چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 48960
منبع : خبرگزاری فارس

آیت‌الله مصباح یزدی: شفاعت بی حساب و کتاب نیست/ ملاک شفاعت عمل انسان است

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه زمینه برای امتحان انسان توسط خداوند همیشه وجود دارد گفت: شفاعت هم روی حساب است و ملاک آن عمل اختیاری انسان است.
آیت‌الله مصباح یزدی: شفاعت بی حساب و کتاب نیست/ ملاک شفاعت عمل انسان است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه سه شنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به ویژگی های قوم بنی اسرائیل اظهار کرد: خداوند به این قوم اموال داد، اما قوم بنی اسرائیل نسبت به فرمان خداوند نافرمانی کردند، هیچ قومی به اندازه بنی اسرائیل پیامبر نداشتند، اما چنین قومی با این ویژگی‌ها شکر نعمت‌های خداوند را نمی‌کرد. 

وی ادامه داد: خداوند خواسته است که ما قدرت اختیار داشته باشیم، هیچ چیزی خداوند را عاجز نمی‌کند و دست خداوند در همه چیز باز است و خداوند هر کاری که می‌کند، براساس حکمت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: قرآن کامل تر از هر کتاب آسمانی است، انسان تحت تاثیر وسوسه‌های نفسانی خودش و وسوسه‌های شیطانی است، شیطان کمک می‌کند که انسان زودتر به گناه آلوده شود، اما در مقابل، فضل خداوند و دعاهای انبیا به انسان کمک می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آزمایش‌های الهی اظهار کرد: زمینه برای امتحان انسان توسط خداوند همیشه وجود دارد، اما ما انسان ها همیشه بهانه‌هایی درست می‌کنیم تا دست به گناه بزنیم، قوم بنی اسرائیل همیشه برای نافرمانی در برابر دستورات خداوند به دنبال بهانه تراشی بودند.

وی ادامه داد: ما انسان‌ها نباید تصور کنیم که قوم برگزیده خداوند هستیم و خدا نسبت به ما سخت گیری نمی‌کند، بندگان خداوند همگی برای او مساوی هستند، ما معتقد به شفاعت هستیم و این مساله یک سنت الهی است که اختصاص تنها به امت اسلامی ندارد و برای امت‌های پیشین هم بوده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: پس از مرگ به دقت اعمال انسان بررسی می‌شود، حساب خداوند دقیق است و هیچ کدام از اعمال انسان از خداوند پنهان نیست، برخی از کارها موجب نورانی‌ شدن روح انسان می‌شود، اما انجام گناه توسط انسان از نورانیت روح او می‌کاهد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آثار ایمان اظهار کرد: ایمان آوردن نورانیت برای انسان به وجود می‌آورد، هر بار که انسان به یاد خدا می‌افتد، بر نورانیت روح او افزوده می‌شود، اگر هر کاری که خداوند دوست دارد، را انسان انجام بدهد، باز هم روح انسان نورانی‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی از بنده‌های خداوند به اندازه ای نزد خداوند اجر و قرب دارند، که اگر انسان این بنده‌ها را دوست بدارد، این دوست داشتن در انسان نورانیت به وجود می‌آورد، آن چیزی که ظلمت را در روح انسان از بین می‌برد، نورهایی است که انسان با اختیار خودش به دست آورده باشد، شفاعت هم روی حساب است و ملاک آن عمل اختیاری انسان است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یک سر سوزن رفتار انسان در دنیا حساب دارد، اگر به بنده مومنی از سر اخلاص خدمت کنیم، این کار آن چنان نورانیتی ایجاد می‌کند که این نور بسیاری از تاریکی‌ها را از بین می‌برد، باید انسان کارهای خودش را با اخلاص انجام بدهد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت ارتباط با خداوند اظهار کرد: هر چقدر که بیشتر با دستگاه الهی ارتباط برقرار کنیم، نورانی‌تر می‌شویم. خداوند کتاب‌های آسمانی را با یک هدف نازل کرد، آن هدف این بود که انسان‌ به جز خداوند وکیلی برای خود نگیرد.

وی در پایان با بیان اینکه باید بدانیم که برخی از ظلم‌ها به انسان‌ها در واقع عقوبت گناهان آن‌ها است خاطرنشان کرد: خداوند با کسی رابطه خویشاوندی ندارد و خدا برای تار و مار کردن قوم بنی اسرائیل یک سری بت پرست را به سوی آن قوم فرستاد.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgzy9t.ak9734prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما