شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : 5263
با برنامه‌ریزی و هماهنگی خوب برنامه‌های خبری انتخابات؛

یک امتیاز مثبت برای اداره کل فرهنگ و ارشاد قم ثبت شد

قم نيوز : قم نیوز: از حق و انصاف نمی‌توان گذشت و نقطه مثبت یک رسانه یک سویه نگاه نکردن به مسایل است. از این رو باید بگوییم برنامه‌ریزی خوب و هماهنگی مناسب برای پوشش خبری انتخابات مجلس نهم، یک امتیاز مثبت برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و معاونت مطبوعاتی این اداره است.
محمد خامه‌یار، معاونت مطبوعاتی ارشاد قم در حال سخنرانی شب قبل از انتخابات مجلس نهم. برنامه‌ریزی انجام شده از سوی اداره کل ارشاد قم باعث شد تا خبرنگاران قمی و غیر قمی با سهولت بیشتری موفق به پوشش خبری انتخابات حساس مجلس نهم گردند.
محمد خامه‌یار، معاونت مطبوعاتی ارشاد قم در حال سخنرانی شب قبل از انتخابات مجلس نهم. برنامه‌ریزی انجام شده از سوی اداره کل ارشاد قم باعث شد تا خبرنگاران قمی و غیر قمی با سهولت بیشتری موفق به پوشش خبری انتخابات حساس مجلس نهم گردند.
به گزارش قم نیوز، تا چند روز قبل خاطره تلخ کارهای خبری در مناسبت‌های ملی و استانی در کام خبرنگاران استان قم زنده بود اما با عملکرد خوب و غیر قابل پیش بینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و به ویژه معاونت مطبوعاتی این اداره کل، بارقه‌ای از امید برای بهبود وضعیت خبری در استان زنده شده است.

اگر در برنامه‌های قبلی اساسا کارتی از سوی ارشاد صادر نمی‌شد یا اگر صادر می‌شد، اعتباری نداشت، در این برنامه کارت‌های صادره از سوی اداره کل ارشاد قم، علاوه بر ظاهر شکیل و مناسب، از اعتبار کافی نیز برخوردار بود. به عنوان مثال هنگامی که خبرنگار قم نیوز برای مراجعه به ستاد انتخابات قصد ورود به مجموعه استانداری را داشت، تنها به گردن داشتن کارت صادره کافی بود و در مقابل از خبرنگار با سابقه دیگری که به علت به همراه نیاوردن بند کارت، آن را در جیب به همراه داشت، مطالبه کارت صورت گرفت.

این یعنی کار خوبی در پشت صحنه برای تهیه آلبوم کارت‌های مجاز و ارایه آن به تمامی نهادهای انتظامی و امنیتی و نظارتی صورت گرفته است که در ساعت ۱ بامداد امروز یعنی روز پس از رای گیری،‌ این کارت‌ها مجوز ورود به استانداری می‌شوند و این نکته قابل تقدیر است.

تخصیص دو دستگاه خودروی جمعی برای هر یک از صندوق‌‌های سیار در جهت پوشش خبری درست و از همه مهم‌تر هماهنگی مناسب برنامه‌های رای گیری با فرمانداری و شورای نگهبان به شکلی که امکان تهیه خبر از تمامی مراجع و علما و بزرگان به ویژه دو رییس قوه‌ که در قم رای دادند، ممکن باشد، بخش دیگری از فعالیت‌های معاونت مطبوعاتی بود.

در عین حال حضور شخص معاون مطبوعاتی ارشاد از ساعات اولیه رای گیری تا پایان آن و تا پاسی از شب، باعث شد تا پشتیبانی کامل از خبرنگاران صورت گیرد و برای اولین بار در ظهر و شب برگزاری انتخابات،‌ غذای خبرنگاران نیز در محل مورد درخواست ایشان تحویل داده شد که این امر موجب تعجب خبرنگاران قدیمی استان نیز گردید.

البته پاره‌ای کاستی‌ها هم وجود داشت که برخی از آن‌ها ریشه‌ای است و به انتخابات ربطی ندارد. به عنوان مثال در هنگام گرفتن کارت خبرنگاری، بسیاری کارت گرفتند اما حاصل فعالیت‌ آنها در رسانه خاصی منعکس نشده است که نیاز به حل معضل همیشگی مشخص کردن خبرنگاران قم در این زمینه وجود دارد.

از سوی دیگر باید تمهیداتی اندیشیده می شد تا خبرنگاران به شکل فعال و ثابت در ستاد انتخابات در استانداری و فرمانداری حضور داشته باشند و اعلام نتایج به صورت لحظه ای مثل بسیاری از دیگر استان ها صورت گیرد. مساله‌ای که حل آن به تنهایی در دستان اداره کل ارشاد قم نمی‌باشد و باید با رای زنی استانداری و فرمانداری حل شود. در واقع عدم حضور خبرنگاران به هیچ وجه پذیرفته نیست و این شائبه به وجود آمده است که مگر چه کار خاصی صورت گرفته که خبرنگاران رسانه‌ها اجازه حضور در ستاد انتخابات را نداشته‌اند. در واقع این حتی یک مساله امنیتی نیز نیست چرا که با نظارت خبرنگاران به هیچ وجه هیچ شائبه‌ای به وجود نمی‌آید و مسوولیت این عدم حضور به عهده معاونت سیاسی امنیتی استانداری است که در مطلبی دیگر به بررسی عملکرد ایشان نیز خواهیم پرداخت.

کوتاه سخن اینکه اگر چه قم نیوز به عنوان منتقد اصلی سیاست‌های معاونت مطبوعاتی ارشاد قم، فعالیت‌های این معاونت را زیر نظر دارد اما به هیچ وجه قصد انتقاد یک طرفه از این اداره کل و شخص آقای محمد خامه‌یار مطرح نیست و عملکرد مثبت ایشان در انتخابات مجلس نهم شایسته قدردانی است. چرا که اگر خبرنگاران قادر به فعالیت باشند و از پشتیبانی نهادهای درگیر نیز برخوردار باشند،‌ به وظیفه خود که همانا آگاهی بخشیدن و ارائه اطلاعات صحیح به مردم است، به خوبی عمل می‌کنند.

قم نیوز منتظر ثبت امتیازات مثبت دیگری برای مجموعه اداره کل ارشاد قم و معاونت مطبوعاتی این اداره است.

انتهای پیام / 101
https://qomnews.ir/vdch.-nmt23nixftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

فكر نمي كنيد اين اقدام برنامه ريزي مدير كل است تا معاون مطبوعاتي ؟چون اين اقا اگر قرارا بود كاري بكند در چند سال اخير مي كرد
محمد
وقتي قم نيوز تبديل به ويژه نامه محمد خامه يار عليه لاريجاني تبديل مي شود بايد هم پاچه خواري كند. حقا كه آبروي هر چه رسانه بود برديد.بهتر نيست همان كارمند ديروزي باشيد تا مديحه سراي روزي خوار.


-----
شما احیانا فهمیده اید چه نوشته اید؟ قم نیوز در جریان انتخابات مجلس نهم از دکتر علی لاریجانی حمایت کرد. رسانه ها نه پاچه خواری می کنند نه تخریب. هم انتقاد هم گفتن محاسن کار وظیفه یک رسانه است. نکند چون از خدمات آقای خامه یار در انتخابات تقدیر کردیم شما ناراحت شده اید؟ فکر نمی کنید بهتر است کینه های شخصی تان را کنار بگذارید؟