يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : 48844
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت الاسلام و المسلمین شمس:

در امر تبلیغ دین به موضوع شناسی بیش از پیش بها دهیم

قم نيوز : قم نيوز: محقق و فعال حوزه کتاب گفت: تحقیق و تالیف کتاب « اسلام دین آسان» در این برهه از زمان اقدامی مفید، بجا، ارزشمند و ضروری بود.
محقق و فعال حوزه کتاب گفت: تحقیق و تالیف کتاب « اسلام دین آسان» در این برهه از زمان اقدامی مفید، بجا، ارزشمند و ضروری بود.
محقق و فعال حوزه کتاب گفت: تحقیق و تالیف کتاب « اسلام دین آسان» در این برهه از زمان اقدامی مفید، بجا، ارزشمند و ضروری بود.
به گزارش قم نيوز، حجت الاسلام و المسلمین  سید محمد کاظم شمس در نشست علمی «سهولت یا صعوبت در دین اسلام» و بررسی کتاب «اسلام دین آسان» در سالن جلسات موسسه اظهار داشت: در وهله نخست  در دو بخش "موضوع شناسی"  و "محتوای کتاب" مطالبی قابل توجه برای ارتقا این اثر وجود دارد ولی آنچه تحسین برانگیز است، موضوع و شاکله کتاب می باشد که مولف و پژوهشگران به خوبی به آن  توجه  داشته اند.


رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم افزود: موضوع این کتاب یکی از ضروری ترین مباحث مورد نیاز است، به دلیل اینکه آن بُعدی که امروز نسل جوان نیازمند شناخت اسلام هستند و در واقع آن شکلی که خود اسلام در ابتدا بوده و از ابتدای سیر تدریجی نزول قرآن و احکامی که آمده و سیره ای که ائمه علیهم السلام و بزرگان دین داشتند، این را نشان می دهد.


وی ادامه داد: این مراحل به اشکال متنوع  در بخش های مختلف در بخش احکام، در بخش های مربوط به سیره به خوبی نشان داده شده است، از طرف دیگر همین جهت دوم، که بخش سهل انگاری می باشد و گاهی احیانا بی مبالاتی در دین به جهت گذشت زمان و تفسیرهای شخصی صورت گرفته، به این نکته هم به خوبی  پرداخته شده است.


حجت الاسلام شمس بیان داشت: اگر موضوع کتب متناسب با شرایط محیط و امر تبلیغ انتخاب شود بدون تردید آثار و برکات ارزشمندی برجای خواهد گذاشت.


مدیر اسبق بوستان کتاب گفت: بحمدالله در این موسسه علمی فرهنگی به جهت اشراف استاد انصاریان به مسائل تبلیغی و اخلاقی کاملا حساب شده می باشد و آثار موسسه با چنین کم کاری هایی مواجه نیست، لذا صاحبان آثار ، موضوعاتی را که انتخاب می کنند باید به گونه ای باشد که مورد اقبال جامعه و به نوعی پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر ما بتوانیم در بحث تبلیغ دین آن بحث که به موضوع شناسی شهرت دارد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم به طور یقین بسیاری از مسائل و مشکلات فعلی جامعه حل و فصل می شود ولی متاسفانه ما نتوانسته ایم در نوع ارتباط با مردم و انتقال مفاهیم دینی به خوبی فعالیت کنیم و تردیدی نیست که سر منشأ همه این مسائل به عدم موضوع شناسی مطلوب ختم می شود.


این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه اهل هنر و قلم باید در آثار خود " نیاز با مزاق" را با هم تطبق دهند، اظهار داشت: گاهی اوقات ممکن است ما بیاییم بگوییم مباحث مربوط به مسائل اعتقادی، احکام، مسائل اخلاقی، اینها مسائلی مسلم هست، قطعا هست همه هم می دانیم، جزو معارف اصلی دینمان بوده و باید این موارد به جامعه گفته شود، ولی ممکن است بعضی از این موارد مورد استقبال قرار نگیرد یعنی به یک معنا مزاق جامعه با از اینجور مطالب گاهی همراهی نداشته باشد، انطباق این دو بر یکدیگر یعنی انطباق نیاز و مزاق یک هنری هست که باید کسانی که در این زمینه کار می کنند نباید از آن غفلت شود.


حجت الاسلام و المسلمین شمس تاکیدکرد: الحمدلله این اثر در زمره اساسی ترین، ضروری ترین و بیشترین دغدغه مورد نیاز جامعه است که با درایت برنامه ریزان موسسه فرهنگی درالعرفان به جامعه اسلامی ارائه شده است.


وی با بیان اینکه این کتاب در دو بخش " سهولت " و " سهل انگاری" مطالب ارزشمندی را ارائه کرده است، افزود: خود اسلام این را خواسته و طبیعتا وقتی که حدود، سقر و محورها بیان شود و با کار بسیار عالی که شده کتاب در دو بخش هم آمده یعنی بخش سهولت را مطرح کرده و در بخش دوم بحث سهل انگاری مطرح شده که باز عدم غفلت از این جهت که خدایی نخواسته این باعث نشود که آن چیزی که در بین مردم مرسوم هست و طبیعتا با آن آشنا هستند و می دانند دین اسلام دین سهل است، این را با سهل انگاری تطبیق می دهند.


مدیر اسبق بوستان کتاب بیان داشت: موضوع بسیار با اهمیت و خوبی است و لازم هست که گرچه ممکن است بعضی از موضوعاتی که انتخاب می کنیم باز سوال بشود لذا اولویت بندی در این جهت هم اهمیت دارد ولی کتاب الحمدلله از جهت موضوع بهترین موضوع انتخاب شده است و جزو موارد مورد نیاز جامعه، هم دفاع از بیان احکام اسلام می باشد و خود، از چهره اسلام دفاع می کند.


وی در باب دوم کتاب که بحث سهل انگاری می باشد، اشاره کرد و گفت: اما راجع به خود بحث محتوا چون کتاب و البته تلقی هم همین است، در مقدمه هم آمده که این مطالب مجموع سخنرانی های حضرت استاد انصاریان بوده است و طبیعی است وقتی می خواهیم به کتاب تبدیل کنیم و در اختیار مخاطبین قرار دهیم تردیدی نیست که کار سختی در پیش خواهیم داشت.


حجت الاسلام و المسلمین شمس افزود: وقتی که می خواهیم تبدیل به کتاب کنیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم قطعا باید آن روحیه مخاطب را در نظر بگیریم، سطح معلومات او را طبیعتا در نظر بگیریم، نوع استدلالی که آنجا بیان می شود را اشراف داشته باشیم،  از اصطلاحات پرهیز کنیم، بیان و عبارت ها را طبیعتا رعایت کنیم، این که حالا اگر کسی نوشته باشد، مخصوصا تجربه ای داشته باشد، اهل قلم باشد، حالا این چون سخنرانی بوده و سخنرانی هم به اقتضایی که طبیعتا با عموم مردم الغا شده و اقتضای خودش را دارد طبیعتا در بین سخنرانی مطالبی هست که ممکن است به تناسب لازم باشد مباحثی بشود، از کارهای سنگینی هست که وقتی می خواهد این سخنرانی تبدیل به نوشته ها شود، این موارد را باید به گونه ای اصلاح کرد اگر لازم هم نیست حتی حذف کرد، گرچه می دانم دوستانی که دست اندر کار این کار هستند برایشان سخت است و شاید بهشان  اجازه داده نشود، کل آن بخش هایی که باید حذف کنند را انجام دهند، چرا که گاهی نیاز است مطلبی حذف یا تغییر کند.


وی بیان داشت: ما دو تا بحث داریم دو تا موضوع داریم یک آیا ما می خواهیم آثار حضرت استاد انصاریان را منتشر کنیم؟ ، دو آیا می خواهیم کتابی منتشر کنیم که برای مخاطب باشد؟، این دو تا بحث است، اگر ما می خواهیم مجموعه آثار منتشر کنیم یک بحثی است به جای خود، اما اگر ما بخواهیم کتابی منتشر کنیم که مورد نیاز جامعه باشد مورد نیاز مخاطب باشد، خب طبیعتا ممکن است ایشان این ده جلسه ای که نگاه می کنیم می خواهیم تبدیل به کتاب کنیم، وقتی که به نظر می رسد این بخش مورد نیاز جامعه است و مورد استفاده نیست و یا به این موضوع ارتباطی ندارد طبیعتا باید بدون واهمه بتوانیم حذف کنیم چون اینجا فقط و فقط ما کاری که داریم با مخاطب کار داریم و آن چیزی که مورد نیازش است.


حجت الاسلام و المسلمین شمس در ادامه گفت: فصل بندی و دسته بندی کتاب بسیار خوب است، مخصوصا این دو تا بخشی که صورت گرفته اما به نظرم یک نکته ای که مورد نظر می باشد و  باید به آن توجه کرد عمومی بودن مخاطبین ما است، و نیاز به چارچوپ داریم یک بحث یعنی به اصطلاح از جزئی به کلی می آییم اینقدر محورها و نمونه ها را ذکر می کنیم تا بعد به صورت یک قاعده کلی و تمام آن چهارچوب ها در اختیار مخاطب قرار بگیرد، که کتاب مورد بحث این گونه پیش رفته، شیوه دیگر آنست که قاعده کلی را بیان کنیم،  بعد مثالها را بیاوریم.


مدیر  اسبق بوستان کتاب در پایان تصریح کرد: اقدام موسسه علمی  فرهنگی دارالعرفان در نشر و گسترش معارف و آموزه های دینی قابل ستایش است چرا که امروز نه تنهای جامعه ایرانی بلکه عرصه بین الملل تشنه معارف حق و آموزه های دینی ساختارمند هستند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchk6nk.23n6kdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما