شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : 28684
آیت‌الله اراکی:

راه دسترسی مردم به مسجد اعظم تسهیل شود

قم نيوز : قم نیوز: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مسجد اعظم را برای عامه مردم شهر برشمرد و گفت: شهر اسلامی، شهری است که همه خدمات آن به صورت شایسته و عادلانه در آن تقسیم شده و در دسترس مردم قرار گیرد.
راه دسترسی مردم به مسجد اعظم تسهیل شود
به گزارش قم نیوز ، آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام مدیریت شهری اظهار داشت: مطلب اول مساحت محدوده فرهنگی و اقتصادی شهر می‌باشد که محدوده فرهنگی شهر به قطر 3 مایل از مرز شهر و محدوده اقتصادی شهر به حد دوازده مایل حساب می‌شود.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی لزوم وجود مرکزیت شهری و مرکزیت مسجد جامع یا مسجدی که محل اقامه نماز جمعه است، را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: لزوم مرکزیت این مسجد در نظام شهرسازی است به حدی که دسترسی مردم شهر به محل اقامه نماز جمعه برابر می‌شود.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه برخی خدمات منطقه‌ای هستند که جای خود را دارد، تصریح کرد: روایات متعدد داریم که مساجد شهر را به سه نوع مسجد اعظم و مسجد قبیله و مسجد سوق تقسیم می‌کند.
 
وی با تاکید بر این نکته که منظور از مسجد سوق یعنی مسجد بازار است، خاطرنشان کرد: چون تجمعی در بازار شکل می‌گیرد ما باید مسجدی متناسب با بازار داشته باشیم.
 
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در سابق مردم قبیله‌ای زندگی می‌کردند و بخش بندی مناطق شهر بر اساس قبیله بوده و مساجد بر اساس قبیله‌ها احداث می‌شده‌اند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مسجد اعظم را برای عامه مردم شهر برشمرد و خاطرنشان کرد: همه مردم شهر بر اساس قاعده عدل و انصاف باید دسترسی برابر به این مسجد داشته باشند. بنابراین براساس قاعده عدل و انصاف و آیات قران و بر اساس روایاتی که مساجد شهر را به مساجد اعظم، مسجد قبیله و مسجد سوق تقسیم می‌کند استفاده می‌کنیم.
 
وی افزود: بنابراین مسجد اعظم که نماز جمعه در آن برگزار می‌شود باید در دسترس همه مردم باشد و در مرکز شهر باشد گنجایش همه مردم را داشته باشد. این مطلب به همه مطالبی که مربوط به همه مردم شهر است مانند اماکن عمومی صدق می‌کند.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdchk-ni.23n66dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما