جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : 28378
مدیرکل کمیته امداد استان قم

کمک 65 میلیارد ریالی مردم قم به کمیته امداد در 9 ماه گذشته

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم گفت: در 9 ماه گذشته 65 میلیارد ریال کمک از سوی مردم جمع‌آوری شده است که نسبت به سال گذشته 21 درصد این مبلغ رشد داشته است.
کمک 65 میلیارد ریالی مردم قم به کمیته امداد در 9 ماه گذشته
به گزارش قم نیوز ، در همه جوامع بشری زمانی که سخن از حمایت اجتماعی می‌شود بی‌شک ذهن مردم به سمت کمک به اقشار کم درآمد جامعه سوق پیدا می‌کند، در این میان دولتمردان نیز که جزئی از جامعه محسوب می‌شوند سعی می‌کنند با کمک و اختصاص بودجه‌های لازمه به این قشر از جامعه کمک کنند.
 
در کشور جمهوری اسلامی ایران نیز بی‌شک این روال حکم‌فرما است و افراد با توانایی مالی بالا با کمک دولتمردان در تلاش هستند که به خانواده‌ها و اقشار کم‌ درآمد جامعه کمک کنند.
 
نهادها و موسسه‌های خیریه برای کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه در همه کشورها به صورت فعال فعالیت می‌کنند، در ایران نیز بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی و سایر نهادهای مردمی به همین منظور تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند تا به خانواده‌هایی که وضعیت مالی مناسبی ندارند کمک کنند.
 
در استان قم نیز کمیته امداد امام خمینی یکی از نهادها و دستگاه‌های اجرایی فعال است که در امر خدمت‌رسانی و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه نقش فعال دارد به طوری که در سال گذشته رتبه نخست کمک‌های مردمی و خدمت‌رسانی را در کشور توانسته‌ است کسب کند به همین منظور با عبدالله جلالی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم در خصوص خدمات و حمایت‌هایی که از مددجویان این اداره دارند به گفت‌و گو پرداختیم.
 
بسیاری از مردم گمان می‌کنند که دولت باید حمایت ویژه‌ای از خانواده‌هایی که مددجوی کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، داشته‌ باشند تا دیگر شاهد حضور متکدیان در جامعه نباشند نظر شما در این خصوص چیست؟
 
توجه دولت به اقشار آسیب‌دیده و نیازمند به معنای این نیست که دولت تمام نیازهای این گروه از جامعه را فراهم کند و از سوی دیگر دولت قادر به پاسخگویی تمام نیازهای اقشار نیازمند جامعه نیست و هر دولتی در حد توان خود بخشی از نیازهای خانواده‌های نیازمند را فراهم می‌کند.
 
اگر دولت به تمام نیازهای خانواده‌های نیازمند پاسخ مثبت بدهد به طور قطع دیگر این خانواده‌ها هیچ تلاشی برای داشتن آینده بهتر انجام نخواهند داد و اگر دولتی بگوید می‌تواند به همه نیازهای اقشار نیازمند پاسخ مثبت دهد باید به عملکرد او انتقاد کرد.
 
کمک و حمایت از اقشار نیازمند جامعه نباید تنها در حوزه حمایت‌های مادی و مالی باشد بلکه حمایت‌های معنوی، فکری و مشاوره‌ای بر حمایت‌های مادی اولویت دارند.
 
در سخنان خود به حمایت‌های معنوی اشاره کردید بی‌شک یکی از این حمایت‌ها اعطای وام‌های خودکفایی و خود اشتغالی است در این راستا در 9 ماه گذشته چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
 
در 9 ماه امسال 840 طرح با مبلغ بیش از 90 میلیارد ریال در طرح مشاغل خانگی‌ و خود اشتغالی ایجاد شده است که در این راستا وام‌های قرض‌الحسنه‌ای از مبلغ پنج تا 30 میلیون تومان اعطا شده است.
 
تاکنون بیش از 17 هزار طرح خودکفایی در استان قم اجرا شده است که این امر سبب شده تا سطح زندگی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ارتقاء یافته و بخشی از این خانواده‌ها از چرخه حمایت مادی خارج شوند.
 
در پایان سال 87 بیش از پنج درصد از جمعیت استان مورد حمایت این اداره بودند و در حال حاضر تنها 3.1 درصد از جمعیت استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند.
 
یکی از اقدامات مهم در راستای اثربخشی طرح‌ها این است که سرمایه‌ لازم در مسیر همان طرح استفاده شود و در این راستا این اداره‌ کل با فعالیت 12 کارشناس ناظر بر عملکرد و نحوه فعالیت‌ طرح‌ها نظارت می‌کنند و به طور معمول هر طرح باید از یک تا سه ماه مورد نظارت قرار گیرند البته در این میان برخی از طرح‌ها باید هر سه ماه یک بار مورد بازدید و نظارت مجدد قرار گیرند.
 
در حین اجرای طرح و یا پس از تصویب طرح اگر امکان توسعه طرح وجود داشته باشد می‌توان با اعطای وام مجدد شرایطی را مهیا کرد که مددجو بتواند طرح و شغل خود را گسترش دهد و از این طریق اشتغالزایی نیز صورت می‌گیرد.
 
اگر مددجویی خودکفا شود کمک‌های ماهیانه از او سلب می‌شود اما می‌تواند از سایر حمایت‌ها و خدمات این اداره کل بهره‌مند شود البته در برخی از موارد برخی از خانواده‌ها خود را از چرخه حمایتی کمیته امداد امام خمینی به طور کامل پس از خودکفایی خارج می‌کنند.
 
در حال حاضر چه تعداد خانواده مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی استان قم هستند؟
 
در حال حاضر 19 هزار و 700 خانوار مورد حمایت این مرکز هستند که این افراد به سه روش اعلام درخواست برای تحت پوشش قرار گرفتن، معرفی افراد معتمد برای تحت پوشش قرار گرفتن و شناسایی کارشناسان این نهاد مورد حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی قرار می‌گیرند.
 
به دلیل مهاجر پذیر بودن استان قم سطح زندگی خانواده‌ها به یکدیگر بسیار نزدیک است که در این میان خانواده‌هایی که وضعیت مالی مناسبی ندارند به استان قم سفر کرده‌اند و همین امر سبب ایجاد سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌نشینی در استان قم شده است که کمیته امداد امام خمینی سعی کرده در طول این سال‌ها این افراد را مورد حمایت خود قرار دهد.
 
بیشترین افراد مورد حمایت این مرکز در مناطق نیروگاه، امامزاده ابراهیم و شادقلی خان ساکن هستند.
 
یکی از نیازهای اساسی هر خانواده‌ای مسکن است در این راستا چه فعالیت‌های را تاکنون انجام داده‌اید؟
 
یکی از اقدامات موثر در حوزه حمایت اجتماعی تامین، تعمیر و بازسازی مسکن خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است که استان قم فعالیت جدی خود را در این راستا از پنج سال قبل آغاز کرده است.
 
با توجه به اینکه بیشتر مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم زنان سرپرست خانوار هستند، می‌توانیم بگوییم که اگر مسکنی را برای آنان تامین کنیم بیش از 70 درصد مشکلات آنان حل خواهد شد و آنان بهتر می‌توانند در زمینه اشتغال در اجتماع فعالیت کنند.
 
در دو سال گذشته بیش از 800 خانوار مددجوی کمیته امداد امام خمینی استان قم صاحب مسکن شده‌اند و می‌توانیم به جرات بگوییم که خانواده‌های که سه نفر و بیشتر هستند را به روز می‌توانیم به نیاز مسکن‌ آنها پاسخ مثبت دهیم که این امر تنها با کمک‌های مردمی محقق شده است.
 
یکی از ویژگی‌های تامین مسکن مددجویان این است که هیچ‌گونه تسهیلات بانکی دریافت نمی‌شود و هزینه‌های مسکن مددجویان از سوی کمک‌های مردمی و خیرین تامین می‌شود و بخشی نیز با مشارکت مددجو تامین می‌شود.
 
کمیته امداد امام خمینی استان قم با توجه به ثبت‌نام برخی از مددجویان در طرح مسکن مهر از تمام تعاونی‌ها استعلامی را در خصوص پیشرفت پروژه، متراژ، میزان پرداختی مددجو و میزان باقی مانده هزینه گرفته‌اند و به تمام این تعاونی‌ها تا مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت شده است و از 384 نفر مددجویی که در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌ بودند تنها 43 نفر هنوز مسکن‌های خود را تحویل نگرفته‌اند که دلیل این امر عدم عمل تعاونی‌های مسکن به تعهداتشان است.
 
 بسیاری از مددجویانی که در مناطق پردیسان صاحب خانه شده‌اند از شرایط ناراضی هستند که یکی از مهمترین علل نارضایتی آنان به عدم گازکشی منازلشان مربوط می‌شود، در این خصوص با شرکت گاز جلسه‌ای داشته‌اید؟
 
شرکت گاز و برق متاسفانه همکاری ضعیفی با کمیته امداد امام خمینی استان قم دارند که در حوزه مسکن بیش از آنکه دغدغه ساخت مسکن را داشته باشیم دغدغه تامین برق و گاز را در این منازل داریم البته لازم به ذکر است که تاکنون در حوزه ساخت مسکن برای مددجویان شرکت آب و فاضلاب شهری همکاری لازم را با این نهاد داشته است و باید از همکاری آنان تقدیر کرد. جلسات مختلفی را با مسئولان مختلف استانی و ملی برگزار کرده‌ایم تا مشکلات تامین برق و گاز مساکن مددجویان حل شود که امیدواریم به زودی این مشکلات رفع شود.
 
البته کمک و حمایت از محرومان باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد و مسئولان باید افتخار کنند که در حوزه دفاع و خدمت از محرومان در جامعه فعالیت می‌کنند.
 
 در حوزه آموزش، چه حمایت‌هایی شامل خانواده‌ها و فرزندان مددجوی کمیته امداد امام خمینی استان قم می‌شود؟
 
یکی از سرفصل‌های کمک‌های اجتماعی حمایت‌های تحصیلی و خدمات فرهنگی است که در این راستا سرپرستان خانوار، دانش‌آموزان و دانشجویان زیرپوشش حمایت‌های این اداره قرار می‌گیرند که در این راستا 4200 دانش‌آموز، 1050 دانشجو از خدمات کمیته امداد امام خمینی بهره‌مند می‌شوند.
 
84 نخبه از فرزندان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شناسایی شده‌اند که به صورت ویژه حمایت می‌شوند و همچنین 40 نخبه پسر نیز مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی در استان قم هستند که زیر نظر یک گروه متخصص در حال تربیت هستند تا بتوانند مدارج عالی را طی کنند.
 
با توجه به اهمیت حمایت‌های فرهنگی، نخستین مجتمع فرهنگی در استان تاسیس شده و دومین مجتمع فرهنگی نیز در حال تاسیس است، که در این مجتمع آموزش‌های مختلفی از قبیل رایانه، هواپیماسازی، تعمیر موبایل، خیاطی، صنایع‌دستی و رباتیک به فرزندان سرپرست خانوار به صورت رایگان ارائه می‌شود و از سوی دیگر در این مجتمع مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج به فرزندان مددجویان کمیته امداد ارائه می‌شود.
 
از آنجایی که یکی از معضلات استان طلاق زوج‌های جوان است، پیش از آنکه زوج‌ها اقدامی برای طلاق بگیرند حتی اگر مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی نباشند از سوی دادگستری به این مرکز مراجعه می‌کنند.
 
بسیاری از مددجویان کمیته امداد امام خمینی استان قم افرادی مسن و سالمند هستند، در حوزه بهداشت و درمان برای خانواده‌های زیرپوشش حمایت خود چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
 
خانواده‌های شهری زیر پوشش بیمه کمیته امداد امام خمینی هستند و خانواده‌های روستایی نیز تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند و از آنجایی که بیش از نیمی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی استان قم زنان سرپرست خانوار هستند بیش از چهار هزار و 200 نفر از این خانواده‌ها زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند تا در آینده بتوانند از امکانات و خدمات این بیمه بهره‌مند شوند.
 
بیش از 98 درصد هزینه‌های بستری و جراحی و 90 درصد هزینه‌های درمان سرپایی مددجویان را این نهاد پرداخت می‌کند که با توجه به این امر می‌توانیم ادعا کنیم که سلامت خانواده‌ها و بهبود سلامت جسمانی آنان اهمیت می‌دهیم و هیچ‌گونه نگرانی بابت هزینه‌های درمان مددجویان تا به امروز نداشته‌ایم.
 
در حال حاضر با 211 بیمارستان، مرکز تخصصی، پزشک فوق تخصص، متخصص، پزشک خانواده، کلینیک و داروخانه قرار داد منعقد شده است تا مددجویان بتوانند از خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.
 
یکی از اقدامات مهم کمیته امداد امام خمینی در حوزه بهداشت و درمان حمایت از کودکان زیر 6 سالی است که دچار سوءتعذیه هستند از همین رو جلساتی را با دانشگاه علوم‌پزشکی و مرکز بهداشت قم داشتیم تا ماهیانه سبد غذایی با مبلغ 60 هزار تومان به خانواده این کودکان داده شود تا به رشد جسمانی این کودکان بتواند کمک کند.
 
شناسایی این کودکان و نظارت بر رشد جسمی آنان وظیفه مرکز بهداشت قم و تامین مواد غذایی برای کودکان نیز وظیفه کمیته امداد امام خمینی استان قم است که در حال حاضر به یک هزار و 100 کودک این سبد غذایی تعلق می‌گیرد.
 
در 9 ماه گذشته مردم قم تا چه میزان و مبلغی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی کمک کرده‌اند؟
 
در 9 ماه امسال 65 میلیارد ریال کمک از سوی مردم جمع آوری شده است که نسبت به سال گذشته 21 درصد این مبلغ رشد داشته است و در حوزه کمک‌های خاص مانند زکات فطریه و کمک به ایتام نیز در 9 ماه امسال 117 میلیارد ریال کمک مردمی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 38 درصد رشد داشته است که 41 میلیارد و 551 میلیون ریال آن تنها برای ایتام تحت پوشش این نهاد هزینه می‌شود و باقی این کمک‌های مردمی در حوزه‌های درمان، تحصیل، اشتغال، ازدواج و مسکن مددجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
در حال حاضر در سنین زیر 18 سال حدود دو هزار و 200 یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان قم هستند که بیش از 17 هزار حامی از این ایتام حمایت می‌کنند.
 
 به طور معمول هر حامی باید 30 هزار تومان به ایتام در هر ماه کمک کند اما با توجه به سطح توانایی حامیان اجباری نیست که همه حامیان این مبلغ را به ایتام کمک کنند و حامیان می‌توانند با کمتر و یا بیشتر از این مبلغ کودکی یتیمی را مورد حمایت خود قرار دهند.
 
شاهد این هستیم که دولت به همه دهک‌ها یارانه را پرداخت می‌کند در این حوزه آیا نظری دارید؟
 
کمیته امداد امام خمینی معتقد است که باید تنها به دو دهک یارانه پرداخت شود و با توجه به جمعیت کشور تنها 15 تا 20 میلیون نفر از جمعیت کشور باید یارانه بگیرند و این در حالی است که یارانه نباید به صورت نقدی پرداخت شود بلکه می‌تواند به شیوه‌های غیر مستقیم پرداخت شود.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdch6xni.23n6qdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما