سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : 44992
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

الگوی مشخصی به رسانه ها ارائه نشده است/ لزوم نمایش تفسیر قرآن کریم در قالب‌های مختلف هنری

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: وضعیت کنونی رسانه ها ناشی از تفکرات غربی بوده و تاکنون الگوی مشخصی برای آن ارائه نشده است در حالی که نگاه فلسفی اسلامی به رسانه، هنر و فضای مجازی کارکردهای مورد نظر را به دنبال دارد.
الگوی مشخصی به رسانه ها ارائه نشده است/ لزوم نمایش تفسیر قرآن کریم در قالب‌های مختلف هنری
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی دیشب در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین نهاوندی مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار شد، با بیان اینکه حوزه باید به عنوان متصدی اندیشه دینی در فضای رسانه، هنر و مجازی تجلی بخشیده شود، اظهار کرد: تجلی حوزه در فضای رسانه به معنای تجلی دین در این فضاست و گستره نگاه کلان رسانه‌ای در حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون نظام اسلامی تا رسیدن به افق‌های مورد نظر در حوزه رسانه فاصله بسیاری دارد، اضافه کرد: کشورهای مختلف اعتراف دارند که ایران اسلامی در حوزه رسانه دینی پیشگام است در حالی که با توجه به وجود ذخایر گسترده دینی، مجموعه تولیدات قابل توجه نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: نمایش تفسیر قرآن کریم در قالب‌های مختلف هنری از جمله فیلم اثرگذاری قابل توجهی به دنبال دارد هر چند برای رسیدن به آن باید هزینه‌ها و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم که اقدام آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف تشنه معارف دینی اسلام هستند، تصریح کرد: باید برای رفع این عطش فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در حوزه رسانه گسترش یابد تا اندیشه‌های اسلامی بتواند در رسانه تجلی یافته و به عنوان یک اولویت مطرح شود.

آیت‌الله اعرافی بر توسعه فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد رشته‌های علمی در حوزه رسانه دینی تاکید کرد و گفت: برکات صدا و سیما کم نبوده است اما فاصله جایگاه کنونی با اهداف مورد نظر کم نیست همانطور که در موضوع سبک زندگی منابع مطلوبی وجود دارد اما با عرضه آن در جامعه فاصله بسیاری داریم.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: نقشه جامع راهبردی برای رفع خلأهای موجود باید در دستور کار قرار گیرد و در این راستا باید رشته‌های مورد نیاز در حوزه پایه‌ریزی شود.

وی برگزاری دوره‌های مهارتی کاربردی را یکی دیگر از راهکارهای تقویت اندیشه‌های دینی در رسانه دانست و عنوان کرد: تدوین نقشه جامع رشته‌ای و مهارتی باید بر اساس نقشه جامع علمی در دستور کار قرار گیرد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه تشکل‌های هنری، رسانه‌ای، فرهنگی و تبلیغی مطلوبی در حوزه‌های علمیه فعالیت دارند، اظهار کرد: این مجموعه‌ها ظرفیت‌های مطلوبی را ایجاد کرده‌اند که باید با جلوگیری از پراکندگی‌ها و دنبال کردن حرکت‌های منسجم در حوزه های پژوهش، آموزش و تولید بتوانیم به شیوه مطلوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی اخلاق، فقه، فلسفه و تاریخ در مورد رسانه و هنر باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: دستاوردهای موجود پژوهشی در این حوزه‌ها کم است و نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد؛ رسانه کنونی ناشی از تفکرات غربی بوده و تاکنون الگوی مشخصی برای آن ارائه نشده است در حالی که نگاه فلسفی اسلامی به رسانه، هنر و فضای مجازی کارکردهای مورد نظر را به دنبال دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تقویت بعد بین‌المللی فعالیت‌های اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تاکید کرد و افزود: حوزه و رسانه ملی تاکنون نتوانسته به سند همکاری مشخصی برسند و یک تفاهم‌نامه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای این حوزه باشد به همین علت باید نسبت‌های ارتباط حوزه و رسانه تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه تحرکات ضد فرهنگی دشمن مشکلاتی را برای جامعه اسلامی به دنبال داشته است، مطرح کرد: بررسی مشکلات فرهنگی جامعه باید به صورت ویژه مورد توجه صدا و سیما قرار گیرد تا این مجموعه بتواند راهکارهای لازم را در راستای رفع این مشکلات دنبال کند.

آیت‌الله اعرافی به برخی از ظرفیت‌های بین‌المللی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: جامعه‌ المصطفی‌ العالمیه یکی از این ظرفیت‌ها بوده و صدا و سیما می‌تواند با استفاده از آن عملکرد مطلوبی را در حوزه بین‌الملل رقم بزند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchiwnk.23nkwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما