يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : 29278
رئیس پلیس آگاهی استان قم:

مدیریت جرم راهبرد جدید پلیس آگاهی است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی استان قم گفت: در گذشته نگاه مجرم‌محور در نیروی انتظامی وجود داشت ولی این رویکرد تاثیر بسزایی در کاهش جرم ندارد و به همین دلیل مدیریت جرم راهبرد جدید پلیس است.
مدیریت جرم راهبرد جدید پلیس آگاهی است
به گزارش قم نیوز، مهدی قدمی شنبه شب در هم‌اندیشی توجیهی طرح نوروزی آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار داشت: در گذشته نگاه مجرم محور یا معلول محور در مجموعه پلیس و دستگاه قضایی کشور حاکم بود ولی چند سالی است که این رویه تغییر کرده و نگاه پلیس آگاهی، مدیریت جرم است.

وی افزود: توجه به محیط اجتماعی و فرهنگی که سبب تربیت مجرمان شده یکی از مهمترین مسائل در مدیریت جرم به شمار می‌رود.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه در حیطه کاری خود به کار فرهنگی اعتقاد ویژه‌ای داریم گفت: در حقیقت باید به عناصر مهم به وجود آمدن جرم توجه کنیم.

وی ادامه داد: رفتار مالباخته یا فرد قربانی تاثیر زیادی بر وقوع جرم دارد البته در این بین باید به انگیزه مجرمانه هم به عنوان دومین عامل توجه داشت.

قدمی با اشاره به اینکه در حال حاضر راحت‌ترین کار برای تامین منابع مالی از سوی مجرمان سرقت است خاطرنشان کرد: این را هم بدانیم که قم شهر امنی از نظر پارامترهای امنیتی محسوب می‌شود و جزو پنج استان امن کشور است؛ سرقت‌های خرد به دلیل زائرپذیر بودن و شاهراه ارتباطی بودن قم زیاد است ولی سرقت‌های مسلحانه و قتل در قم بسیار کم دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه رفتار قربانی یا مالباخته ۷۵ درصد یا در برخی موارد ۹۰ درصد در بروز جرم موثر است گفت: وقتی جرمی اتفاق می‌افتد دو گروه آسیب می‌بینند که نخستین افراد قربانی یا حتی خود مجرم است و دیگری هم افرادی هستند که آن جرم را دیده‌اند و تاثیر روانیش را می‌پذیرند.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی استان قم تصریح کرد: همه ما قبل از آنکه مسئولیت اجتماعی داشته باشیم مسئولیت دیگری یعنی سرپرستی خانواده را بر عهده داریم؛ در گذشته این نوع از مدیریت بسیار جدی گرفته می‌شد ولی امروز این وضعیت دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات والدین بر پرهیز از خطراتی همچون برق گرفتگی گفت: همین امر سبب شده کمتر خبری مبنی بر مرگ کودکان بر اثر تماس با برق شنیده شود ولی چرا این تاکیدات در مورد مواد مخدر و حجاب دیده نمی‌شود؟

قدمی افزود: در سه سال گذشته راهبرد پلیس آگاهی تغییر کرده و نگاه مجرم محور کاهش یافته است؛ حقیقت آن است که زندان‌ها می‌توانند مکانی برای آموزش خلاف‌های بیشتر به مجرمان باشند بنابراین نباید تنها بر این مجازات تاکید داشت.

وی مدیریت جرم را یکی از راهبردهای جدید پلیس آگاهی نیروی انتظامی دانست و تصریح کرد: بیشتر مجرمان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی بانوان هستند؛ آنقدر که این اداره نیازمند کار فرهنگی است به امور اجرایی نیاز ندارد.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه مجموعه پلیس و دستگاه قضا در گذشته معلول گرا بودند گفت: اکنون نگاه مدیریت جرم مطرح شده و شروع آن هم با آموزش‌های مفید به جامعه به منظور کاهش تاثیر عامل قربانی در بروز جرم خواهد بود به عبارت دیگر نباید اجازه دهیم جرمی اتفاق بیفتد تا سپس به دنبال دستگیری مجرم باشیم.

وی با اشاره به تاکیدات اسلام در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و لقمه حلال عنوان کرد: شهر قم به دلیل زائرپذیری در معرض آسیب‌های ناشی از سارقان خرد است که به ویژه‌ اتباع خارجی بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند؛ در بقاع متبرکه دو تهدید یعنی سرقت اموال زائران و همچنین سرقت آن بقعه وجود دارد.

قدمی با تاکید بر فرهنگ سازی برای کاهش وقوع جرم افزود: لازم است اطلاع رسانی‌ها را بیشتر کنیم زیرا در هر جامعه‌ای افراد بی‌تقوا حضور دارند و عامل جرم می‌شوند.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی استان قم به قانون جذب پلیس افتخاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ نفر در مجموعه نیروی انتظامی قم در این طرح شرکت کرده‌اند و ۴۰ نفر از آنها جذب شده‌اند که در حوزه پیشگیری از جرایم به ویژه سرقت آموزش‌های لازم را می‌بینند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdch6ini.23nwqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما