دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : 14814
معاون بهره‌‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم:

محدودیت منابع تامین آب جدی است

قم نيوز : قم نیوز: معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه اجرایی کردن انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم 12 سال طول کشیده است گفت: محدودیت منابع تامین آب در قم جدی و لزوم صرفه جویی در مصرف ضروری است.
محدودیت منابع تامین آب جدی است
به گزارش قم نیوز، مهدی نظرزاده با بیان اینکه آب سرمایه ارزشمند و گران‌سنگی است اظهار داشت: باید در حفظ این نعمت بزرگ کوشا بوده و نسبت به مصرف بهینه از آن تلاش کنم.
 
وی با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله راهکارهای حفظ این نعمت خدادادی است گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید از دو رویکرد رفتار فرهنگی و اقدامات تجهیزاتی بهره برد.
 
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: برای بهره گرفتن از رفتار فرهنگی باید به مسائلی نظیر بستن به موقع شیر آب، استفاده از لیوان آب در هنگام مسواک کردن، حذف فلاش تانک در موارد غیر ضروری و....  توجه کرد.
 
وی اقدامات تجهیزاتی را دو دسته ذکر کرد و گفت: برخی اقدامات مانند کم کردن نشتی شبکه را شرکت آب و فاضلاب عهده دار است و برخی دیگر مانند استفاده از شیرهای آب مناسب و سردوش برای مصرف کم آب، برعهده مشترکان است.
 
نظرزاده ادامه داد: با بهره گرفتن از این روش‌ها مصرف آب تا 50 درصد کاهش یافته و منفعت مشترک را به دنبال خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه تعویض شیر آلات از پیچی به اهرمی می‌تواند به صرفه جویی بیشتر کمک کند تصریح کرد: استفاده از این نوع شیر آلات موجب می‌شود مشترک به سهولت شیر آب را هنگامی که ضرورت باز بودن شیر آب وجود ندارد می‌بندد و در این شرایط صرفه‌جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد.
 
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: استفاده از دوش تلفنی سیار در حمام  نیز برای صرفه جویی در مصرف آب مقرون به صرفه است و مشترکان می‌توانند شعاع، شدت و پاشش آب را در حد متعارف و مطلوب تنظیم کنند.
 
وی با بیان نکاتی مانند شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی اتوماتیک و شستن فرش‌ها در قالیشویی گفت: در صورتی که این توصیه‌ها جدی تلقی شود و شیوه‌های سنتی را ترک کرده و از شیوه‌های جدید بهره ببریم به صورت جدی در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
 
نظرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود منابع آب در قم اشاره و بیان داشت: قم یک شهر خشک است که از سال‌های دور با مشکل کم آبی مواجه بوده است.
 
وی اضافه کرد: مسئولان برای برطرف کردن این مشکل در هر پروسه زمانی طرحی را عملی کردند تا از شدت این چالش کاسته شود که از جمله این اقدامات ساخت از سد 15 خرداد، ‌استفاده از آب‌های چاه علی آباد و در نهایت انتقال آب از سر شاخه‌های دز بوده است.
 
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با تاکید بر اینکه منابع آب محدود است گفت: مردم باید به این باور برسند که منابع آب محدود است و باید از این نعمت ارزشمند استفاده مناسب داشته باشند.
 
وی با قدردانی از همراهی با شرکت آب و فاضلاب برای عبور از بحران خشکسالی سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: رسانه‌های مکتوب، ‌دیداری و شنیداری می‌توانند در این زمینه همچنان به کمک مسئولان آب استان بیایند و مردم را نسبت به حساسیت موضوع آگاه کنند که منابع تامین آب در قم بسیار محدود است و در صورتی که این دفعه بحران آب در استان قم به وجود بیاید قابل برطرف کردن نیست.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdchk6nz.23nkzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما