شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 41544
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

حوزه در برابر دولت‌ها و جریانات، آزاد و مستقل است/ حوزه ناصح و ناقد است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه در برابر دولت‌ها و جریانات، آزاد و مستقل بوده و هرجا لازم باشد ناصح و ناقد است، گفت: ما در عرصه‌های علمی و عرصه‌های جدید علوم انسانی باید تلاش کنیم و باید به عرصه‌های جدید در حوزه هم پرداخته شود.
حوزه در برابر دولت‌ها و جریانات، آزاد و مستقل است/ حوزه ناصح و ناقد است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، ضمن تقدیر از خدمات آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کرد: آیت‌الله حسینی بوشهری سال‌ها برای ارتقاء حوزه و فعالیت آن خدمت کرده‌اند.

وی گفت: ما حوزه هستیم و حوزه نهادی برآمده از فلسفه بزرگ تبلیغ دین و دفاع از ارزش‌های متعالی الهی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه حوزه هویت ثابت پایدار تاریخی و عظیم دارد، افزود: همه ما به این هویت ذاتی و ثابت حوزه هم باید افتخار کنیم و هم این هویت را صیانت کنیم و همه بزرگان ما بر این اصل مهم تاکید دارند.

وی بیان کرد: در ملاقات‌هایی که شورای عالی حوزه با مراجع داشت همگی بر عظمت، هویت، اصالت و سنت‌های دیرپا و مهم حوزه تاکید کرده‌اند.

اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه را باید ملجا و تاریخ خود دانسته و مفاخر حوزه‌های علمیه را آباء معنوی و اخلاقی خود بدانیم، افزود: حوزه نهادی خودبنیاد، متکی بر مرجعیت و علما و اساتید بزرگوار و همراه و دلداده انقلاب اسلامی است که از دل همین حوزه بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه فیضیه در دل خود شاهد جریانات بزرگی بوده است و از این فیضیه مردی برخاست که تاریخ جهان را تغییر داد، خاطرنشان کرد: تاریخ اسلام از مفاخر علمی و مکان‌های زیادی عبور کرده و امروز به فیضیه رسیده است.

امام جمعه قم تصریح کرد: اگر سخن از پیشرفت و تعالی حوزه به میان می‌آید هرگز به این معنا نیست که حقیقت‌های حوزه و جایگاه علمی حوزه را مورد خدشه قرار دهیم بلکه باید این مسایل را تقویت کنیم؛ سنت‌های حوزه و آداب حوزه و ذاتیات آن مورد عنایت همه بزرگان ما است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه به معنای جایگاه تهذیب نفس و تزکیه اخلاق است گفت: ما اگر از تهذیب نفس و اخلاق فاصله گرفتیم و روح معنویت و عبودیت خدا در درس و تحصیل ما جلوه‌گر نبود حوزه نیستیم.

اعرافی با تاکید بر اینکه درس‌های ما باید جلوه‌گاه انوار معنویت و عبادت و طهارت باشد و همه بر این مسأله تاکید کرده‌اند، اظهار کرد: اساتید بعد اخلاقی را پاس بدارند؛ مدیران مدارس و اساتید اولویت اول را پاکی و طهارت و معنویت حوزه قرار دهند و تلاش کنند حوزه در معرض آسیب‌های معنوی و اخلاقی قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه حوزه جایگاه علم دین و معارف الهی است، افزود: تحصیل و جدیت در تحصیل و زنده نگه داشتن مباحثه و ارتباط شاگرد و استاد می‌تواند عرصه تحقیق و علم و دانش ما را گسترش دهد.

امام جمعه قم با بیان اینکه پایه‌های علمی در سطح اول ریخته می‌شود و اساتید و طلاب این سطح را مهم بشمارند، خاطرنشان کرد: سنت‌های حوزه از جمله ارتباط با استاد و نوشتن و تحقیق در طول دوره تحصیل متجلی شود.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه علمی حوزه باید زنده بماند، افزود: نیازهای جهان باید در بستر همین معارف الهی پاسخ بگیرد؛ ما حوزه‌ای هستیم که در برابر نیازهای بین‌المللی و جامعه خود قرار داریم چرا که حوزه ذات بین‌المللی و اجتماعی و مردمی دارد.

اعرافی گفت: بزرگان در خدمت مردم بودند و این ابعادی است که باید رونق روزافزون پیدا کند و تاکیدات رهبری و مراجع برای تعالی حوزه باید حتما مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه تعهد می‌دهیم که در خدمت به حوزه‌های علمیه و تعالی و رشد روزافزون آنها تا آنجا که در توان داریم فعالیت کنیم، خاطرنشان کرد: از تمام فعالان حوزه همدلی همراهی وحدت و هم افزایی انتظار داریم و انتظار از مراجع و شخصیت‌ها راهنمایی و هدایت است.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه باید قدم‌های جدی برای ارتقاء حوزه برداریم، گفت: نیاز به هم افزایی داریم و مشارکت جدی در فعالیت‌ها باید تامین شود و خدمات در خدمت اسلام باشد.

وی با بیان اینکه حوزه در برابر دولت‌ها و جریانات آزاد و مستقل بوده و هرجا لازم باشد ناصح و ناقد است، افزود: ما در عرصه‌های علمی و عرصه‌های جدید علوم انسانی باید تلاش کنیم و باید به عرصه‌های جدید در حوزه هم پرداخته شود و مهم این است که نور تحصیل و تهذیب و جدیت آشکار باشد.

اعرافی با بیان اینکه همانطور که بزرگان بر ترویج معارف اهل بیت تاکید داشته‌اند این حوزه در خدمت همه طبقات امت اسلامی است، تصریح کرد: ما تکفیر و اختلاف مذهبی و جنگ را نمی‌پسندیم و حوزه قم نماد تبلیغ معارف الهی و اهل بیت و نمادی از وحدت امت اسلام و مقابله با مستکبران است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchkmnk.23nzkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما