يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 48808
منبع : خبرگزاری فارس

آیت‌الله سبحانی: بهترین عمل در ماه رمضان دوری از گناه است

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی های اعمال در ماه مبارک رمضان گفت: پیامبر(ص) فرموده است «بهترین عمل در ماه رمضان دوری کردن از گناه است.»
آیت‌الله سبحانی: بهترین عمل در ماه رمضان دوری از گناه است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد با اشاره به آیه « یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون» اظهار کرد: سؤالات متعددی پیرامون روزه‌داری مطرح است که یکی از آن‌ها این است که چرا در قرآن کلمه «کتب» که معنای نوشتن می‌دهد را درباره روزه به کار برده است.

وی با بیان اینکه معنای این آیه این است که روزه‌داری همانگونه که بر ملت‌های پیشین نوشته شده است بر شما نیز نوشته شده است افزود: ریشه کتب در عربی برای نوشته‌های سنگی به کار می‌رفته، در گذشته «کتب» برای نقاشی‌هایی که روی سنگ کشیده می‌شده بکار می‌رفته است و به مرور زمان به کار بردن این فعل گسترده‌تر شده است و به نگارش‌های امروز نیز کتابت گفته می‎‌شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: ممکن است علت بکار بردن این فعل برای روزه به این دلیل بوده است که بیانگر این مفهوم باشد که وجوب روزه‌ چنان محکم است که همانند نوشته بر سنگ است و همانگونه که سنگ نوشته استحکام دارد و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود و همانگونه که با وجود گذشت قرن‌ها، سنگ نوشته‌ها حاضر و آماده‌اند، وجوب روزه هم از نظر استحکام همانند سنگ‌نوشته‌ها است.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: روزه گرفتن خیلی اهمیت دارد و یکی از ارکان ایمان به شمار می‌رود و اگر شرایط آماده باشد انسان باید روزه بگیرد.

وی با بیان اینکه سؤال دیگری که پیرامون این آیه مطرح کرده‌اند این است که «چرا از نوشته شدن روزه بر امت‌های پیشین خبر می‌دهد»، گفت: نکته این است که روزه گرفتن به ویژه در روزهای تابستان و طولانی عمل شاقی است و انسان به نوعی حرج می‌افتد، خداوند برای اینکه این مسئله را آسان کند می‌گوید همانگونه که بر امت‌های دیگر و پیشین نوشته شده است بر شما هم نوشته‌ایم تا مقداری از رنج این عمل بکاهد.

این مرجع تقلید ادامه داد: گفته ‌می‌شود وقتی مسئله گسترش پیدا کند گوارا می‌شود، به همین دلیل شاید خداوند از نوشته شدن روزه بر امت‌های پیشین خبر داده است تا کار بر ما راحت‌تر شود.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: خداوند در آیه بعد عبارت «ایام معدودات» را متذکر می‌شود، یعنی روزه‌داری چند روزی بیش نیست، بیان این نکته هم در راستای آسان شدن کار بر روزه‌داران است.

وی ادامه داد: اطلاعات دقیقی درباره نوع روزه‌داری امت‌های پیشین در دسترس نیست، آمده است که حضرت موسی(ع) 40 روز در میقات روزه گرفت و حضرت مسیح (ع)، زکریا و مریم نیز روزه گرفته‌اند.

این مرجع تقلید بیان کرد: روزه امت‌های گذشته متفاوت است، غالبا قبل از عید فطر روزه می‌گرفته‎‌اند البته به انواع مختلف و بعضی در طول شبانه‌روز یکبار غذا می‌خوردند و بعضی نیمه روز تا نیمه شب روزه می‌گرفتند، آنچه در کتاب‌هایشان آمده متفاوت است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه روزه گرفتن هم جنبه دنیوی و هم جنبه اخروی اخروی دارد، اضافه کرد: جنبه دنیوی‌ بهداشتی است، دستگاه گوارش 11 ماه کار می‌کند و مسلما غذای زائد در اطراف روده‌ها و معده‌ وجود دارد، با امساک کردن این غذا‌های زائد ذوب می‌شود و از بیرون می‎رود.

وی ادامه داد: روزه فایده اجتماعی نیز دارد، فرد روزه‌دار با چشیدن گرسنگی به حال و روز کسانی که به خاطر فقر در گرسنگی به سر می‌برند پی می‌برد، این هم از فواید روزه‌داری است که انسان از حال بقیه آگاه و برای کمک رسانی به آن‌ها ترغیب می‌شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: رسول خداوند در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه‌ای خوانده است که در آن خطبه نکات فراوان و کاربردی وجود دارد و بهتر است نسبت به نکات آن آگاه شد.

آیت‌الله سبحانی افزود: امیرمؤمنان(ع) از پیامبر(ص) پرسید «بهترین عمل در ماه رمضان چیست؟»، پیامبر(ص) پاسخ دادند «دوری کردن از گناه.»

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: انسان باید تلاش کند در این ماه از گناه دوری کند و هم روزه جسمانی و هم روزه معنوی داشته باشد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdch66nk.23n6vdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما