پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : 13798
نسخه چاپيارسال به دوستان مشروح/ ولایتی در جمع طلاب و فضلای قمی:

به نفع هاشمی کنار نمی‌روم/ برای حل مشکلات اقتصادی برنامه دارم

قم نيوز : قم نیوز: علی اکبر ولایتی در جمع طلاب قمی و در پاسخ به سئوالی مبنی بر کنار رفتن از صحنه انتخابات در صورت ورود هاشمی گفت: این کار را نمی‌کنم.
به نفع هاشمی کنار نمی‌روم/ برای حل مشکلات اقتصادی برنامه دارم
به گزارش قم نیوز، علی اکبر ولایتی در جمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه در حسینیه آیت‌الله مرعشی با اشاره به برگزاری اجلاس بیداری اسلامی در تهران اظهار کرد: ایده اصلی چنین اجلاسی را از سخنان رهبر معظم انقلاب گرفتیم و به این ترتیب مجمع جهانی بیداری اسلامی چند هفته پس از آغاز حرکت مردم مصر به منظور جلوگیری از مصادره انقلاب‌های اسلامی شکل گرفت.

وی افزود: غرب با نقشه‌های مختلفی وارد عرصه بیداری اسلامی شد تا این جریان عظیم را منحرف کند و به همین دلیل نام بهار عربی را بر روی آن گذاشت و پس از آن هم ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کردند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه غرب در سال ۸۸ این طور القا کرده بود که یا میرحسین برنده انتخابات است یا تقلب خواهد شد گفت: آنها همین توطئه را امروز در کشورهای عربی و حتی ونزوئلا هم اجرا کردند تا به اهداف خود دست یابند.

وی ادامه داد: قرضاوی هر آنچه را امیر قطر بگوید اجرا می‌کند و افرادی مثل او حتی حکم تکفیر برخی علمای شیعه را هم صادر می‌کنند؛ مجمع جهانی بیداری اسلامی در ایران برای مقابله با همین کارهای اختلاف‌برانگیز تاسیس شده است.

ولایتی با بیان اینکه اگر بیداری رخ داده در منطقه بهار عربی بود شعارهای مردم هم باید دارای محتوای پان عربیسم می‌بود گفت: عرب بودن در این اندیشه اصل بوده و اسلام هم به عنوان شاخه‌ای از آن مطرح است و در واقع احیای جاهلیت محسوب می‌شود.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: شعارهای موجود در بیداری اسلامی همان شعارهای انقلاب مردم ایران بود؛ خبری از شعارهای لیبرالیستی و پان عربی در میان مردم کشورهای اسلامی دیده نشد و انتخابات هم نشانه دیگری از اسلامی بودن این بیداری است به طوری که در کشوری مانند مصر ۷۵ درصد کرسی‌های مجلس در اختیار اخوان‌المسلمین قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایران وظیفه دارد از مسیر مستقیم بیداری اسلامی حراست کند عنوان داشت: مجمع جهانی بیداری اسلامی یک سازمان بین‌المللی مردم‌نهاد و غیر‌وابسته به دولت است به همین دلیل هر کس عقیده خود را بیان می‌کند.

ولایتی جمهوری اسلامی را نماد مردم‌سالاری دینی دانست و تصریح کرد: دنیای استکبار، منافقان و حکام مزدور کشورهای اسلامی همواره از سلاح تفرقه میان شیعه و سنی بهره می‌برند زیرا می‌دانند اختلاف میان مسلمانان، ادامه حکومت آنها را در پی دارد به همین دلیل با توجه به ندای وحدت رهبر معظم انقلاب، این اجلاس با هدف باطل کردن ادعای وجود اختلاف میان شیعه و سنی آغاز به کار کرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به سخنرانی علمای اهل سنت در اجلاس علمای اسلام در تهران گفت: این فضای باز در هیچ نقطه‌ای از جهان دیده نمی‌شود؛ جمهوری اسلامی به خود اعتماد دارد و به همین دلیل این فضا را در اختیار مخالفان مذهبی خود هم قرار می‌دهد.

وی سخنان رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه اجلاس علمای اسلام را بسیار حساب شده دانست و افزود: ایشان فرمودند حکومت سوریه شیعه نبوده و مخالفانش هم لائیک هستند بنابراین بحث دعوای شیعه و سنی در این کشور وجود ندارد؛ در اجلاس تهران هم مخالفان و موافقان دولت سوریه به سخنرانی پرداختند و نظرات خود را در قالب بیانیه جامعی منتشر کردند.

ولایتی با بیان اینکه برگزاری این اجلاس پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی بود خاطرنشان کرد: برخی از اندیشمندان مسلمان در این اجلاس مسئله فلسطین را مورد توجه قرار دادند و از پیروان دین اسلام خواستند این موضوع را فراموش نکنند.

بخش بعدی این مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.

ولایتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نظرش در مورد امکان برداشته شدن تحریم‌ها و داشتن حقوق هسته‌ای در کنار هم اظهار داشت: ایران اسلامی از میان ۲۰۰ کشور جهان رتبه ۱۹ را در دانش هسته‌ای دارد و فناوری هوافضا هم مانند آن است اما این بدان معنا نیست که این امتیازات را داشته باشیم اما هر روز تحریم‌ها شدیدتر شوند؛ هنر این است که راهکارهایی برای برداشته شدن تحریم‌ها در کنار داشتن انرژی هسته ارائه کنیم؛ به پشتوانه تجربه ۳۰ ساله سیاسی‌ام می‌گویم که راهکارهایی برای این منظور دارم و دولت آینده می‌تواند این هدف را محقق کند.

سئوال بعدی در مورد تلاش دولت و تبلیغ کاندیدایی خاص بود که ولایتی در جواب گفت: اگر قرار باشد پیش از رسیدن به زمان قانونی تبلیغات، کاری صورت گیرد خلاف قانون است و اگر از بیت‌المال هم استفاده‌ای شود این امر جایز نخواهد بود و مصادیق آن را شورای نگهبان تعیین می‌کند اما من تاکنون سخنرانی انتخاباتی نداشته‌ام و تنها به سئوالات پاسخ داده‌ام.

ولایتی در پاسخ به سئوال دیگری در ارتباط با نحوه اداره کشور در دولت او بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی داشته باشیم؛ این امر بدان معنا نیست که افراد ناباب وارد حکومت شوند بلکه دولت نباید در اختلاف سلیقه‌ها بماند و این چنین باشد که افراد هم‌سلیقه غیرکارآمد را بر سر کار بگمارد و غیر آنها را کنار بگذارد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از روحانیون مبنی بر عضویتش در ائتلاف سه‌گانه اظهار کرد: در حال حاضر تعداد کاندیداها زیاد هستند بنابراین با هدف جلوگیری از تک‌روی ائتلاف‌هایی تشکیل شده و ما سه نفر هم از ابتدا این تعداد نبودیم بلکه مذاکراتی صورت گرفته و ما انتخاب شدیم و باز هم جلساتی خواهیم داشت تا در نهایت یک نفر انتخاب شود.

سئوال دیگری که از ولایتی شد در مورد کناره‌گیری‌اش در صورت ورود هاشمی به انتخابات بود که وی در جواب گفت: این کار را نمی‌کنم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در جواب سئوال دیگری خاطرنشان کرد: مردم باید این فرصت را داشته باشند که مناظره‌ها را ببینند و نظرات را بشنوند و قدرت تشخیص پیدا کنند.

وی در خصوص برنامه‌های خود برای رفع مشکلات کنونی اقتصاد کشور عنوان داشت: مشکلات اقتصادی با توجه به شدت و میزان آسیب‌رسانی باید اولویت‌بندی شوند؛ معیشت، بیکاری، تورم و گرانی از جمله مسائل دارای اولویت هستند زیرا مردم نیازمند ثبات در قیمت‌ها و نرخ متناسب با درآمدشان هستند و دولت می‌تواند این امر را کنترل کند زیرا شرایط کنونی از زمان جنگ بدتر نیست.

ولایتی ادامه داد: در زمان جنگ تنها با چند میلیارد دلار کشور اداره می‌شد زیرا اولویت‌بندی خوبی وجود داشت؛ امروز بخشی از یارانه‌ها باید صرف کمک به تولید بشود تا کارخانه‌ها تعطیل نشوند و اگر این کار صورت می‌گرفت معیشت افراد تامین می‌شد و تورم کاهش می‌یافت.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه باید تلفیقی از اقتصاد داخلی و روابط خارجی برای حل مشکلات معیشتی صورت گیرد گفت: برای برخی معضلاتی که قابل حل هستند و حل نشده‌اند راهکارهایی دارم؛ این کار سخت‌تر از مذاکرات میان ایران و عراق نیست و ملت ایران بارها توانمندی خود را ثابت کرده است و روابط بین‌الملل ایران اینگونه نبوده است که نتوانیم نفت خود را بفروشیم؛ اگر مطابق برنامه‌های توسعه اقتصادی و سند چشم انداز رفتار شود به پیشرفت خواهیم رسید ضمن اینکه دولت موظف است هر ساله ۱۰ درصد از وابستگی درآمد کشور به نفت را کاهش دهد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم باید در اولویت قرار گیرد.

وی عنوان داشت: امروز کشورهای همسایه به گاز ایران نیاز حیاتی دارند و می‌توان درآمدهایی فراتر از نفت از آن به دست آورد؛ ظرفیت ترانزیتی ایران هم فرصت اقتصادی دیگری است که می‌توان از آن برای درآمدزایی استفاده کرد.

ولایتی با اشاره به همسایگی ۱۵ کشور با ایران گفت: نمی‌توان چنین کشوری را محاصره اقتصادی کرد و وقتی این همه ظرفیت در کشور وجود دارد اما مشکلات کنونی را می‌بینیم به حال اقتصاد کشور باید تاسف خورد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل انتخاب یک نفر از میان ائتلاف سه نفره بیان داشت: نظر ما این است که همه اصولگرایان در نهایت به یک نامزد برسند؛ مذاکراتی هم با علما و بزرگان صورت می‌گیرد تا بتوانیم به کاندیدای اصلح برسیم.

سئوال دیگری که از ولایتی شد در مورد ساکتین فتنه بود و او در جواب گفت: هر کس خلاف نظری که رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ و طی خطبه‌های نماز جمعه بیان فرمودند رفتار کند در فتنه شریک بوده یا اگر موضع نگرفته ساکت است و این امتحان بزرگی بود که برخی در آن مردود شدند؛ باید مراقب باشیم که برخی عیوب خود را زیر این پوشش پنهان نکنند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری عنوان داشت: من و حداد عادل صریح‌ترین موضع را در مقابل فتنه اتخاذ کردیم؛ نکته اساسی این است که در مقابل جریان انحرافی هم باید موضع‌گیری صحیح داشت و کسانی که در مقابل انحراف هر نوع سکوتی دارند مانند افرادی هستند که در فتنه جزو ساکتین بودند.

گفتنی است در این مراسم از کتاب «قم در مراجع و منابع فارسی» هم رونمایی شد.

این کتاب به قلم حجت‌الاسلام محمدرضا انصاری قمی و در ۴۶۲ صفحه به زیور طبع آراسته شده و شامل مطالبی در ارتباط با قم و فرهنگ این شهر از قرن چهار تا ۱۴ هجری است.

کتاب مذکور به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی (واحد استان قم) و بنیاد قم پژوهی منتشر شده و به مباحثی چون تاریخ قم، سرگذشت‌نامه‌ها، امامزادگان، آرامگاه‌ها و حضرت فاطمه معصومه(س) در آن پرداخته شده است.

انتهای پیام/۱۲۰/
https://qomnews.ir/vdch6qnz.23nxwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما