چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : 50148
منبع : خبرگزاری مهر

معرفی اهمیت سرمایه‌گذاری در سلفچگان

فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد
قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: فعالان و سرمایه‌گذاران تولید و اقتصادی نمی‌دانند که سرمایه‌گذاری در این منطقه دارای چه مزایا و فرصت‌هایی است.
معرفی اهمیت سرمایه‌گذاری در سلفچگان/فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد
معرفی اهمیت سرمایه‌گذاری در سلفچگان/فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد

به گزارش قم نیوز، آنچه که از محتوای نظر کارشناسان استان برمی‌آید و اسکلت اقتصادی قم نشان می‌دهد، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی استان قم اغلب بر پایه ظرفیت‌ها و منابع بومی و مهم‌تر از آن بر محور اقتصاد غیر نفتی و تک محصولی است. موضوعی که در گفتگوی با سید مهدی علیزاده طباطبایی، مدیرعامل منطقه ویژه سلفچگان به دست می‌آید.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با اشاره به قطب‌های محوری اقتصادی استان قم از جمله خوشه‌هایی مانند سنگ، کفش و دمپایی، سوهان، فرش دستباف و صنایع چوب و حتی محصولات صنایع فرهنگی به همراهی صنعت استان با اقتصاد مقاومتی اذعان می‌کند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان محل ورود و خروج چه نوع کالاهایی است؟

هر نوع کالایی که امکان حمل و نقل و ورود و خروج از طریق گمرک را داشته باشد می‌تواند به منطقه ورود کند. حتی برخی از سازمان‌های دولتی در این منطقه انبار کالا دارند و هر موقع احتیاج داشته باشند با کمترین هزینه ممکن کالای خود را ترخیص می‌کنند. تعرفه‌ها و تسهیلات مرتبط با دپو و ترخیص کالا در مناطق ویژه با گمرک‌های معمولی قابل مقایسه نیست و مزایایی دارد که می‌توان از طریق سایت منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از جزییات آن مطلع شد.

آیا جنابعالی قائل به تأثیر برجام بر رشد اقتصادی استان قم هستید؟

متأسفانه الآن اوضاع اقتصادی کشور مساعد نیست و کاستی‌های بسیاری وجود دارد. این بدان معناست که بسیاری از ناملایمات اقتصادی کشور ربطی به موضوع برجام و اجرای آن ندارد؛ اما در کل نباید از تأثیر برجام بر روند اقتصادی کشور چشم پوشی کرد. از زمان اجرای برجام در تیرماه سال ۹۴ بازدیدهای اقتصادی بسیاری از استان قم به ویژه منطقه سلفچگان صورت گرفته که تا قبل از این تاریخ اصلاً وجود نداشت.

ولی ظاهراً این آمد و شدها منجر به سرمایه‌گذاری و جذب منابع نشده است؟

به هرحال نباید انتظار معجزه داشت. تحولات سیاسی و رفتارها و برخوردهای سران استکبار در نوع تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بی‌تأثیر نیست؛ اما با این همه اتفاقات خوبی هم افتاده است

الآن یک شرکت خصوصی قصد دارد به طور مشترک ۳۰۰ هزار زمین مشترک با یک شرکت چینی در منطقه خریداری کند البته تا کنون ۸۰ هکتار خریداری شده است و می‌خواهند کار خود را آغاز کنند. ضمن اینکه الآن در منطقه ویژه بیش از ۱۳ مورد خط تولید و توزیع با مشارکت خارجی‌ها در حال انجام است.

شرکت‌های خارجی بیشتر در چه زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده و کار می‌کنند؟

شرکت‌های چینی و هندی در حوزه تولید ورق کامپوزیت، یک شرکت ایتالیایی در زمینه تولید لوله و اتصالات صنایع نفت و گاز فعالیت دارند.

بعد از قضیه برجام و تحریم‌های اقتصادی چه کشورهایی به منطقه سفر کرده‌اند و ابراز علاقه به سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

تورها و بازدیدهای اقتصادی خوبی از منطقه صورت گرفته و از کشورهایی مانند ایتالیا، چین، هند، پاکستان، فرانسه و کره به منطقه سفر کرده‌اند. البته از کشور کره شرکتی در تولید کامیون سبک هیوندای فعالیت می‌کند و قصد دارد در زمینه تولید ماشین‌های سنگین مینی‌بوس و اتوبوس سرمایه‌گذاری کند.

شاید یکی از توقع‌هایی که از مدیریت منطقه اقتصادی سلفچگان ورود به حل قضیه فرودگاه قم باشد. آن هم به علت نزدیکی و نیازمندی منطقه شما به فرودگاه است؟ آیا شما به این درخواست اعتقاد دارید؟

متأسفانه فرودگاه قم مسائلی دارد که نیاز به شفافیت و روشن شدن دارد؛ بنابراین تا این قضایا حل نشود ورود به آن بی فایده و دردسرساز است.

من از اولین مدیرانی هستم که پیشنهاد احداث فرودگاه در قم را دادم. بنده در دوره اول حیات سازمان برنامه و بودجه زمانی که مدیریت آن را بر عهده داشتم با یک ایرانی سرمایه‌گذار که در یکی از کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس بود صحبت کردم و او معتقد بود که با احداث یک فرودگاه در قم می‌تواند برای شروع هفته‌ای سه روز گردشگران عربی را از قم عازم مشهد کند.

منظورم این است که احداث فرودگاه در قم کاملاً توجیه اقتصادی دارد.

به نظر شما ریشه و مقصر اصلی مشکلات به وجود آمده در فرودگاه کیست؟

قضاوت کردن در مسئله‌ای که کاملاً در جریان آن نیستیم سخت است؛ اما اگر از روز اول مدیریت و نظارت وجود داشت کار به اینجا نمی‌کشید. ضمن اینکه معتقدم که با اندکی تدبیر مشکل کنونی فرودگاه حل می‌شود. چرا که هم سرمایه معلوم است و هم سرمایه‌گذاران مشخص هستند بنابراین قضیه زیاد هم پیچیده و لاینحل نیست.

آیا میان ظرفیت‌ها و شاخصه‌های منطقه اقتصادی سلفچگان با استعدادها، ظرفیت‌ها و نیازهای استان قم ارتباط معناداری هست؟

من قائل به ایجاد ارتباط میان منطقه ویژه و نیازهای محل استقرار نیستم. چرا که منطقه ویژه دارای ابعاد بین‌المللی و با گستره فرا استانی و حتی کشوری است.

وجود منطقه ویژه یک فرصت بسیار مهم اقتصادی برای استان است که باید قدر شناخته شود. متأسفانه از ظرفیت‌ها و فرصت‌های منطقه به نفع استان استفاده نشده است. هرچند معتقدم می‌تواند بین منطقه ویژه و شهرک‌ها و مجموعه صنعتی و اقتصادی ارتباط و تعاملات مفید برقرار شود.

آیا به نظر شما اهداف منطقه ویژه اقتصادی با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال بومی سازگاری کامل دارد؟

بنده در یکی از جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم گفتم که اگر فعالان و سرمایه‌گذاران تولید و اقتصادی می‌دانستند که سرمایه‌گذاری و حضور در منطقه دارای چه مزایا و فرصت‌هایی است بی شک به رویه و روند بسیار متفاوت و تازه‌ای از رویکردهای اقتصادی می‌رسیدند.

منظورم این است که اگر فراهم سازی و تسهیل تولید و تجارت زمینه بروز و ظهور اقتصاد مقاومتی است. منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و فرصت‌های فراوان و ویژه اقتصادی نماد اقتصاد مقاومتی است.

برای اثبات این قضیه کافی است بدانید که بیش از ۶۰ درصد صنایع کشور و ۶۰ درصد بازار مصرف ایران در شعاع ۲۰۰ کیلومتری منطقه قرار دارند. حالا مزایا و فرصت‌های دیگری که فراهم است بماند.

در یکی دو سال اخیر در سطح کشور شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی یا حداقل کاهش ظرفیت‌های تولید بودیم آیا این مسئله شامل حال منطقه سلفچگان هم شده است؟

به هرحال رکود شامل همه کشوراست؛ اما لازم است بدانید که بیش از ۸۷ درصد واحدهای تولید منطقه فعال هستند. ما در طول سال ۹۵ بیش از ۲۳ واحد تولیدی را فعال و یا راه‌اندازی کردیم. ضمن اینکه از ابتدای تأسیس منطقه تنها ۱۶ واحد تولیدی غیر فعال یا تعطیل شده‌اند.

بد نیست بدانید که طی هفت سال گذشته منطقه ویژه سلفچگان رتبه نخست مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را به دست آورده است.

شما سال ۹۶ را برای اقتصاد منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در کل منطقه ویژه رو به رشد و توسعه است. سال ۹۵ خیلی بهتر از ۹۴ بودیم و امیدوارم سال ۹۶ هم بهتر از سال گذشته باشد.

البته ما پروژه راه‌اندازی ایستگاه راه آهن زواریون را یکی دو سال است که شروع کرده‌ایم. با راه‌اندازی این خط راه آهن تخلیه و بارگیری کالاهای گمرکی به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

تاکنون ۸۰ درصد زیرسازی ریل ۱۴ کیلومتری توسط مدیریت منطقه ویژه انجام شده است و ریل‌گذاری هم با شرکت رجاست که امیدوارم این پروژه بسیار حیاتی و مهم در سال جاری به اتمام برسد.
انتهای پیام / 137

https://qomnews.ir/vdch6znm.23nvkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما