سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 38854
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مهم ترین وسایل اشاعۀ فساد اخلاقی در جامعه و به گمراهی کشاندن جوانان و ضایع ساختن استعدادهای آنان، موسیقی و غناست؛ ولی متأسفانه برخی از مردم این دشمن خطرناک را در میان جامعۀ خود پرورش می دهند و..
موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام
به گزارش قم نیوز، کتاب «موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام» در نُه فصل و با استفاده از منابع دینی و فتاوی فقها، موسیقی و غنا را مورد بحث قرار می‏ دهد. این كتاب با بیان ساده، آیات قرآن در این ‏باره را تفسیر و روایاتی از معصومین (ع) را نقل می ‏كند.

مفهوم موسیقی و غنا، سیر تاریخی موسیقی و غنا، ادله اربعه در موسیقی و غنا، آیات و روایات درباره غنا و موسیقی و غنا و موسیقی از دیدگاه فقهای اسلام از جمله مباحثی است كه در این كتاب به آن پرداخته شده است.

از محرّمات اسلام، دو عمل شبیه به هم؛ یعنی موسیقی (نوازندگی) و غنا (خوانندگی) است؛ چه انسان خودش نوازندگی یا خوانندگی کند یا به آن ها گوش دهد.

در اسلام هیچ حکمی اعم از وجوب و حرمت بی جهت نیست و قطعا حکم تحریم موسیقی و غنا به سبب مفاسدی است که در آن هاست، همچنان که در جوامع آلوده مشاهده می شود، یکی از مهم ترین وسایل اشاعۀ فساد اخلاقی در جامعه و به گمراهی کشاندن جوانان و ضایع ساختن استعدادهای آنان، موسیقی و غناست؛ ولی متأسفانه برخی از مردم این دشمن خطرناک را در میان جامعۀ خود پرورش می دهند و عمر گران بهای خود را در راه آن تلف می کنند، به گمان این که موسیقی خوشایند و شیرین است؛ غافل از اینکه موسیقی نیز مانند مار خوش خط و خال به ظاهر زیباست ولی در باطن سمّ کشنده ای به همراه دارد.

برخی از مزیت های کتاب عبارتند از:

* این کتاب مشتمل بر تفسیر آیاتی از قرآن و روایات معصومین (ع) و نقل اقوال و فتاوای فقها دربارۀ غنا و موسیقی است.

* در قسمت آیات قرآن به آرا و نظریات مفسران شیعه و سنی توجه شده است.

* در اکثر موارد پس از اشاره به مطلب مورد بحث و برخی دلایل آن، ضمن اشاره به اقوال بعضی از فقهای گذشته و معاصر، عبارات نیز به همراه ترجمه ارائه شده است.

* در نقل فتاوای فقها به کتاب های فقهی و مجموعه هایی که استفتائات فقها را به صورت اختصاصی یا مشترک تنظیم نموده اند، استناد شده است

در قسمتی از کتاب و در نقل نظر حضرت امام خمینی (ره) آمده است: « موسیقی از اموری است که البته هر کسی بر حسب طبع، خوشش می آید، لکن از اموری است که انسان را از جدیت بیرون می برد و به یک مطلب هزل می کشاند؛ دیگر یک جوانی که عادت کرد که روزی چند ساعت را با موسیقی سر و کار داشته باشد.... از مسایل زندگی و از مسایل جدی به کلی غافل می شود، عادت می کند؛ همان طوری که به مواد مخدر عادت می کند.

کسانی که به مواد مخدر عادت می کنند، دیگر نمی توانند یک انسان جدی باشند که بتوانند در مسایل سیاسی فکر بکنند. موسیقی فکر انسان را جوری می کند که دیگر نتواند در غیر همان محیط موسیقی و مربوط به شهوات فکر کند». (صحیفه نور، ج 8، ص 198).

در جای دیگر نیز از قول امام راحل می خوانیم: «...یک مغزی که دنبال این رفت که موسیقی گوش کند... و عادت به این کرد؛ این مغز مریض می شود، این دیگر نمی تواند فکر این بکند که کشورش به چه حال دارد می گذرد؛ چه می گذرد در آن؛ دیگر دنبال این نیست؛ مثل یک آدم هروئینی می ماند». (صحیفه نور، ج 9، ص 115)

کتاب «موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام» به قلم محمد اسماعیل نوری در 356 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، چهارراه شهدا، فروشگاه بوستان کتاب مراجعه نمایند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchk6nx.23n6mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما