شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : 1546
آیت الله صافی گلپایگانی:

حوزه‌های عملیه اصفهان باید بالندگی گذشته را حفظ کنند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید، شهر اصفهان را دارای قداستی خاص دانست و تاکید کرد: حوزه‌های علمیه اصفهان باید همان درخشندگی و بالندگی گذشته را با حفظ سنت‌های آن مورد توجه قرار دهند.
حوزه‌های عملیه اصفهان باید بالندگی گذشته را حفظ کنند
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار امام جمعه و جمعی از مدیران و اقشار مختلف اصفهان با وی، به رشادت‌ها و ایستادگی علما و مردم اصفهان مقابل استبداد اشاره کرد و بیان داشت: شخصیت‌های بزرگی همچون سیدابوالحسن اصفهانی و بزرگان زیادی در این شهر تربیت شده‌اند و نخستین حرکت رسمی علیه استبداد و اسلام ستیزی از این شهر صورت گرفت.

وی اظهار داشت: این شهر قداست خاصی دارد و در خدمت به دین کوتاهی نداشته‌اند؛ امروز باید احساس مسئولیت کرد و حوزه‌های علمیه اصفهان باید همان درخشندگی و بالندگی گذشته را با حفظ سنت‌های آن مورد توجه قرار دهند.

هویت دینی شهر اصفهان باید حفظ شود
استاد برجسته حوزه تأکید کرد: امروز همه مسئولان باید در شهر اصفهان به دنبال حفظ حدود و ثغور دین باشند و این هویت دینی را در شهر اصفهان نگه دارند، این شهر خیلی با عظمت است و نباید عظمت آن را از دست بدهد.

وی ادامه داد: مردم و طلاب حوزه علمیه اصفهان قدر این سوابق را بدانند و طلاب این شهر به عنوان حافظ دین تربیت شوند.

مرجع تقلید شیعیان جهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد حماسه تاریخی تشییع ۳۷۰ شهید در اصفهان، سابقه تاریخی این شهر در دفاع از کیان دین را یادآور شد و بیان داشت: امیدوارم افتخاراتی که برای شهر اصفهان است مورد توجه درگاه حضرت حق و حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد و عنایت ایشان نسبت به مردم اصفهان متواتر باشد.

وی ادامه داد: شهر اصفهان از سوابق بسیار درخشانی برخوردار است که این سوابق ارزشمند، پویایی و حیات یک جامعه را نشان می‌دهد و همچنین نشان‌دهنده مراتب شعور و معرفت این شهر است که به این گونه مسائل مذهبی و دینی اهمیت قائل هستند.

آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: خوشبختانه مردم شهر اصفهان از امتحانات مختلف سربلند بیرون آمده‌اند که تقدیم ۳۷۰ شهید و تشییع پیکر پاک آنان در یک روز، یکی از مصداق‌های عینی شعور و معرفت دینی این مردم است که این گونه به مسائل دینی و اسلامی توجه دارند و امیدواریم این رویکرد برای همیشه در میان مردمان این منطقه وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واقعه نبرد تن به تن حضرت علی (ع) با پهلوان نامی عرب اظهار داشت: امیرالمومنین در دوران زندگی با برکت و معنوی خود، عبادات فراوانی داشتند؛ ولی دلیل اهمیت و ارزش بسیار نبردهای وی این بود که زمانی که اسلام به فداکاری‌های حضرت نیاز داشت، ایشان اظهار وجود می‌کردند لذا پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند که ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین.

مرجع تقلید شیعیان جهان با استشهاد به روایتی از پیامبر گرامی اسلام که در این جنگ تمام اسلام را در مقابل تمام کفر دانسته بودند، بیان داشت: این مطلب نشان می‌دهد که میدان عمل از میدان سخن مهم‌تر است و این نوع رفتار را مردم اصفهان در دوران هشت سال دفاع مقدس به اثبات رساندند.

وی در ادامه یادآور شد: البته از شهر مذهبی اصفهان این فداکاری‌ها بعید نبود؛ زیرا سوابق این شهر نشان می‌دهد که با وجود بزرگان و علمایی همچون علامه مجلسی و مرحوم آقا نجفی اصفهانی و بزرگان دیگر که در این شهر می‌زیستند چنین افرادی تربیت شده باشند که امروز در میدان نبرد جانانه حضور یابند و از احکام الهی و دین اسلام دفاع کنند.

مسموع الکلام بودن سخنان علمای اصفهان از ویژگی‌های این شهر است
آیت الله صافی با بیان اینکه اصفهان شهر ولایت، شهر ایثار و فداکاری و شهر امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: شهر اصفهان از صد سال پیش تاکنون موقعیت خاصی داشته است و علمایی که در این شهر وجود داشته‌اند در میان سایر شهرها درخشندگی خاصی داشتند که توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مسموع الکلام بودن سخنان علمای این شهر از ویژگی‌های اصفهان است.

وی با اشاره به فتنه‌ها و شبهات ایجاد شده بر علیه مکتب اهل بیت (ع)، مسئولیت حفظ این ارزش‌ها را مهم دانسته و بیان داشت: گرچه شهر اصفهان سوابق درخشانی دارد؛ اما باید مراقب بود این فرهنگ حفظ شود؛ زیرا فرقه‌های باطله در این شهر عرض اندام می‌کنند و باید همه کسانی که به امور اشراف دارند مراقب این خطرات باشند و به مقابله با آن‌ها بپردازند و بدانند که در برابر این همه سوابق درخشان اصفهان، آن‌ها مسئولیت سنگینی بردوش دارند.

هویت ولایی و شیعی ما باید حفظ شود
مرجع تقلید جهان تشیع تصریح کرد: هویت ما هویتی ولایی و شیعی است و این هویت برای ما مقدس است؛ ‌همه چیز ما همین است باید آن را حفظ کنیم.

وی با اشاره به وجود آثار تاریخی فراوان در اصفهان بیان داشت: وجود آثار تاریخی اسلام در اصفهان همچون مساجد و مدارس علمیه،‌ همه منعکس کننده‌ ولایی بودن مردم است که باید از این هویت مراقبت کرد تا مردم از نورانیت آن بهره بگیرند.

بر پایه این گزارش، در ابتدای این دیدار آیت‌الله طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان گزارشی از برگزاری همایش روز حماسه ایثار مردم اصفهان ارائه کرد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdch.knzt23nm-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما