شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 33462
قم نگار گزارش می دهد

بیایم با فرهنگ حسینی بیشتر آشنا شویم / جای خالی فرهنگ حسینی در جامعه

قم نيوز : قم نگار: برای داشتن فرهنگ حسینی باید معنای تک تک لحظه هایی که از ابتدای زندگی امام حسین(ع) مثل بحق بودنش و اذعان حقانیت ایشان از جانب اشقیا آن زمان و علت قیامش، شهادتش، اسارت خاندانش و تمامی آنچه که تا به حال بعد از هزار و چهارصد و اندی سال احیاء مانده است درک نمود.
بیایم با فرهنگ حسینی بیشتر آشنا شویم / جای خالی فرهنگ حسینی در جامعه
به گزارش قم نگار، تاکنون امام حسین(ع) را با اعجازهایی که از خودش، پدر، فرزند و برادر و... شنیده ایم و خوانده ایم شناخته ایم، ایشان و خاندانش همگی نمونه کامل یک انسان واقعی بودند که می توان تمامی آنچه که از یک انسان در عالم هستی موجود است در این خاندان نظاره کرد.

و به راستی که باید مطالعه ای عمیق و درکی ژرف داشته باشیم تا بتوان این خاندان با عظمت را شناخت.
برای داشتن فرهنگ حسینی تنها هیئت رفتن و گریه کردن برای مصائب وارده بر خاندان اهل بیت(ع) کافی نیست بلکه باید معنای تک تک لحظه هایی که از ابتدای زندگی امام حسین(ع) مثل بحق بودنش و اذعان حقانیت ایشان از جانب اشقیا آن زمان و علت قیامش، شهادتش، اسارت خاندانش و تمامی آنچه که تا به حال بعد از هزار و چهارصد و اندی سال احیاء مانده است درک نمود.

احسان حمیدی یکی ازعاشقان اباعبدالله حسین(ع) می گوید: چرا ما با وجود این همه عشق و ارادت به سالار شهیدان یکی از صفات ایشان را در خود تقویت نکرده ایم و فقط این دو ماه محرم و صفر است که یادی از امام حسین(ع) می کنیم و در باقی ایام سال را هیچ یادی از بزرگی این ابر مرد تاریخ نمی کنیم و جای خالی فرهنگ حسینی در جامعه احساس می شود.

یکی از بهترین بهره هایی که از قیام اباعبدا...(ع) می شود برداشت کرد؛ الگو گیری از این قیام برای ایجاد نظامات اجتماعی می باشد. آنقدر خون اباعبدا... جوشش دارد که بهترین ذخیره برای قیام آخرین حجت الهی است. ما با قدرت خون امام حسین (ع) می توانیم قالب تمدن شیعه را در دنیا ایجاد کنیم. کمتر از این نباید از خون اباعبدا... انتظار داشت. ما می توانیم با بهره گیری از پیام ها و درس ها و عبرت های عاشورا نظامات اجتماعی زندگی خودمان را ایجاد کنیم و الگوی تمام صحنه های زندگی خودمان را از ایشان بگیریم.

از نظامات خانوادگی گرفته تا نظامات تربیتی، مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی. هر چیزی که شأنی برای انسان و اجتماع داشته باشد را می شود با بهره گیری از قیام امام حسین(ع)، ساختارش را ایجاد کرد.

فلسفه قیام اباعبدا... این است، خودت را برای خدا خرج کردن. آن هایی که باختند خودشان را برای اباعبدا... خرج نکردند .مهمترین رمز موفقیت شهدا این بود که بازاری های خوبی بودند. بلد بودند جنسشان را به چه کسی بفروشند. رفتند و گشتند در این بازار مکاره دنیا دیدند این جنس گران بهای جان خودشان را به غیر از خدا کسی نمی خرد. الله اشتروا المومنین بانفسهم.

باید خود را قربانی کرد، باید هر چه داریم برای امام حسین(ع) بدهیم.، هرچه داریم برای امام زمان(عج) بدهیم.

خدا قربانی را از چه کسی قبول می کند؟ انما یتقبل الله من المتقین. خدا فقط از متقین قربانی قبول می کند. هرچه خدا به تو داده باید با دست خودت آن را فدا کنی. خودتان را برای قربانی امام حسین(ع) آماده کنید. تواضع به خرج دهید."یا ایها الذین هادوا ان کنتم زعمتم اولیاء ا... فتمنوا الموت ان کنتم صادقین" اگر راست می گویید خیلی انسان ارزشی هستید فتمنوا الموت. قاسم ابن الحسن خیلی زیبا این آیه را تفسیر کرد. کاری بکنید که خدا بیشتر شما را دوست داشته باشد که اگر خدا شما را دوست داشته باشد، مشتری شما می شود. چه کار کنیم که خدا ما را دوست داشته باشد؟ احب ا... من احب الحسین. حسین را بیشتر دوست داشته باشید.

ترویج فرهنگ حسینی در جامعه
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ضمیری بابیان اینکه باید در جامعه اسلامی فرهنگ حسینی را ترویج دهیم، اظهارکرد: ماه محرم در واقع فضیلتی بر کل جهان اسلام است که آغاز یک حرکت نوین در سال قمری به حساب می آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم بااشاره به سوره بقره "که نه ظلم کنید نه مظلوم واقع شوید" افزود: ماه محرم به ما یاد می دهد در مقابل ظلم در حد توان ایستادگی کنیم.

وی به گفته امام خمینی (ره) که همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، اشاره کردو گفت: مهمترین واقعه های حکومتی ایران در زمان محرم و صفر اتفاق افتاده است.

ضمیری بابیان اینکه جنبش اتقلابی در ماه محرم و صفر بوده است، تصریح کرد: باید از اندیشه و معرفت و اهداف زندگی امام حسین (ع) استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم بااشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) بوده است، عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی ما جایگاهی ندارد.

وی ماه محرم و صفر را بهترین وقت برای تمرین امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر را از خانواده خود و با زبان نرم شروع کنیم، زیرا اثر بخشی آن بیشتر است.

ضمیری بابیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی کار حکو مت است، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر اگر با زبان خوش نباشد اثر عکس دارد و بدبینی ایجاد می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم خاطرنشان کرد: حالت بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بر خلاف جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdchiknx.23nx-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما