يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 45702
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم :

قانون‌شکنی در ضوابط ساختمان شهرها را تهدید می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم گفت: موضوع قانون شکنی در حوزه ضوابط خطر مهمی است که شهرهای ما را تهدید می‌کند و همه باید کمک کرده و عزم جدی داشته باشیم تا از قانون شکنی در حوزه ضوابط جلوگیری کرد.
قانون‌شکنی در ضوابط ساختمان شهرها را تهدید می‌کند
به گزارش قم نیوز، مصطفی سعادت‌طلب  با اشاره به زلزله  رودبار و منجیل و کشته شدن بیش از 35 هزار نفر در این حادثه اظهار کرد: پس از پنج سال از این حادثه قانون نظام مهندسی و ساختمان تدوین و به تصویب رسید.

وی با اشاره به اهداف تدوین قانون نظام مهندسی خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی، تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور و... جزو این اهداف بوده تا بتوان ساختمان‌های ایمن برای مردم ساخت.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به 22 مبحث مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: مباحث مقررات ملی سه دسته کلی دارد اول اینکه در حوزه مطالعه و طراحی، دو در حوزه نظارت و اجرا بوده و سوم در حوزه بهره‌برداری، مراقبت، تأمین و نگهداری است.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در حادثه پلاسکو رخ داد عمدتاً در حوزه بخش سوم بوده و اگر در مباحث بهره‌برداری و کنترل ایمنی دقت بیشتری می‌افتاد این دست حوادث اتفاق نمی‌افتاد.

سعادت طلب با بیان اینکه حفاظت ساختمان در برابر حریق جزو‌ موارد نخست مورد تاکید در مباحث مقررات ملی ساختمان است گفت: این ضوابط 22 گانه هر کدام اگر عمل نشود می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

وی با اشاره به حادثه مسجد آرک تهران تصریح کرد: بخاطر یک حریق چندین نفر دچار سوختگی شدند و دلیل ساده این مشکل این بود که درهای این مسجد به سمت بیرون باز نمی‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه ما در حوزه مدیریت شهری وظیفه داریم که به این ضوابط اهمیت دهیم گفت: اگر مردم از قانون تمکین نمی‌کنند مسوولیت آن بر گردن ما است و باید کاری کنیم که مردم به سمت رعایت قواعد ساخت و ساز بروند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از اصول ایمنی ساختمان هیچ جایگزینی ندارد بیان کرد: در ژاپن یک کپسول در طبقات بالایی منفجر شد و شیشه‌های ساختمان به سمت پیاده رو سقوط کرد و افرادی زخمی شدند و به خاطر همین حادثه شیشه‌های تمام ساختمان‌های بلند تعویض شد تا از آسیب رسانی به مردم جلوگیری کنند.

سعادت‌طلب با تاکید بر اینکه همه باید به هم کمک کنیم که مردم قانون را رعایت کنند خاطرنشان کرد: موضوع قانون شکنی در حوزه ضوابط خطر مهمی است که شهرهای ما را تهدید می‌کند و همه باید کمک کرده و عزم جدی داشته باشیم تا از قانون شکنی در حوزه ضوابط جلوگیری کرد.

وی با اشاره به توسعه بلندمرتبه سازی در کشور خاطرنشان کرد: این مساله در شهر قم نیز در حال توسعه است و این کار در تمام بخش‌ها مشکلات فراوانی را به دنبال دارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: در همین شرایط برخی ساختمان‌های بیشتر از 6 طبقه قانون را دور زده‌اند و برخی ضوابط را رعایت نمی‌کنند و ما اگر امروز به فکر نباشیم در آینده مشکلاتی همچون حادثه پلاسکو رخ خواهد داد.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت ضوابط اصلی حوزه ساخت و ساز خاطرنشان کرد: از تمام متولیان این بخش می‌خواهم که به هیچ‌وجه در این موضوع کوتاه نیایند و نسبت به رعایت ضوابط اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchiqnk.23nmvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما