قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: انسان مؤمن هیچگاه دست به خودکشی نمی‌زند، علت افزایش خودکشی در عصر حاضر، سست شدن ایمان است.
آیت‌الله مکارم شیرازی: سستی ایمان عامل افزایش خودکشی در دنیای غرب است/نداشتن آرامش روحی از مهمترین مشکلات عصر حاضر است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که یکشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد اظهار کرد: صحیفه سجادیه گنجینه گرانبهایی از دعاها است که مسائل مهم زندگی انسان از جمله مسائل عرفانی، سیاسی، اقتصادی، انسان‌شناسی، آداب معاشرت، مسائل نظامی و جهاد در این 54 دعا که در مجموعه صحیفه سجادیه است وجود دارد.

وی افزود: مسائلی که پیرامون عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه وجود دارد برجسته‌تر است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: گنجینه گرانبهای صحیفه سجادیه فرصت بسیار خوبی را برای تربیت نفوس در راستای تربیت خود و تربیت جامعه به ما می‌دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: قرآن کلام خالق به مخلوق است، نهج‌البلاغه کلام مخلوق برجسته به مخلوقات دیگر است و صحیفه سجادیه کلام مخلوق با خالق است، این سه کتاب در سه فاز هستند ولی همه یک حقیقت را دنبال می‌کنند.

وی بیان کرد: در صحیفه سجادیه دعایی با عنوان دعای «مکارم‌الاخلاق» یعنی ارزش‌های والای اخلاق انسانی وجود دارد که طی سال‌های گذشته 19 فصل از این دعا را تفسیر کردیم و اکنون در فصل بیستم قرار داریم.

این مرجع تقلید اضافه کرد: فصل بیستم درباره آرامش روح انسان صحبت می‌کند، چیزی که امروز نیاز فوق‌العاده‌ای به آن احساس می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به بخشی از دعای مکارم اخلاق گفت: این بخش از دعا می‌گوید «خداوندا تو یار و یاور من هستی در آن زمان که غمگین و محزون می‌شوم».

این مرجع تقلید مهم‌ترین مشکل عصر حاضر در بین انسان‌ها را نداشتن آرامش روحی دانست و گفت: بعضی از پزشکان معتقدند که 70 درصد مردم دچار نوعی افسرگی و اضطراب روحی هستند چون عوامل اضطراب‌زا زیاد است.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: برخی از پزشکان نیز معتقدند که بسیاری از بیماری‌های جسمی همانند بیماری سرطان، بیماری‌های خونی، دیابت و ... به علت نداشتن آرامش است.

وی ادامه داد: بر اساس آیه 82 سوره انعام، ایمان به انسان آرامش می‌دهد؛ انسان مؤمن خدا را در زندگی حس می‌کند، خدایی که بر هر چیز قادر است و از همه مشکلات و حال همه با خبر است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: انسان با حس کردن خدایی که نهایت رحمانیت و رحیمیت است در زندگی‌اش آرامش می‌یابد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به آیه 28 سوره رعد عنوان کرد: بر اساس این آیه کسانی که ایمان داشته باشند و دلشان به خداوند مطمئن باشد آرامش دارند.

وی ادامه داد: یکی از دانشمندان عنوان کرده است که من وارد بحث حقانیت ادیان نمی‌شوم ولی معتقد هستم که انسان برای موفقیت باید دین داشته باشد، کسی که دین ندارد خود را تک و تنها در میان بیابان مملو از وحشت مشکلات می‌بیند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در حدیثی آمده است که انسان مؤمن ممکن است بر اثر اتفاقات مختلف  مانند بیماری، تصادف یا ... از دنیا برود ولی خودکشی نمی‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان کرد: انسان مؤمن هیچگاه دست به خودکشی نمی‌زند، علت افزایش خودکشی در عصر حاضر، سست شدن ایمان است.

وی افرادی که دست به خودکشی می‌زنند را افرادی ضعیف و ناتوان برشمرد و افزود: انسانی که به قوت ایمان مجهز شود هرگز به سراغ خودکشی نمی‌رود.

این مرجع تقلید ادامه داد: هر گاه از من سفارش معنوی می‌خواهند به آن‌ها می‌گویم «تا می‌توانید به یاد خداوند باشید و به بندگان خداوند کمک کنید» که این موجب آرامش شما و جامعه می‌شود.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchi6nk.23n6-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما