دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 46700
منبع : خبرگزاری فارس

احداث جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان در قم و كاهش سفرهاي درون‌شهري

قم نيوز : قم نیوز: شهرداري قم چندي پيش با مجوز شوراي اسلامي شهر اقدام به احداث جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان در شهر كرده كه اين كار علاوه بر افزايش رفاه و آسايش عمومي، كاهش سفرهاي درون‌شهري براي دسترسي به خدمات را در پي خواهد داشت
احداث جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان در قم و كاهش سفرهاي درون‌شهري

به گزارش شهرنيوز، امروزه يكي از مهم‌ترين دغدغه‌ها و مشكلات مديران شهرها مهار آلودگي هوا و مقابله با افزايش حجم خودروها در سطح شهر و تردد بي‌مورد آن‌ها است. سفرهاي درون‌شهري موجب افزايش مصرف سوخت و به دنبال آن ورود آلاينده‌هاي زيست محيطي به جو و آلودگي هوا است.

به همين‌ دليل مديران شهرها با احصاء مشكلات و معضلات موجود در اين زمينه در صدد اين هستند كه سفرهاي درون‌شهري را تا حد امكان كاهش داده و بستري براي جلوگيري از ورود آلاينده‌هاي زيست محيطي به جو فراهم كنند.

توسعه حمل و نقل عمومي، استفاده از سيستم‌هاي نوين حمل و نقل، به كارگيري تجهيزات با سوخت پاك و... از جمله راهكارهايي است كه مديران شهرهاي پيشرفته دنيا به كار گرفته‌اند تا بتوانند بخشي از خطرات آلودگي هوا را كاهش دهند.

يكي از بخش‌هاي مهم و عوامل مؤثر در كاهش آلودگي هوا استفاده از سوخت پاك است. بسياري از خودروهاي موجود در شهرها از استانداردهاي لازم سوخت‌رساني برخوردار نبوده و به سبب وجود آلاينده‌هاي زيست محيطي در آن‌ها مشكلات آلودگي‌ هوا را افزون مي‌كنند. سيستم سوخت‌رساني نيز دچار مشكلاتي است كه يكي از آن‌ها نقص دستگاه‌هاي پمپ‌ بنزين و عمر بالاي آن‌ها است.

در همين راستا به تازگي در برخي از شهرهاي كشور، مديران شهري تصميم به توسعه تجهيزات نوين در ايستگاه‌هاي سوخت گرفته‌اند. اصفهان نخستين شهري بود كه در كشور با استفاده از اين تجهيزات، ضمن كاهش سفرهاي درون شهري، گامي در كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي دستگاه‌هاي سوخت رسان برداشت.

ايستگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان امكان جديدي در كشور ما است كه در مكان‌هاي بلااستفاده و بكر شهري احداث شده و دسترسي به جايگاه‌هاي سوخت در نقاط مختلف شهر را گسترش مي‌دهد.

مديريت شهري قم نيز پس از تجربه موفق اين پروژه در اصفهان تصميم به احداث جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان در اين شهر گرفت و پس از مصوبه شوراي شهر اقدامات اوليه براي احداث اين جايگاه‌ها آغاز شد.




محمدرضا معرفت قائم مقام شهردار قم در امور سرمايه گذاري ضمن تشريح قرارداد شهرداري براي احداث ۲۰ جايگاه‌ كوچك سوخت‌رسان در شهر قم، گفت: توافق با سرمايه‌گذار بخش خصوصي صورت گرفته و مقرر شده كه اين جايگاه در دو مرحله در مدت سه ماه احداث شود.

وي با بيان اينكه مجوز اوليه اين قرارداد از سوي شوراي اسلامي شهر قم اخذ شده بود، گفت: تصميمات لازم در خصوص اين پروژه در شهرداري گرفته شده و شورا نيز اين قرارداد را تصويب كرده است كه در حال حاضر شاهد بهره‌برداري از تعدادي از اين جايگاه‌ها هستيم.

قائم مقام شهردار قم در امور سرمايه‌گذاري با بيان اينكه جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان كمك زيادي به كاهش آلودگي هوا و ترافيك خواهد كرد، گفت: با گسترش اين جايگاه‌ها ديگر شاهد صف براي سوخت‌گيري نخواهيم بود و وقت شهروندان در جايگاه‌هاي سوخت تلف نمي‌شود.

معرفت با تاكيد بر اينكه جايگاه‌هاي كوچك سوخت مجهز به سيستم بازيافت بخارات بنزين هستند، بيان كرد: اين جايگاه‌ها هم از هدررفت بنزين جلوگيري كرده و هم صرفه اقتصادي براي شهروندان خواهد داشت و آلودگي‌هاي خطرناك ناشي از سوختن بخارات بنزين برطرف مي‌شود.

شهردار قم نيز در خصوص اجراي اين جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان، اظهار كرد: با توجه به اقدامات شهرداري در احداث جايگاه‌هاي سوخت‌رسان برخي از پمپ‌ بنزين‌هاي شهر به اعتراضاتي داشتند و ما توجيهات خود را براي آن‌ها مطرح كرديم.

دكترسقائيان‌نژاد با بيان اينكه احداث جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان در راستاي كاهش آلودگي هوا، مسائل زيست محيطي و آسايش و رفاه شهروندان صورت گرفته است، افزود: اين جايگاه‌ها در اصفهان با استقبال چشمگير شهروندان روبه رو شد و شهروندان رضايت زيادي از اين كار داشتند.

وي با اشاره به پيش‌بيني شهرداري براي احداث ۳۰ جايگاه سوخت‌رسان كوچك در شهر قم، گفت: نصب اين جايگاه‌ها با كيفيت بالا و سرعت زيادي انجام مي‌شود و مي‌تواند خدمات خوبي به شهروندان ارائه كند.

در نگاه ديگر احداث جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان اقدامي در راستاي توسعه بسترهاي سرمايه‌گذاري در شهر قم است كه نشان از عزم ويژه‌ شهرداري در اين راستا دارد.

اين پروژه با استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي اجرايي شده و مي‌تواند امكاني ويژه‌ براي شهر قم براي ايجاد بسترهاي ارائه خدمات بهتر به شهروندان فراهم كند.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم نيز در اين خصوص با اشاره به بررسي احداث ۲۰ پمپ بنزين كوچك در سطح شهر در شوراي شهر، بيان كرد: براساس اين مصوبه قرار بوده كه سرمايه گذار ۱۰ مورد از اين جايگاه‌هاي سوخت‌رسان را به بهره برداري رسانده و در اختيار شهروندان قرار دهد.

ولي‌الله بياتي با بيان اينكه تاكيد شوراي شهر بر توزيع متوازن اين جايگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان در سطح شهر بوده است، خاطرنشان كرد: شهرداري با اخذ اين مصوبه پيگير مراحل قانوني و اجرايي پروژه بوده است و تاكيد ما بر اين بوده كه اين خدمت در سطح شهر توزيع شود.

وي جزئيات اين قرارداد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد: در اين پروژه زمين از شهرداري و احداث از سرمايه گذار بوده است.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم با تاكيد بر اينكه سرمايه گذار ۱۱ سال بهره برداري از جايگاه‌ها را بر عهده خواهد داشت، تصريح كرد: پس از اتمام اين مهلت سرمايه‌گذار جايگاه‌ها را در اختيار شهرداري قرار داده و بهره‌برداري از آن بر عهده شهرداري خواهد بود.

بياتي صرفه جويي در مصرف سوخت، حفاظت محيط زيست و تأمين رفاه شهروندان را از جمله مزاياي اجراي اين پروژه دانست و تصريح كرد: اين پروژه قطعاً رضايتمندي شهروندان را به دنبال داشته و در مرحله اول افتتاح نيز شاهد شرايط خوبي در روند بهره‌برداري بوده‌ايم.

در حال حاضر براساس مهلتي كه شوراي شهر قم داده بود بخشي از اين ايستگاه‌ها به بهره‌برداري رسيده و در همين مرحله اول شاهد استقبال گسترده شهروندان از آن‌ها بوده‌ايم.

جانمايي اين ايستگاه‌ها به گونه‌اي بوده كه كمبود جايگاه‌هاي سوخت در هسته مركزي شهر تا بخش عمده‌اي برطرف شده و خصوصاً در آستانه سال جديد مسافرين نوروزي مي‌توانند از اين امكان در محدوده هسته مركزي شهر و حرم مطهر حضرت معصومه(س) بهره‌مند شوند.

خيابان خاكفرج، ميدان روح‌الله، بلوار غدير، بلوار جمهوري، يادگار امام، ميدان صنعت، ستاد فرماندهي نيروي انتظامي و پرديسان از جمله مكان‌هايي است كه احداث جايگاه‌هاي سوخت‌رسان در آن‌ها در دستور كار قرار گرفته است.

مجموعاً ۲۵ ايستگاه در شهر قم در مرحله اول نصب خواهد شد كه مي‌تواند ظرفيتي ويژه‌ را به شهر قم اضافه كرده و بسياري از كمبودها در بخش سوخت‌رساني را برطرف كند.

همچنين اجراي اين ايستگاه‌ها با توجه به بعد مسافتي كه در گذشته براي دسترسي به جايگاه‌هاي سوخت وجود داشته است نقش اساسي در كاهش سفرهاي درون‌شهري و تسهيل دسترسي شهروندان داشته است.

عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم به برخي موارد مطرح شده در خصوص آلودگي‌هاي زيست محيطي ناشي از ايجاد ايستگاه‌هاي كوچك سوخت‌رسان در شهر اشاره كرد و گفت: بعيد مي‌دانيم براساس مطالعات و طراحي صورت گرفته و تجربه‌اي كه در گذشته وجود داشته است اجراي اين ايستگاه‌ها مشكلي ايجاد كند.

وي مشكلاتي كه در شهر قم در دسترسي به جايگاه‌هاي سوخت وجود دارد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد: در شهر قم به خاطر توزيع نامناسب ايستگاه‌ها سوخت گاهي شهروندان براي سوخت‌گيري بايد مسافت‌هاي زيادي را از محل سكونت خود طي كنند كه اين طرح براي رفاه بيشتر شهروندان و كاهش مسافت‌ها اجرايي شده است.

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم خاطرنشان كرد: اين طرح هم‌اكنون توسط حوزه سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري در حال تكميل است و سرمايه‌گذار در حال زمينه‌سازي براي فعاليت بوده كه اميدواريم رضايت شهروندان را به همراه داشته باشد.

 
https://qomnews.ir/vdcgzu9t.ak93z4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما