخاب می‌کند و این نکته مثبتی است پس فکر نکنید مقهور یک شبکه عظیم و متکثر هستید چرا که اگر کار خوب انجام شود، فرد، دیگران را می‌بیند و شما را انتخاب می‌کند.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با اشاره به شبکه پرس‌تی‌وی ادامه داد: ما برای این شبکه 26 ماهواره اجاره کردیم اما اوباما دستور داد پرس تی‌وی و العالم را از همه ماهواره‌ها بردارند و در زمانی 25 ماهواره پرس تی‌وی را قطع کرد و فقط یک ماهواره باقی مانده بود در واقع این کار را کردند چون پرس تی وی حرف متفاوتی داشت و به ایستگاه تبدیل شد. در دنیا ایستگاهی ایجاد شد تا مردم دنیا علاوه بر حرف شبکه‌هایی از جمله بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان، ببینند ایران چه می‌گوید و این مسئله مزیت نسبی برای شما است. ‌

وی با تاکید بر اینکه تنوع موضوعی از ضعف‌های ماست، گفت: نکته دیگر بحران بسته‌بندی است چرا که شما در این نقطه تاریخ از نظر محتوا از تاریخ و تمدن ما و از طرف دیگر گنجینه معارف دینی برخوردار هستید اما در شکل و فرم ارائه ضعف داریم و نتوانستیم این گنجینه را به مردم انتقال دهیم‌.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما افزود: مبنای کار در فضای مجازی تصویرمحوری است که ما در این عرصه ضعیف عمل کردیم به طوری که مزیت نسبی و نقطه قوت ما محتوا بود اما رسانه‌های غربی در تصویرسازی به خوبی عمل کردند.

ضرغامی با تاکید بر پرهیز از خستگی از فعالیت در این عرصه گفت: گروه‌های اجتماعی تشکیل دهید و برای مثال حلقه‌های عزاداری، مساجد را کنار هم جمع کنید که از این طریق قوت و اعتماد به نفس می‌گیرند‌.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcgzq9n.ak9xy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما