يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 47322
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

بدون عبور از خط قرمزهای شرعی نشاط و شادابی رقم زده شود/معماری قم در ابعاد معنوی الگو باشد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر توجه به نیازهای جوانان تاکید کرد و گفت: گاهی برخی می‌خواهند نیازها را ابزار قرار دهند تا بتوانند خط قرمزهای شرعی را رد کنند در حالی که می‌توانیم بدون عبور از این خط قرمزها نشاط و شادابی را رقم بزنیم و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کند.
بدون عبور از خط قرمزهای شرعی نشاط و شادابی رقم زده شود/معماری قم در ابعاد معنوی الگو باشد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی شنبه شب در دیدار با جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر قم که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های شورای اسلامی شهر قم در راستای انتخاب شهردار جدید اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر تحولات عمرانی برای نخستین بار به این شیوه چشمگیر در شهر قم قابل مشاهده است که توسط مردم احساس می‌شود به همین علت باید از شهرداری و شورا که در راستای عمران و آبادی تلاش می‌کنند تشکر کنیم و افراد خادم باید بدانند که این عملکردها از باقیات‌الصالحات است.

وی با تاکید بر اینکه هر کار خیر ثوابی دارد، اضافه کرد: اگر این کارهای خیر در قم رقم زده شود دارای اجر و پاداش چندین برابر خواهد بود؛ حوزه باید همراه و همدل جامعه باشد چرا که حوزه دور از واقعیت‌های جامعه و مردم مطلوب نیست بلکه حوزه در تراز انقلاب اسلامی باید در بدنه مردم با مسؤولان همدلی و همیاری داشته باشد و مسائل اجتماعی را درک کرده و در راستای رفع مشکلات ایفای نقش کند و این رویکرد در داخل و خارج دنبال می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه حوزه نباید از دردها و مشکلات اجتماعی فاصله داشته باشد، خاطرنشان کرد:‌ حوزه در ذات خود اجتماعی بودن و نقش‌آفرینی مثبت اجتماعی را قرار داده است به همین علت اگر از واقعیت‌ها دور شود نمی‌تواند به نتیجه برسد.

وی از قم به عنوان مهم‌ترین قطب تولید معارف اهل بیت(ع) نام برد و گفت: رویکرد حوزه باید اجتماعی، تعاملی و همکاری باشد و این اولویت‌ها باید در بخش‌های مختلف قم دیده شود.

اعرافی با بیان اینکه ظرفیت‌های کنونی فکری، معرفتی و علمی قم در تاریخ حوزه‌های علمیه بدون سابقه است، مطرح کرد: دستاوردهای کنونی در مقایسه با دستاوردهای رقبا بسیار بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان ملی باید برای قم یک حساب ویژه باز کنند، تصریح کرد: این خدمات ویژه به معنای ویژه‌خواری نیست چرا که قم در حال خدمات‌رسانی به نقاط مختلف جهان است و فردی که در این شهر تربیت می‌شود در کشورهای مختلف تاثیرگذار خواهد بود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه حوزه نباید بدهکار مردم یا شهرداری باشد، اضافه کرد: هر چند نهادهای حوزه بودجه‌های بسیاری را به شهر وارد می‌کنند اما حوزه باید بدهکاری‌های خود را پرداخت می‌کرد.

وی یادآور شد: اعتبار شورا به شیوه عملکرد درست و مطلوب آن است و در این راستا از عملکردهای درست تشکر می‌کنیم هر چند این مجموعه رسالت‌های قانونی خاصی بر عهده‌دار است اما می‌تواند نقش خود را در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی ایفا کند به همین علت باید فراتر از مسؤولیت‌های عادی به شورا نگاه داشته باشیم.

اعرافی با بیان اینکه معماری اسلامی ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: هر چند نمی‌توانیم به مردم فشار بیاوریم اما معماری قم باید مقاوم و در ابعاد محتوایی و معنوی الگو باشد؛ قم با ترازی که در زیرساخت‌های بین‌المللی مشاهده می‌شود فاصله بسیاری دارد به همین علت باید تلاش کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان به این زیرساخت‌ها نزدیک شویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین سند چشم‌انداز 1414 برای شهرداری قم یاد کرد و ادامه داد: وجود نگاه‌های بلند مدت، پژوهشی و قاعده‌مند بر اسناد باید به صورت مستمر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری باید بر پایه درآمدها و منابع توسعه داشته باشد، گفت: توجه به عدالت و قشر محروم باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانند هوشمندانه به درآمد برسند چرا که اکنون نیز منابع درآمدی بسیاری در شهر وجود دارد؛ همچنین در ساختار جدید حوزه دفتر وقف و منابع پایدار را مستقر کرده تا بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری برسیم.

اعرافی اضافه کرد: امسال رفع 11 آسیب اجتماعی هدف‌گیری شده است که پنج مورد از آنها در اولویت قرار دارد؛ قم باید از جایگاه کنونی به سمت وضعیت مطلوب‌تر حرکت کند و در پاک بودن از آسیب‌های اجتماعی الگو شود.

این استاد سطوح عالی حوزه بر توجه به نیازهای جوانان تاکید کرد و گفت: گاهی برخی می‌خواهند نیازها را ابزار قرار دهند تا بتوانند خط قرمزهای شرعی را رد کنند در حالی که می‌توانیم بدون عبور از این خط قرمزها نشاط و شادابی را رقم بزنیم، سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ریزگردهای استانی دارای منشا داخلی است، افزود: همگان باید در راستای فرهنگ‌سازی و رفع این مشکل مشارکت داشته باشند چرا که این موضوع وظیفه قطعی و شرعی جامعه است.

اعرافی با تاکید بر اینکه میانگین مساجد استان قم کم است، تصریح کرد: اگر برای هر هزار نفر یک مسجد تعریف شود، اکنون باید هزار و 200 مسجد در شهر قم وجود داشته باشد و باید تلاش کنیم که علاوه بر کیفیت، کمیت مساجد را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت فضایی و امکانات حوزه بسیار ضعیف است، عنوان کرد: برخی از ساختمان‌ها ساخته شده است اما نقاط اصلی که باید طلاب را تربیت کند غیر استاندارد بوده و تا رسیدن به معیارها فاصله زیادی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: باید کار گروه مشترکی در حوزه و المصطفی فعال‌سازی شود تا با مشارکت در راستای رفع مشکلات و رسیدن به پیشرفت گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه مردم باید کاندیدهای اصلح را انتخاب کنند، اظهار کرد: امیدواریم حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی چشمگیر و ارزشی باشد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchixnk.23nqidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما