شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : 50544
منبع : خبرگزاری فارس
شهردار قم:

باید سرانه فضای سبز در قم تا سال 1400 به 15 متر مربع برسد/ دولت زیر بار اجرای قانون مدیریت واحد شهری نمی‌رود

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم گفت: باید سرانه فضای سبز هر نفر در شهر قم را به صورت سالیانه سه متر مربع افزایش بدهیم تا این سرانه در سال 1400 به 15 متر مربع برسد.
باید سرانه فضای سبز در قم تا سال 1400 به 15 متر مربع برسد/ دولت زیر بار اجرای قانون مدیریت واحد شهری نمی‌رود
به گزارش قم نیوز، سید مرتضی سقائیان نژاد ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، با اشاره به روز شهرداری‌ها اظهار کرد: در سال 91 روز 14 تیرماه به عنوان روز شهرداری‌ها در تقویم سال درج شد.

وی ادامه داد: شهرداری یک نهاد دولتی نیست، بلکه یک نهاد غیردولتی و مردمی است، 99 درصد بودجه شهرداری‌ها از عوارض مردمی است و دولت تنها یک درصد بودجه شهرداری‌ها را پرداخت می‌کند، اکنون هم با دچار شدن دولت به مشکلات اقتصادی 100 درصد بودجه شهرداری‌ها از عوارض مردمی تامین می‌شود.

شهردار قم افزود: شورای شهر بر فعالیت شهرداری نظارت دارد و اعتماد مردم به شهرداری تعیین کننده است و در این راستا نظارت مردم بر فعالیت‌های شهرداری اهمیت زیادی دارد.

سقائیان نژاد با اشاره به وظایف زیاد شهرداری‌ها اظهار کرد: در قانون 372 وظیفه برای شهرداری‌ها تعیین شده است، در حالی که شاید یک وزارت خانه 25 وظیفه هم نداشته باشد و حجم کار در شهرداری‌ها زیاد است، شهرداری‌ها هم باید درآمد را از مردم بگیرند و هم باید این درآمدها را برای مردم در شهر هزینه کنند.

وی ادامه داد: اکنون هزار و 400 شهرداری در کشور داریم، پیش از پیروزی انقلاب 40 درصد مردم کشور شهرنشین بودند، اما اکنون رقم مردم شهرنشین کشور به بیش از 70 درصد رسیده است، 96 درصد مردم استان قم شهرنشین هستند و روز به روز جمعیت شهرنشین کشور افزایش پیدا می‌کند.

شهردار قم افزود: برنامه ریزی‌ها برای شهر قم باید براساس انتظارات از این شهر باشد و استقرار مدیریت واحد شهری در این شهر اهمیت زیادی دارد. در یک شهر 25 ارگان به مردم فرمان می‌دهند و تعدد ارگان‌های تصمیمگیر برای شهر موجب تلف شدن منابع شده است، اگر مدیریت واحد شهری داشته باشیم، بسیاری از مشکلات شهر حل می‌شود.

سقائیان نژاد با اشاره به وجود مشکل ترافیک در شهرها اظهار کرد: مشکل ترافیک یک مثلث سه ضلعی است، شهرداری در خصوص تامین زیرساخت‌های شهری وظیفه دارد، از سوی دیگر هم باید پلیس راهنمایی و رانندگی قوانین و مقررات را اعمال کند، وظیفه آموزش مردم هم بر عهده نهادهایی همچون آموزش و پرورش و صدا و سیما است.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های زیادی برای مساله زمین در شهرها تصمیم گیری می‌کنند و این تعدد کمیسیون‌ها کار را برای شهرداری‌ها سخت کرده است، اکنون حتی در کشوری مثل عراق هم مدیریت واحد شهری پیاده شده است، دولت در چندین برنامه توسعه موظف به اجرای مدیریت واحد شهری شد، اما تاکنون حاضر به اجرای این طرح نشده است.

شهردار قم افزود: عدم تعریف منابع پایدار درآمد برای شهرداری‌ها یک چالش است، در زمان جنگ تحمیلی تصمیم گرفته شد که به دلیل کمبود بودجه، شهرداری ها خودکفا شوند و این مساله موجب افزایش 25 هزار برابری قیمت زمین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

سقائیان نژاد با اشاره به ضرورت ایجاد اتحادیه شهرداری‌ها اظهار کرد: در کشورهای دیگر وزارتخانه شهرداری‌ها یا اتحادیه شهرداری‌ها ایجاد شده است، اما با وجود اینکه در برنامه پنجم توسعه مقرر شد که دولت اتحادیه شهرداری‌ها را در ایران به وجود بیاورد، این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: براساس قانون قرار بود که شوراها شهر را اداره کنند، اما شاهد تضعیف شوراها بودیم، عدم روزآمدی قوانین یکی از مشکلات اساسی شهرداری‌ها است، همچنین بسیاری از تصمیمات برای شهرداری‌ها توسط مرکز اتخاذ می‌شود، بافت‌های فرسوده در شهرهای کشور از جمله شهر قم یکی از چالش‌های شهرداری‌ها است.

شهردار قم افزود: در سال 94 شهرداری قم بابت پروژه‌هایی همچون بلوار پیامبر اعظم(ص) و مترو، هزار و 600 میلیارد تومان به پنج بانک کشور بدهکار بود، در آن سال 14 پروژه نیمه تمام در شهر قم وجود داشت که موجب نارضایتی مردم شده بود، همچنین پیمانکاران در سال 94 مبلغ 200 میلیارد تومان بابت اجرای پروژه‌ها از شهرداری طلبکار بودند.

سقائیان نژاد با اشاره به تسویه بدهی‌های بانکی شهرداری قم اظهار کرد: با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی توانستیم که 850 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی شهرداری قم را با بانک‌ها تهاتر کنیم، همچنین شهرداری 700 میلیارد تومان از سازمان‌های دولتی طلبکار بود و با کمک مراجع عظام تقلید و علما توانستیم که بابت این طلبکاری اوراق خزانه برای سال 97 از دولت بگیریم.

وی ادامه داد: در سال 94 پروژه‌های نیمه تمام شهرداری قم را اولویت بندی کردیم و این پروژه‌ها یکی پس از دیگری با برنامه ریزی افتتاح شد و بسیاری از این پروژه‌ها تا پایان سال گذشته به بهره برداری رسید.

شهردار قم افزود: به دلیل اینکه شهر قم در یک اقلیم خشک قرار دارد، ایجاد فضای سبز در این شهر اهمیت زیادی دارد و باید سرانه فضای سبز هر نفر در شهر قم را به صورت سالیانه سه متر مربع افزایش بدهیم تا این سرانه در سال 1400 به 15 متر مربع برسد.

سقائیان نژاد با اشاره به سند قم 1400 اظهار کرد: در سال گذشته این سند را تدوین کردیم تا سند قم 1400 نقشه راه شهرداری باشد و پروژه‌ها را یکی پس از دیگری شروع کردیم، 24 بوستان با بودجه سفر رهبر معظم انقلاب به شهر قم احداث و ورودی این شهر از سمت شهر جعفریه نیز ساماندهی شد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از بوستان‌ها، آبنماها و پارک‌های بازی کودکان در شهر قم ایمن سازی شده است و 180 میلیارد تومان از طلبکاری‌های پیمانکاران از شهرداری قم پرداخت شد، همچنین فاز سوم بلوار آیت الله بروجردی تا شهریورماه آماده می‌شود، بلوار زائر تا پردیسان ادامه پیدا می‌کند تا این منطقه از بن بست خارج شود.

شهردار قم در پایان خاطرنشان کرد: میدان بزرگ امام خمینی(ره) در مرحله افتتاح است و تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم در هفته آینده افتتاح می‌شود، طی دو سال اخیر بسیاری از معابر شهر قم آسفالت شد.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchkmnm.23nvkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما